Dags att byta båt igen... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dags att byta båt igen...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dags att byta båt igen...

Hej på er!
    Jag hade suverän hjälp av er vid mitt förra båtbyte, så nu när det är dags igen vet jag vart jag skall vända mig ;-)

Jag har kört min Jofa Winth 555 en säsong nu, och jag måste säga att det är en riktigt trevlig båt att köra! Dock har jag insett att jag dels behöver ett låsbart sovutrymme för att slippa kånka prylar, och dels behöver en snålare och tystare motor än den Mercury raka sexa som sitter på båten...

Tanken är alltså att jag skall byta upp mig. Efter ett antal timmars surfande har det kokat ner till följande båtar:
    Silver 605 WA (plus för aluminiumskrov, minus för akterbänk)
    Rocad 606 WA (plus för sidoställd cabin = bra kompromiss mellan passage till fördäck och bra kabin)
    Barcon 22 WA (i)

Med en sådan investering på gång finns det såklart ett antal frågetecken...
    Vad har ni att säga om dessa båtar?
    Är det alldeles galet att ha inombordare även om man vill traila båten ibland? Försäkringspremien gör att jag gärna överväger IB...
    Andra synpunkter? Fler förslag?

Är det ny båt du skall åt?
    Annars så dräller det ju inte direkt av objekt på 2:a handsmarknaden....

Sneglar själv lite på Silver 605/650 WA.

Har en Örnvik 555 Commander idag å låsbart jätteutrymme är grymt bra. Jag lämnar ändå aldrig värdesaker där mer än kanske över dagen om jag fiskar morgon å sen kväll. Tyvärr blir man ju av med allt nu för tiden.

Om denna båt var 0.5 m större å hade sovmöjlighet så vore den perfekt. Det finns även en 555 WA med sovmöjlighet men då tappar man soldäcket vilket jag å tjejen gillar när det inte fiskas.

Kommentera

Hur använder du båten "ett normal-år"? Insjö, öppet hav, 100% spinnfiske, trollingfiske på vintern, badutflykter, mycket trailande osv.

Rocad och Silver är generellt "bra" båtar. De flesta Silver jag råkat på har eller har haft problem med läckage, men oftast går det att åtgärda. Silvers aluminiumskrov med plastinsida är annars oerhört robust och sjövärdigt.

De jag känner som har/har haft Barcon tycker den har för tunt skrov/laminat, men det finns de som har förstärkt skrovet och de är nöjda.

Kolla Trophy och Beason också.

Och om du har tid och lust så är dollarn nere på en rimlig nivå igen vilket innebär att det finns tusentals prisvärda båtar att importera från USA.

Lycka till!
      /Magic

Kommentera

Hur har silverbåtarna läckt? Det låter ju inte roligt.

Kommentera

Tjena magforce68.Jag var ute i helgen med en riktigt fin båt som jag varmt kan rekomendera.Det var en Finnmaster 6000 Offshore med en 100hp yamaha 4t.Ta en titt på en sån.
          Jag skjuter hellre själv än ser polarna missa!!!!!

http://www.kingofmälaren.se/

http://xn--kingofmlaren-mcb.se

www.huntyardberras.com

www.bjerks.se

http://leech4you.se/

Fångstgaranti

Kommentera

Ursprungligen postat av Noseone Visa inlägg
            Hur har silverbåtarna läckt? Det låter ju inte roligt.
            Nä, det är inte så roligt. Av de Eagle och Shark-ägare som jag har pratat med så har mer än hälften haft problem. Vet inte om det är signifikant för alla Silver-modeller (eller ens dessa två). Hursomhelst, de allra flesta har haft läckageproblem i aktern via fogar, genomföringar och självlänsar. Efter att ägarna har kontaktat Silver har flera av båtarna tagits tillbaka till fabrik och åtgärdats, och därefter fungerat felfritt i de allra flesta fall. Några har fått nya båtar. Genomgående har Silver varit mycket förvånade och inte kunnat hitta några fel (men båtarna är täta när de kommer tillbaka...).

Jag har inga dokument att styrka detta med, förutom för min egen Eagle, men ett flertal Silver-ägare kan intyga denna issue.

Trots problemen skulle jag dock inte tveka att köpa en Silver igen - speciellt eagle 650 cabin lockar med sina höga fribord, sjövärdighet (stängt fördäck) och skrov.

Att sen också aluminium upphäver högerregeln på sjön så att man aldrig behöver väja för plast är givetvis en stor fördel när man trollar...
            /Magic

Kommentera

magic: hittills har jag bara haft båten i insjö (Mjörn), men en av anledningarna till att jag vill byta upp mig är att ha möjligheten att traila i båten i havet och de stora sjöarna. Jag ägnar mig åt lite allt möjligt i fiskeväg: trolling, spinn, mete, vertikal... Jag brukar också ta några övernattningar om året i båten. Jag hoppas på att det skall bli mer av det, så anständigt sovutrymme är ett stort plus. Jag kommer att ha båten liggandes i Mjörn över sommaren (och traila den därifrån om jag skall någon annan stans), för att tidig vår/sen höst ha den på trailer hemma för att kunna ge mig ut när tillfälle ges. Det är inte mycket som slår en fin novemberdag i båten, men det är läskigt att ha båten i under höststormarna...

Noseone: nej, jag tar gärna en bra begagnad båt, men jag tänker prioritera att det blir rätt båt - hellre slanta upp för en ny om det behövs än att ta en halvbra lösning. Vad gäller förvaring så kommer båten att larmas, så lite prylar får bo i båten...

Big Catch: jag gillar verkligen Yamarin (polaren har en DC som är underbar i sjön), men det blir lite knixigt att sova i pulpeten... Skulle varit tydligare med att det inte bara är låsbart stuvutrymme jag vill ha...

Återigen frågan om inombordare - blir det verkligen så mycket värre att traila? Flera tusen i skillnad på premien är ju inte att förakta...

Kommentera

Inte kul att höra att det är mycket problem med Silverbåtarna... Aluminium verkar ju onekligen behändigt!

Kommentera

Ursprungligen postat av magforce68 Visa inlägg
                  Återigen frågan om inombordare - blir det verkligen så mycket värre att traila? Flera tusen i skillnad på premien är ju inte att förakta...
                  En inombordare väger i regel dubbelt så mycket som vad en motsvarande (i hk) utombordare väger, en klar nackdel och motorstyrkan måste i.s.f. ökas ytterligare. Men det blir lite billigare att köra en diesel vad jag förstår.........
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                    Att sen också aluminium upphäver högerregeln på sjön så att man aldrig behöver väja för plast är givetvis en stor fördel när man trollar...
                    Ha ha ha........
                    Mvh Flodström
                    Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar