Aluminiumbåt + skruv, vad funkar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminiumbåt + skruv, vad funkar?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Aluminiumbåt + skruv, vad funkar?

Hej alla aluminiumbåtägare,
    har köpt en Tracker som jag vill sätta skruvdragaren i. Frågan är nu vad för skruv man skall använda för att slippa obehagliga överraskningar i form av korrosion? Har kollat runt på nätet och hittat en mängd olika bud; "Rostfritt är bäst till aluminium, rostfritt funkar inte alls för aluminiumet korroderar då" osv.

Nu vill jag därför höra av luttrade aluminiumbåtägare vad ni använder och hur det funkar. Kan tillägga att båten kommer ligga i sötvatten stora delar av säsongen, för att kanske någon gång då och då trailas till bräckvatten.

Tacksam för alla kloka svar. Obs! Om du vill skriva att Tracker är skit, att du också vill köpa aluminiumbåt, att du samlar på aluminiumburkar eller annat ovidkommande får du starta egen tråd. Denna skall nämligen uteslutande handla om att skruva fast grejer i båtar...

Rostfritt är mitt råd. Har använt det utan nån större korrosion. Sen beror det säkert på vilken kvalite det är på den rostfria. Biltemas är väl inte det optimala. Handlar du riktig rostfritt (Sivert) får du betala efter noter.
    Risken med sämre kvalite är antagligen att den ger korrisions skador. På längre sikt eftersom den billiga rostfria skruven rostar. Men får vad man betalar för.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tracker är skit, tillverkad av insamlade aluminiumburkar och jag har redan en aluminiumbåt.
      Om jag ska skruva något i den så blir det med syrafast, rostfri skruv. I järnbon och på macken kan förpackningarna vara märkta "A4". Skruvar av kvalitet "A2" ska du låta bli. Popnitar av aluminium funkar också.
      Tänk på att aldrig jorda något elektriskt i skrovet, som i en bil, utan alltid en separat jordkabel till en jordplint som är isolerad från skrovet.
      Kopparbaserad bottenfärg kan vara idé att undvika....

//Stefan
      Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Rudan, tänkte ringa dig och fråga. Nu slipper jag alltså prata med dig. Skönt. Fast en vacker dag kanske jag ringer ändå. Nån måste ju göra själva jobbet...

Kommentera

Jag kan tipsa dig om en bra dubbelhäftande tape så finns det en chans för dig att klara det på egen hand.
          Eller förresten, det finns mycket som tapen kan fastna i. Törs inte tänka på hur det kan sluta....

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Hmm, är du allvarlig med tape eller driver du bara med en ohändig man? Finns ju faktiskt brutalt starka dubbelhäftande. Skulle det funka att sätta en transporthållare med sådant vore det ju makalöst. Fast man vill ju inte att tre spön och rullar skall släppa och fladdra överbord...

Kommentera

Det som jag har märkt är att skruvar som är gängade direkt i aluminiumet kan fastna. Kör med genomgående så du alltid får loss den.
              "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Rudan slog huvudet på spiken i sitt inlägg, syrafast rostfritt A4 kvalitet är det som gäller, jag har köpt mitt på Clas Ohlson i många år och deras syrafasta (märkt så) håller kanonbra, monterade en targabåge med sidoräcken i en Buster RS 1987 med såna och den är lika bra nu som då inte ett spår av korision på så många år.

Undvik självskärande skruv om det går och montera med genomgående bult med låsmutter, glöm inte brickor för att minska belastnignen på alut runt hålen, framförallt med prylar som utsätts för hög belastning som spöhållare för trolling eller riggfästen!

Bra att det olämpliga i att jorda i skrovet nämdes ett alltför vanligt problem i alu båtar, och ska Du ha den mest i sötvatten och på trailer så skippa bottenmålningen helt och ska Du nödvändigtvis måla den så inte koppar som sagt!

Kommentera

Tack alla för goda råd. Bra att Clas O:s grejer funkar. Får bli en sväng dit.

Kommentera

Vad är det för Tracker du har köpt? Tror att jag såg dig ute på ekoln för ett par veckor sedan. Vi har en Tracker vi också och de är ju inte så vanliga på ekoln...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 794 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka