Någon här med erfarenhet av Beason 520 CC? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon här med erfarenhet av Beason 520 CC?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Någon här med erfarenhet av Beason 520 CC?

Hej!

Jag går i köpa ny båt-tankar och har kollat lite på Beason 520 CC. Den ser himla fin ut tycker jag och Beason har ett gott rykte om jag inte har förstått det helt fel. Nu är jag intresserad av om någon här på forumet provat denna båt för trolling

För mig är det primärt laxtrolling i Vänern som jag skulle ha den till. Jag är medveten om att den är i minsta laget om det skulle blåsa upp men jag ser det som ett alternativ att jag väljer de dagar där vädret är lite snällare och är redo in om det skulle börja röra på sig.

Så, ni som testat denna båt eller har uppfattning om den på annat sätt får Gäääääärna dela med er här.

Mvh Andreas

Äh, kom igen nu Rospiggen, du har väll i alla fall sett den modellen "in action" eller?
    Annars så rekommenderar jag en något större båt för Vänern. Ett annat bra alternativ kunde vara en beg. Ryds: Big Fish, eller t.ex en Galia 660 som du ser på bilden här:
    Bifogade filer
    Mvh Flodström
    Flyfishing for salmon

Kommentera

...ja, det kanske är för litet ändå. Får väl bli att forstätta spar och köpa en 6m+ -båt i framtiden istället.

Någon som vet något om denna båtemodellen?

Mvh Andreas

Kommentera

Ingen som har erfarenhet om Seamaster 21?!?

Kommentera

Jag har ingen erfarenhet av Beasonen. Men en bra båt på 5,2 räcker gott för Vänernfisket. Det har gått hysteri i allt större båtar. Det är bara att välja väder, en båt på 5,2 klarar i vart fall 8m/s om inte sjön är hårresande hög, men varför gå ut i sämre väder?
          En stor kvalitetsbåt är givetvis säkrare men hur ofta har du nytta av det? Det drar med sig att inte bara inköpet blir dyrare utan även driftkostnader, bilkostnader mm blir större.
          Jag har lagt många timmar på Vänern i en båt på 4,6 i mina ungdoms dagar. Det funkade alldeles utmärkt. Det vara bara att ha vett på att gå in om det blåste upp för mycket.
          Satsa pengar på en något mindre kvalitetsbåt än en stor skitbåt. Det finns fler exempel på stora 6m+ båtar som råkat i sjönöd pga dåligt sjömansskap än mindre båtar med gott sjömanskap.
          Lycka till med letandet. En ny båt är något alldeles extra att ta hem!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rival-Andy Visa inlägg
            Jag har ingen erfarenhet av Beasonen. Men en bra båt på 5,2 räcker gott för Vänernfisket. Det har gått hysteri i allt större båtar. Det är bara att välja väder, en båt på 5,2 klarar i vart fall 8m/s om inte sjön är hårresande hög, men varför gå ut i sämre väder?
            En stor kvalitetsbåt är givetvis säkrare men hur ofta har du nytta av det? Det drar med sig att inte bara inköpet blir dyrare utan även driftkostnader, bilkostnader mm blir större.
            Jag har lagt många timmar på Vänern i en båt på 4,6 i mina ungdoms dagar. Det funkade alldeles utmärkt. Det vara bara att ha vett på att gå in om det blåste upp för mycket.
            Satsa pengar på en något mindre kvalitetsbåt än en stor skitbåt. Det finns fler exempel på stora 6m+ båtar som råkat i sjönöd pga dåligt sjömansskap än mindre båtar med gott sjömanskap.
            Lycka till med letandet. En ny båt är något alldeles extra att ta hem!
            Håller med dig till 100% - bättre en liten bra båt med vett än en stor dålig båt utan vett!

Har själv sneglat på 520CC, TROR att det det är en mycket bra båt! När jag ringde och kollade berättade han (Peter?) att han byggde några utan aktertoft - något som gör att du tjänar ganska mycket utrymme.

I slutändan har jag inte köpt någon båt alls eftersom jag fortfarande inte lyckats bestämma mig!

/fredde

Kommentera

Oavset båtmodell så satsa på en båt med höga fribord - inte minst i aktern där annars vågor kan slå in i medsjö-trolling. Om du inte tänker använda båten för spinnfiske så satsa på en hard top som ger mer skydd för väder och vind och lite större marginal vid översköljande sjö.
              /Magic

Kommentera

Håller med magic i kommentaren om fribord. Har sett att Beason har oftast högre fribord än dem flesta andra båtar i samma klass. Hur det ligger till med 520CC vet jag inte men inbillar mig att den inte är sämre än andra Beason-modeller. En hartop eller kabin är fantastiskt då det regnar och snålblåser höst, vinter och i bland om våren. Men det kostar som regel en del extra för att få det, oxå i utrymme på däck (på en så liten båt). Kompromisser..................... hmmmm
                Mvh Flodström
                Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 825 visningar
                0 gillar