Ryds 535 BF/DL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 535 BF/DL

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryds 535 BF/DL

Vi har lagt ner planerna på både buster och silver. Så nu lutar det åt en ryds 535 bigfish eller DL.
    Nån som har erfarenhet av dom?
    Går dom hårt i sjön?
    Njurbälte?
    Duger dom till V-sjörna?
    Nått man ska passa sig för? Föutom det gammla vanliga med ryds
    Tittar man på blocket så är det många med 50 hästare, Räcker det?

Godkväll // Mikko

Vad är det gamla vanliga?
    Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det kommer du snart bli varse .
      Näe men har väll vart lite problem med kvaliten på vissa årmodeller enligt vissa på detta forum...

Kommentera

Vi har en 535BF med mercury 60 2-takt.
        Har väl mestadels fiskat i öresund och till det anser jag att den duger gott.

Positivt:

Skrovet är robust och de höga friborden med grabbräcken känns tryggt.

Vid havsfiske är det ganska gott om plats för 4 personer att fiska.

Planar relativt lätt, och skillnade i topphastighet med 2 eller 4 personer är inte stor, brukar ligga på ca; 4000rpm (max är 5000) och då planar den fint med 2-4pers.

Ganska bra med stuvutrymme.

Väldigt lätt att dra upp på trailer, väger inte speciellt mycket.

Självläns

Negativt:

Självläns (plugga igen dom innan avfärd, blir blöt upp till knäna om båda står på samma sida i båten, vid t.ex landning av fisk).

Känns som att de snålat lite med utrymmet, pulpeten kunde flyttats fram 10-15cm vilket underlättat betydligt om man skall åt huvudströmbrytaren där bak eller tankarna under pulpeten. Man måste flytta stolarna fram och tillbaka.

Båten slår en del vid grovsjö, oftast när man bara är två i båten.
        Går den ene fram och sätter sig lugnar det sig lite, men hade båten varit 585 lång tror jag det hade gjort rätt mycket skillnad.

Detta är väl vad jag kan komma på så på rak arm, hoppas det hjälper dig med ditt båtköp!

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Johan_P Visa inlägg
          Vi har en 535BF med mercury 60 2-takt.
          Har väl mestadels fiskat i öresund och till det anser jag att den duger gott.

Positivt:

Skrovet är robust och de höga friborden med grabbräcken känns tryggt.

Vid havsfiske är det ganska gott om plats för 4 personer att fiska.

Planar relativt lätt, och skillnade i topphastighet med 2 eller 4 personer är inte stor, brukar ligga på ca; 4000rpm (max är 5000) och då planar den fint med 2-4pers.

Ganska bra med stuvutrymme.

Väldigt lätt att dra upp på trailer, väger inte speciellt mycket.

Självläns

Negativt:

Självläns (plugga igen dom innan avfärd, blir blöt upp till knäna om båda står på samma sida i båten, vid t.ex landning av fisk).

Känns som att de snålat lite med utrymmet, pulpeten kunde flyttats fram 10-15cm vilket underlättat betydligt om man skall åt huvudströmbrytaren där bak eller tankarna under pulpeten. Man måste flytta stolarna fram och tillbaka.

Båten slår en del vid grovsjö, oftast när man bara är två i båten.
          Går den ene fram och sätter sig lugnar det sig lite, men hade båten varit 585 lång tror jag det hade gjort rätt mycket skillnad.

Detta är väl vad jag kan komma på så på rak arm, hoppas det hjälper dig med ditt båtköp!

Mvh
          Tackar för bra synpunkter! Hur hög sjö ska det till innan den börjar slå? Kan tänka mig att det kan pusta på bra i öresund.

Hur tycker du kvaliten är? inga problem med stolar som lossnat eller räcken som åkt i sjön? Eller i värsta fall sprikor i skrovet? Många som tagit up det. Men frågan är om dom ägt nån 535?? Vore skoj att höra av dig som ägare.
          Mvh Mikko

Kommentera

Våghöjd är svårt att avgöra men vid 10ms + så slår det ganska bra.
            Brukar dock hålla mig inne då, svårt att nå botten utan att hänga på halvkilos pilkar

Jäkligt nöjd med kvalitén än så länge.
            Klart det har varit ett par skruvar till relingen i fören man fått spänna, men de grabbräckena där används ivrigt vid av och påstigning.

Nej, inga problem alls med sprickor eller liknande, finns inga krackeleringar (stavning?) överhuvudtaget.

Vår båt är en 99:a och svensktillverkad enl. tillverkningsnummret.
            Vissa påstår ju att de som är tillverkade i polen är av sämre kvalité så det kan ju vara värt att slänga ett öga på tillverkningsnummer (sitter precis till vänster om förarplatsen på vår båt).

Vet inte hur dom går med en 50hp 4taktare men tror inte det gör nån större skillnad, vi har ju rätt mycket kvar att ge när man åker 4 man och kör i marchfart.

Sen är ju de dubbla motorfästen ganska behagliga på BF, känns betydligt tryggare vid längre turer att ha en extra motor ifall att det skulle skita sig med huvudmotorn.

Om det skulle bli ett köp så kan jag tipsa om att skaffa nån form av teleskopben eller ett avtagbart smalt rör och fästa under luckan till akterutrymmet, fungerar klockrent som fika/kaffebord vid trollingfiske

Kommentera

Låter ju kanon det!
              ja tänkte på det med ben när jag kikade på en idag. trode helt och fullt det var ett fikabord som nån stolle glömt montrea ben på .
              Vart kan man hitta info om vilka som är tilverkade i sverige och inte?
              Är det nån som med säkerhet kan säga att vissa ryds är byggda i polen?

Kommentera

Hehe, samma tanke slog mig när jag såg det första gången också

Jag har bara hört det ryktesvägen.
                Men man kan säkerställa att den är svensktillverkad om tillverkningsnummret har SE i slutet.

Mvh

Kommentera

Okej, SE ska det va då!
                  har du hydral-styrning på din? Känns som det kanske kan va värt att lägga en slant på det. Inte skoj med frusen styrvajer.

Kommentera

Nej, ingen hydralstyrning här inte.
                    Det ligger längre ner på prio listan.
                    Diverse spöhållare samt extramotor skaffade jag rätt kvickt, nästa steg är nytt ekolod och en plotter.
                    Så får vi se om pengarna räcker till ny styrning också, som sagt det kostar en slant

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Mikael, 2009-06-06, 21:18
                    13 svar
                    10 869 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup