Silver Beaver vs Buster M - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Silver Beaver vs Buster M

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Silver Beaver vs Buster M

Är inne på att införskaffa en ny båt till nästa säsong men kan inte bestämma mig. Jag har siktat in mig på dessa två båtar en Silver Beaver och en Buster M.
    Men frågan är vilken av dessa två ska jag satsa på?
    Inne på att ha en motor på 40hk /4takt, sedan kommer att ha båten på trailer, så det blir att jag bara tar med den då jag ska ut o fiska.
    Mestadels kommer den att gå i insjöar där jag kommer att trolla (drivankare), vj-fiska och jerka.

Har en elmotor som lämpar sig bra till dessa båtar som är tänkt att användas.

Sedan kan det ev bli någon tripp om året till sundet och östersjön.

Så frågan är vilken av dessa två lämpar sig bäst till detta, och skulle ni rekomendera, och varför?
    Tacksam för lite tipps med både för och nackdelar för båda modellerna.
    Senast ändrad av DjElmaco; 2009-09-03, 08:14.

40hk, trolling. Tung motor lätt båt. Om man trailer båten, og tar den upp och ner ville jag inte ha en tung 40hästare. Den ger för mycket fart på tomgång til trolling. Bättre med en 9.9. Lagom fart med en person i. Rundt 20knop. âven med 3 stk i kan man nå planingsfart. Och man kan åka rundt i timmar på | lliter bensin.

Kommentera

Ursprungligen postat av ut218 Visa inlägg
      40hk, trolling. Tung motor lätt båt. Om man trailer båten, og tar den upp och ner ville jag inte ha en tung 40hästare. Den ger för mycket fart på tomgång til trolling. Bättre med en 9.9. Lagom fart med en person i. Rundt 20knop. âven med 3 stk i kan man nå planingsfart. Och man kan åka rundt i timmar på | lliter bensin.
      Aldrig hört talas om drivankare?
      Tror verkligen inte en buster M kan ta sig över planingströskeln med en 9,9. Men va vet jag. Har ju faktiskt aldrig provat själv.

Jag skulle satsa på en buster M helt klart.

Kommentera

Håller med Mikko här, satsa på en Buster M. Det är ju liten skillnad i vikt (3 kg mer för Bustern). Bustern är osänkbar och har dämpande neopren matter invändigt. Buster är en välkänt robust båt och mycket populär som fiskebåt.
        Tycker inte 40hk är för mycket. En fyrtakt går oxå jämnare på tomgång under trollingfiske. Går den för fort, även på tomgång så finns det många lösningar på att sänka farten.
        Buster har oxå ett stort resev- och tillbehörsprogram. Finns massor av ting där för en fiskare. Lätt att skaffa delar. Kör för Buster...............
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Fiskebåt

Har en bra och behändig fiske båt till salu. Det är en Alert 430, en Aluminium styrpulpet, typ linder sportsman. kolla länk:

Den är utrustad med elmotor, spöhållare grabbräcke, ekolod (lowrance X67C färg), stereo, sitter en honda 20 hk fyrtakt som är i ny skick.

Båten ligger på en tikki trailer (80km) med tilt bak. Den är grymt smidig att ta upp och lägga i.

Du kan ju maila om intresse finns till: Jockee22@spray.se

Ha det gött

Mvh Jocke

Kommentera

buster

Jag va faktiskt väldigt nära på att köpa en Silver Beaver, de reade ut en fjolårets båt med årets motor svinbilligt (i jämförelse va de kostar under högkonjuktur) i min stad hos en båthandlare. Men kom på att den är för fin att fiska med, det är plast inredning som jag antar att det blir en massa repor och ingrodd smuts på.

Å andra sidan kanske det är högre andrahandsvärde i och med att fler köper den som en ren fritidsbåt då finglidare och kvinnor gillar den lite finare o mjukare inredningen. =)

Det slutade med att jag köpte en Buster Rs, har haft en sån tidigare också och är är sinnsykt nöjd. Det är en honda 40hk fyrtakt på den. Eftersom allt är i aluminium och inredningen är robust och rejäl är den helt optimal för fiske.
            40 hk är förresten alldeles lämplig motorstorlek, även för trolling.. det finns ju hinkar om du ska sänka hastigheten
            .. Det som skrevs i ovanstående tråd med 9.9 hästare.. ???

Buster RS är föregångaren till M..... M har en del bra uppdateringar men i det stora hela samma båt med samma egenskaper. Det är dock svårt att hitta en RS utan motor för bra peng eller med fyrtakare på...

Frågar du mig,, köp en beggad båt så du vågar köra den och använda den till fisket fullt ut. Med en ny båt skulle jag inte få ut lika mycket av fisket eftersom jag inte skulle våga köra den över kritiska stenbottnar på 0,5 - 1 meters djup och att uppleva stressen när man kör in den på en stenstrand och tänker på alla tusenlappar den tappar i andrahandsvärde.
            Senast ändrad av mobetahl; 2009-09-02, 22:15.

Kommentera

Buster M är i mina ögon det bästa valet av De två för Din användning och 40 hk 4T är helt rätt, går inte alls för fort vid trolling, kanske en elmotor för VJ fisket annars bara köra som den är.

Smm nämndes ovan är RS föregångaren och även den en mycket bra båt, hittar Du en sån så tveka inte att slå till, ofta är motorerna gamla 2T på dem men det kan fixas, men hittar Du en beg M med 4T så klappa till på den och Du har en kalasbra fiskebåt har fiskat i 15 år från en RS och dessa båda är nog det mest alrounda man kan hitta i båtväg

Kommentera

Ursprungligen postat av rospigg Visa inlägg
                buster m är i mina ögon det bästa valet av de två för din användning och 40 hk 4t är helt rätt, går inte alls för fort vid trolling, kanske en elmotor för vj fisket annars bara köra som den är.

Smm nämndes ovan är rs föregångaren och även den en mycket bra båt, hittar du en sån så tveka inte att slå till, ofta är motorerna gamla 2t på dem men det kan fixas, men hittar du en beg m med 4t så klappa till på den och du har en kalasbra fiskebåt har fiskat i 15 år från en rs och dessa båda är nog det mest alrounda man kan hitta i båtväg
                word!

Kommentera

Förresten, tiki BT450 är en riktigt bra obromsad -80 kärra för buster M o RS.. sitter som ett smäck på den. Jag har också min båt på trailer och lägger i den när det vankas fiskeeskapader. Går hur bra som helst med bt450.. kostar runt 10000:-

Kommentera

Ursprungligen postat av mobetahl Visa inlägg
                    Förresten, tiki BT450 är en riktigt bra obromsad -80 kärra för buster M o RS.. sitter som ett smäck på den. Jag har också min båt på trailer och lägger i den när det vankas fiskeeskapader. Går hur bra som helst med bt450.. kostar runt 10000:-
                    Du lär ju ligga på gränsen, då maxlasten är 340kg . skulle hellre satsa på en 600 som endast är 2000 kr upp, men som du säger så ligger den fint på trailern

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 832 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka