Lackering av båt m.m. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lackering av båt m.m.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

PU-system från International funkar kanoners. Renoverade min båt 2001-02 in och utvändigt. Håller än! Enda nackdelen är att den blir bubblig om du lägger den under vattenlinjen och båten ska ligga i vattnet hela tiden. har du den däremot på trailer eller på land så är det inget problem
    Brottar fett...

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
      Låter konstigt att Biltemas Topcoat är en polyuretanfärg. All topcoat jag målat med är gelcoat som man tillsätter några procent paraffin till. Paraffinet finns där för att ge en glatt yta. Jag är inte 100% säker men jag tror att lösningsmedlet är styren för gelcoat/topcoat.

Är biltema topcoaten tvåkomponent?

/F
      Ja den är två komponents. Men det står att den är för användning ovan vattenlinjen på plastbåtar. Vilket gör mig lite osäker. Hade också tänkt måla om vår båt till nästa sommar. Vad ska man använda på ytterskrovet?

Kommentera

Titta i senaste Biltema-katalogen. De har gjort en blunder ang. just Topcoaten. I nya katalogen kallar dem färgen för 2-komp. polyuretanlack, vilket är rätt. Artikelnumren är de samma men benämningen av färgen är ändrad.
        Men om den går att spruta ska jag låta vara osagt. På burken rekommenderas det mohair-roller eller pensel.
        Mvh Micke

Kommentera

Måste säga att det låter som att Biltema har felaktiga beskrivningar. Antigen säljer de "riktig" topcoat och i så fall är den vattenfast. Eller så säljer de något som inte är topcoat men som de kallar topcoat och då kanske den inte är lämpad under vattenlinjen... Mitt tips är att gå till en "riktig" färghandel och fixa bra grejor. Ska ni ändå lägga ned X antal timmar på att slipa, ta bort lister och beslag osv. tycker jag att det är värt att ta en bra färg och slippa bekymmer.

Just my 0.02$

/Fredde

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
            Titta i senaste Biltema-katalogen. De har gjort en blunder ang. just Topcoaten. I nya katalogen kallar dem färgen för 2-komp. polyuretanlack, vilket är rätt. Artikelnumren är de samma men benämningen av färgen är ändrad.
            Men om den går att spruta ska jag låta vara osagt. På burken rekommenderas det mohair-roller eller pensel.
            Mvh Micke
            Precis, det är just därför jag blir lite fundersam över deras färg? Men jag har ändå tänkt mig att åka till en riktig färghandel. Men har/hade planer innan på att köra med topcoat, för jag mailade nämligen support på biltema och den killen sa att topcoaten funkade bra att spruta om den spädes ut en aning med förtunning. Men nu när båten ändå är isärplockad från lister osv och färgdigslipad så funderar jag ändå på att köpa en riktig färg. Men är det någon utav er som vet hur mycket man kan behöva köpa? Grundlagret ska ju helt klart räcka med 1 lager. Men vad tycker ni om finishen? Någon som rekomunderar att ta två lager då? Men i vilket fall är jag lite fundersam över hur mycket som kan gå åt till 1 lager. Båten är drygt 4x1,5m. Än en gång, den ska lackas innuti och utanpå.

Tack grabbar

Kommentera

Detta fungerar lovar.
              Under vattenlinje på båt som ständigt ligger i sjön, planande skrov
              Först en rejäl epoxigrund sedan anti fouling färg
              Ovan vattenlinje poly färg ink grund helst ett "system" av samma fabrikat ända till färdig finishyta.
              Här bör man undvika epoxi färger då dessa har problem med UV ljus.och nog ej bör blandas med poly färg dvs i lager av olika material.
              Topcoat om det är den topcoat jag känner till så är detta pigmenterad plast med viss tillsättning av vax för att stoppa klibbigheten.
              Sådärbra mycket svår att få finish på dessutom har den en förmåga att dra fast skiten något otroligt i ytan vilket inte poly färg gör men det blir bättre om ytan ständigt vaxas iaf. lycka till
              PS glöm inte ett riktigt bra gasfilter inga roliga grejor att andas in speciellt inte epoxi och poly, bara dödskallar och benknotor på burkarna.
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

under vattenlinjen är en polyuretanfärg olämplig om båten ska ligga i jämt. Har du den på vagn så klarar det sig bra. ovan vattenlinjen och i båten är den helt suverän, håller lyster och lätt att göra ren i många år. Samt att den är rejält stryktålig
                Brottar fett...

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Detta fungerar lovar.
                  Under vattenlinje på båt som ständigt ligger i sjön, planande skrov
                  Först en rejäl epoxigrund sedan anti fouling färg
                  Ovan vattenlinje poly färg ink grund helst ett "system" av samma fabrikat ända till färdig finishyta.
                  Här bör man undvika epoxi färger då dessa har problem med UV ljus.och nog ej bör blandas med poly färg dvs i lager av olika material.
                  Topcoat om det är den topcoat jag känner till så är detta pigmenterad plast med viss tillsättning av vax för att stoppa klibbigheten.
                  Sådärbra mycket svår att få finish på dessutom har den en förmåga att dra fast skiten något otroligt i ytan vilket inte poly färg gör men det blir bättre om ytan ständigt vaxas iaf. lycka till
                  PS glöm inte ett riktigt bra gasfilter inga roliga grejor att andas in speciellt inte epoxi och poly, bara dödskallar och benknotor på burkarna.
                  Tack för svar!

Btw.. Någon som har ett tips om ett bra material som även ser snyggt ut som man ha på sittserna/sittplatserna i båten? Hade tänkt mig heltäckningsmata av något slag. Men om ni har bättre tips så är jag tacksam

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 815 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka