PU-system från International funkar kanoners. Renoverade min båt 2001-02 in och utvändigt. Håller än! Enda nackdelen är att den blir bubblig om du lägger den under vattenlinjen och båten ska ligga i vattnet hela tiden. har du den däremot på trailer eller på land så är det inget problem
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lackering av båt m.m.
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av trango Visa inläggLåter konstigt att Biltemas Topcoat är en polyuretanfärg. All topcoat jag målat med är gelcoat som man tillsätter några procent paraffin till. Paraffinet finns där för att ge en glatt yta. Jag är inte 100% säker men jag tror att lösningsmedlet är styren för gelcoat/topcoat.
Är biltema topcoaten tvåkomponent?
/F
Kommentera
-
Titta i senaste Biltema-katalogen. De har gjort en blunder ang. just Topcoaten. I nya katalogen kallar dem färgen för 2-komp. polyuretanlack, vilket är rätt. Artikelnumren är de samma men benämningen av färgen är ändrad.
Men om den går att spruta ska jag låta vara osagt. På burken rekommenderas det mohair-roller eller pensel.
Mvh Micke
Kommentera
-
Måste säga att det låter som att Biltema har felaktiga beskrivningar. Antigen säljer de "riktig" topcoat och i så fall är den vattenfast. Eller så säljer de något som inte är topcoat men som de kallar topcoat och då kanske den inte är lämpad under vattenlinjen... Mitt tips är att gå till en "riktig" färghandel och fixa bra grejor. Ska ni ändå lägga ned X antal timmar på att slipa, ta bort lister och beslag osv. tycker jag att det är värt att ta en bra färg och slippa bekymmer.
Just my 0.02$
/Fredde
Kommentera
-
Ursprungligen postat av tre S Visa inläggTitta i senaste Biltema-katalogen. De har gjort en blunder ang. just Topcoaten. I nya katalogen kallar dem färgen för 2-komp. polyuretanlack, vilket är rätt. Artikelnumren är de samma men benämningen av färgen är ändrad.
Men om den går att spruta ska jag låta vara osagt. På burken rekommenderas det mohair-roller eller pensel.
Mvh Micke
Tack grabbar
Kommentera
-
Detta fungerar lovar.
Under vattenlinje på båt som ständigt ligger i sjön, planande skrov
Först en rejäl epoxigrund sedan anti fouling färg
Ovan vattenlinje poly färg ink grund helst ett "system" av samma fabrikat ända till färdig finishyta.
Här bör man undvika epoxi färger då dessa har problem med UV ljus.och nog ej bör blandas med poly färg dvs i lager av olika material.
Topcoat om det är den topcoat jag känner till så är detta pigmenterad plast med viss tillsättning av vax för att stoppa klibbigheten.
Sådärbra mycket svår att få finish på dessutom har den en förmåga att dra fast skiten något otroligt i ytan vilket inte poly färg gör men det blir bättre om ytan ständigt vaxas iaf. lycka till
PS glöm inte ett riktigt bra gasfilter inga roliga grejor att andas in speciellt inte epoxi och poly, bara dödskallar och benknotor på burkarna.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
under vattenlinjen är en polyuretanfärg olämplig om båten ska ligga i jämt. Har du den på vagn så klarar det sig bra. ovan vattenlinjen och i båten är den helt suverän, håller lyster och lätt att göra ren i många år. Samt att den är rejält stryktåligBrottar fett...
Kommentera
-
Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inläggDetta fungerar lovar.
Under vattenlinje på båt som ständigt ligger i sjön, planande skrov
Först en rejäl epoxigrund sedan anti fouling färg
Ovan vattenlinje poly färg ink grund helst ett "system" av samma fabrikat ända till färdig finishyta.
Här bör man undvika epoxi färger då dessa har problem med UV ljus.och nog ej bör blandas med poly färg dvs i lager av olika material.
Topcoat om det är den topcoat jag känner till så är detta pigmenterad plast med viss tillsättning av vax för att stoppa klibbigheten.
Sådärbra mycket svår att få finish på dessutom har den en förmåga att dra fast skiten något otroligt i ytan vilket inte poly färg gör men det blir bättre om ytan ständigt vaxas iaf. lycka till
PS glöm inte ett riktigt bra gasfilter inga roliga grejor att andas in speciellt inte epoxi och poly, bara dödskallar och benknotor på burkarna.
Btw.. Någon som har ett tips om ett bra material som även ser snyggt ut som man ha på sittserna/sittplatserna i båten? Hade tänkt mig heltäckningsmata av något slag. Men om ni har bättre tips så är jag tacksam
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 815 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka