Aluminiumbåt + skruv, vad funkar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminiumbåt + skruv, vad funkar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej,
    en guide V-14 från tidigt 90-tal (men trots sin ålder i bra skick). Har dock bara hunnit köra den en gång och det var på Ekoln Gös Challenge i söndags. Då harvade vi dock runt rejält på Ekoln (om än med rätt med begränsad framgång...) som om du sett mig var det då. Kul att det finns en Tracker till i Ekoln. Har du någon liknande Tracker-modell vore det intressant att kika och se om du har en massa smarta lösningar man kan kopiera!

Kommentera

En grej som kan vara värd att tänka på när det gäller rostfria skruv och mutter;
      Om man som jag gärna använder skruvdragaren till allt skruvande ska man tänka på att köra långsamt. Det rostfria materialet blir snabbt mycket varmt (hett) med följd att gängorna kan skära ihop. Jag har själv lyckats glödga syrafast skruv. Jobbigt.
      Så sänk hastigheten på skruvdragaren....

//Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
        En grej som kan vara värd att tänka på när det gäller rostfria skruv och mutter;
        Om man som jag gärna använder skruvdragaren till allt skruvande ska man tänka på att köra långsamt. Det rostfria materialet blir snabbt mycket varmt (hett) med följd att gängorna kan skära ihop. Jag har själv lyckats glödga syrafast skruv. Jobbigt.
        Så sänk hastigheten på skruvdragaren....

//Stefan
        Lite smörja typ olja eller fett på skruven är inte heller fel. Lyckades skära en rostfri M10 innan den ens låg dickt an mot materialet med en 17 ringnyckel på varje sida. Blev ett svettigt jobb med ett bågfilsblad innan bulten kunde bytas.

Kommentera

Skulle nog satsa på elförzinkade skruvar. Gärna av en dyrare variant.

Det är den rekomendationen jag fick från alu firman som gjort jobb åt mig.
          Perra Karlsson
          Team Fishfire

Kommentera

Ursprungligen postat av perrak Visa inlägg
            Skulle nog satsa på elförzinkade skruvar. Gärna av en dyrare variant.

Det är den rekomendationen jag fick från alu firman som gjort jobb åt mig.
            Nej, Använd syrafast rostfritt A4. Elförzinkade skikt kan skadas och då får man galvaniskt element. Skruven kanske håller men aluminiumet kommer att oxidera. Och du kommer aldrig att få loss skruven.
            Kommer att bli som ett vitt pulver i skruvhålet.
            Och som svar på näst sista inlägget ovan, så kan man smörja/kyla aluminium med t-sprit. Då skär inte skruvarna.

Finns ingen anledning att snåla då de bara kostar några kronor.
            Regel nr1:
            Har man inte släppt styret har man inte ramlat.

Kommentera

Ursprungligen postat av supratress Visa inlägg
              Hej alla aluminiumbåtägare,
              har köpt en Tracker som jag vill sätta skruvdragaren i. Frågan är nu vad för skruv man skall använda för att slippa obehagliga överraskningar i form av korrosion? Har kollat runt på nätet och hittat en mängd olika bud; "Rostfritt är bäst till aluminium, rostfritt funkar inte alls för aluminiumet korroderar då" osv.

Nu vill jag därför höra av luttrade aluminiumbåtägare vad ni använder och hur det funkar. Kan tillägga att båten kommer ligga i sötvatten stora delar av säsongen, för att kanske någon gång då och då trailas till bräckvatten.

Tacksam för alla kloka svar. Obs! Om du vill skriva att Tracker är skit, att du också vill köpa aluminiumbåt, att du samlar på aluminiumburkar eller annat ovidkommande får du starta egen tråd. Denna skall nämligen uteslutande handla om att skruva fast grejer i båtar...
              Hej Supratress;

Här måste du vara försiktig! Där du kommer åt bör du helst använda gastäta popnitar av aluminium under vattenlinjen på din aluminiumbåt! Själv har jag en trapetsgängad, höj- och sänkbar hållare i rostfritt, syrafast stål till akterspegelsgivarna. Själva hållaren är fastnitat med gastäta aluminiumpopnitar på akterspegeln hos min Buster Magnum. När jag skrapat bort havsanemonerna och tvättade båten helt ren nu i april märkte jag massor av små, mm-grunda frätskador på akterspegeln på båda sidorna av den syrafasta hållaren till ekolodsgivarna. Förvisso är skrovtjockleken 4 mm i akterspegel och underskrov, men frätskador är alltid lika irriterande. Det är därför bättre att vara efterklok i förväg!

Go for the Big Ones!

Old Firehand
              www.trumman.com - http://www.trumman.com/purelure/ironhorn.htm

Kommentera

Lånar tråden. Ska skruva lite i en aluminiumbåt och ska köpa skruv.
                Om det står Rostfritt, syrafast på förpackningen men inget om A4, funkar det ändå? Eller ska man leta vidare tills det står A4 på påsen?
                Tänkte handla på ÖoB men tror inte några A4 finns där.

Kommentera

Rostfritt syrafast skall heta A4, jag hade nog valt en annan leverantör än ÖoB tror jag. Sen fick jag tipset av "alubåt" att klena på keramiskt fett för att i viss mån isolera materialen från varandra. En "båtfixare" som sysslar med reklamationer för försäkringsbolag menade att man ska ta lite epoxifärg eller lim för att uppnå samma effekt........

Kommentera

Syrafast finns i flera kvaliteter och det ska därför vara märkt A4 det är kvalitetsnivån på det syrafasta och ÖoB är sista stället jag skulle köpa det på, Classe i sjön har bra grejor har använt deras A4 sortiment i många år och funkar perfekt på alubåt.

Vill Du både skapa lite isolering och få det att sitta bättre så lägg på lite Sikaflex 291 när Du skruvar ihop blir som en gummipackning med limmande funktion men lite svårare att få loss skruvarna men inte så svårt att det är jobbigt.

Kommentera

Vill slå ett slag för Mekonomen. Vill minnas att jag påtalat deras sortiment här tidigare men tåls att upprepas.

Här hemma har de en väggsektion med fullt sortiment småa förpackningar av syrafast till vettiga priser. Bra kvalité.
                      Synd bara att jag såg det själv efter att jag beställt lite av varje på classe.
                      Inga fel på deras heller men vi har dem ej på orten och skruvar med stjärna eller PH/PZ-skalle har hållt sämre mot Mekonomens.
                      Är man bara noga med förborra så håller spåren.
                      Alumacraft så klart!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 804 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka