Lackering av båt m.m. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lackering av båt m.m.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lackering av båt m.m.

Söker lite hjälp av någon lackerkunnig! Håller på att renovera en roddbåt på ca 4 meter. Denna skall jag då lacka med spruta. Först grundfärg, sedan ett lager med topcoat. Men jag är lite fundersam över hur mycket färg jag kommer behöva? Båten ska nämligen lackeras både utanpå och innuti. Sedan är jag även lite fundersam över hur mycket thinner/förtunning jag kommer behöva till topcoatfärgen om jag blandar ihop den med thinner i en 1L kopp?

Har även en till fundering, har tänkt att klä i mina sittser/sittplatser med något bra material (t.ex heltäckningsmatta/någon bra duk). Någon som har ett bra tips som man kan köpa denna vara?

Tack på förhand grabbar!

Topcoat och spruta????
    Ska du "lacka" om en plastbåt råder jag dej till att tala med fackhandeln först.
    Ditt första val bör vara polyuretan farger slipa ner och spackla därefter polyuretan grund och sedan två gånger polyurethan färdigmålning blir skitbra lycka till
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Jo det vet jag. Topcoat har jag använt mig av tidigare vid båtlackering och har fungerat utmärkt. Den funkar bra vid både sprutlackering och pensling nämligen. Tack

Kommentera

Ursprungligen postat av mlindh Visa inlägg
        Söker lite hjälp av någon lackerkunnig! Håller på att renovera en roddbåt på ca 4 meter. Denna skall jag då lacka med spruta. Först grundfärg, sedan ett lager med topcoat. Men jag är lite fundersam över hur mycket färg jag kommer behöva? Båten ska nämligen lackeras både utanpå och innuti. Sedan är jag även lite fundersam över hur mycket thinner/förtunning jag kommer behöva till topcoatfärgen om jag blandar ihop den med thinner i en 1L kopp?

Har även en till fundering, har tänkt att klä i mina sittser/sittplatser med något bra material (t.ex heltäckningsmatta/någon bra duk). Någon som har ett bra tips som man kan köpa denna vara?

Tack på förhand grabbar!
        Thinner ska man nog inte blanda ut Topcoaten men utan du ska använda styren om du skulle vara tvungen att tunna ut färgen. Men oftast använder man en spruta som är avsedd att spruta Topcoat som har ett större munstycke.
        Ska du få det riktigt slätt så blir det nog tll att gå på med slipmaskinen

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av mlindh Visa inlägg
          Jo det vet jag. Topcoat har jag använt mig av tidigare vid båtlackering och har fungerat utmärkt. Den funkar bra vid både sprutlackering och pensling nämligen. Tack
          Kan topcoat vid pensling dock inte sprutmålning, definitivt inte som finishjobb på skrovets utsida iaf
          Där vet du mer än mej lycka till med jobbet.

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
            Thinner ska man nog inte blanda ut Topcoaten men utan du ska använda styren om du skulle vara tvungen att tunna ut färgen. Men oftast använder man en spruta som är avsedd att spruta Topcoat som har ett större munstycke.
            Ska du få det riktigt slätt så blir det nog tll att gå på med slipmaskinen
            Nja Lennart topcoat är ingen färg så vitt jag vet iaf.
            Men visst kan den vara färgad.

Kommentera

Varför vill du använda topcoat i stället för en polyuretanfärg?

Topcoat är inte gjord för att täcka på det sättet - bra till kölssvin och i motorrum men för att få en finish är polyuretanfärg totalt överlägsen. Enda nackdelen är en något sämre hållbarhet. En superfärg som jag gillar är Perfection - riktigt bra. Gjord för att appliceras med roller men jag tror att den kan sprutas om du vill göra det.

Lycka till

/Fredde

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg

Topcoat är inte gjord för att täcka på det sättet - bra till kölssvin och i motorrum men för att få en finish är polyuretanfärg totalt överlägsen. Enda nackdelen är en något sämre hållbarhet. En superfärg som jag gillar är Perfection - riktigt bra. Gjord för att appliceras med roller men jag tror att den kan sprutas om du vill göra det.

Lycka till

/Fredde
                Hade tänkt att köpa Topcoat färgen hos en riktig färghandel, men läste t.ex på biltemas hemsida om deras Topcoat, och den är tydligen en polyuretanfärg? Vet att biltema är inget att hurra för men eftersom att deras topcoat är en polyuretanfärg så. Har tidigare utfört lite lackeringar, och då har jag använt mig av Thinner/ cellulosa förtunning. Det har funkat utmärkt, men grejen är den att jag vet inte hur mycket man behöver till en riktig båtfärg, eftersom den är så pass tjock. /Tack så mycket för svar och tips!

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg

Lycka till

/Fredde
                  Helt rätt topcoat är inte färg utan pigmenterad plast
                  Hållbarhet nja den är fruktansvärt slitstark mångdubbelt bättre än topcoat men lagren är så mycket tunnare än topcoat därav skillnaden.
                  Säger återigen prata med fackhandeln om vad du vill uppnå, topcoat är bra men då på en välgjort ren insida och här föredrar iaf jag pensel påläggning finns inga direkta finish krav bara ett täckande av yta dock i slutändan avgör naturligtvis du själv vad du vill använda. lycka till

Kommentera

Låter konstigt att Biltemas Topcoat är en polyuretanfärg. All topcoat jag målat med är gelcoat som man tillsätter några procent paraffin till. Paraffinet finns där för att ge en glatt yta. Jag är inte 100% säker men jag tror att lösningsmedlet är styren för gelcoat/topcoat.

Är biltema topcoaten tvåkomponent?

/F

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar