Båtprojekt 2009/2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtprojekt 2009/2010

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

091110
    Äntligen kan båtprojektet dra igång igen, har fått ett eget varmgarage med gott om utrymme för arbete, kostnaden per månad endast 230.- så det är överkomligt. När man backat ut bilen har man gott om arbetsutrymme, båten står uppblåst mot vänster vägg så man kan jobba med inredningen i den. Längst in mot väggen står båtvagnen som är delad i 4 bitar och därför inte tar plats över vinersäsongen. Till höger har jag mina fiskegrejer samt att jag har arbetsbord m.m. för mindre saker. I hörnet en skön stol från en Van och bordet brevid är monterad på ett rörligt väggstativ till 29" tv, detta kan man vika fram till stolen så man kan sitta och jobba bekvämt. Första steget på inredning blir styrpulpeten som bla skall tillverkas av rörställningarna i dom två badenbadenstolar som syns längst in i garaget, får se om det funkar lika bra i verkligheten som i min fantasi. Pulpeten skall bli höj och sänkbar samt fällbar ruta och och tätt utrymme för instrument som även skall bli bord för sjökort i A4-storlek. Ekolod och gps kommer att användas det jag har ett bärbart ekolod och bilens gps som jag kan skifta mellan olika karttyper. Skall försöka hålla kostnaderna på minimal nivå.

Det som skall inköpas är styrning utan ratt den har jag, samt gasreglage enspak eller tvåspak utan betydelse gärna toppmonterat. Så har ni något av det liggande och skräpar så hör av er kanske jag kan köpa det.

Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

091126
      Nu är båda mina gamla badenbadenstolar slaktade och kvar blev massa rör och knutar för samanfogning. Har kapat upp första sidan på styrpulpeten (är inte skruvad ser därför sned ut). I nedre delen skall tank och batteri döljas, bra att få fram vikt om jag är själv då både jag och motor är rätt tunga. Fram på pulpeten kommer det att sitta en fast stol. Rörställningen är både för design och för att stabilisera övriga delar som byggs av 12mm flakplywood. Orkar jag skall jag bygga lite på innerdelen så jag får bättre helhetsintryck. Jag bygger helt på ideer under bygget inga ritningar finns på denna del av båtprojektet.

Kommentera

Ursprungligen postat av hobbyfiske.se Visa inlägg
        091126
        Nu är båda mina gamla badenbadenstolar slaktade och kvar blev massa rör och knutar för samanfogning. Har kapat upp första sidan på styrpulpeten (är inte skruvad ser därför sned ut). I nedre delen skall tank och batteri döljas, bra att få fram vikt om jag är själv då både jag och motor är rätt tunga. Fram på pulpeten kommer det att sitta en fast stol. Rörställningen är både för design och för att stabilisera övriga delar som byggs av 12mm flakplywood. Orkar jag skall jag bygga lite på innerdelen så jag får bättre helhetsintryck. Jag bygger helt på ideer under bygget inga ritningar finns på denna del av båtprojektet.
        Imponerade - ska blir kul att se hur det här utvecklas!

/Fredde

Kommentera

091129
          Kände mig ganska bra så jag tog en liten stund i garaget. Först testades startmotorn som monterades för länge sedan, den fungerade helt perfekt så nu sparar jag mina trasiga axlar. Efter test så körde jag ren båda mina motorer så dom kan stå för vintern.
          Därefter så grejade jag lite med nya styrpulpeten igen, nu går det att se hur mina tankegångar går. Hur överdelen skall formas beror på vilken typ av reglage jag väljer. Har ev ett komplett begagnat enspaksreglage på gång, fungerar inte detta som tänkt så köper jag nog ett dubbelreglage från watski se lilla bilden längst ner, fördelen med ett topmonterat reglage är att kör man på grunda vatten vilket vi gör ofta så kan man stå och ha god överblick samtidigt som reglagen sitter på rätt plats, blir lite mer att böja sig vid ett sidomonterat.. Tanken kommer längst ned och ovanför så blir det plats för två batterier, detta utrymme skal säkras och göras läcksäkert om något batteri tex skulle spricka. Man kommer bara att kunna gå på ena sida pulpeten då det på andra kommer att finnas spöhållare plats för kylvästa för fångst m.m.
          Har en liten ide att ta en mindre trådlös väderstation och montera i pulpeten. Då har jag full kontroll på vädret samt med en extra givare på kylvattnet oxh en under kåpan så har jag full kontroll, vattentemp får jag via ekolodet och farten via min GPS. Eftersom jag har allt liggande hemma så slipper jag ytterliga kostnader och kan fortfarande hålla bygget mycket billigt. Materialet i pulpeten är så lätt att ännu lyfter man hela pulpeten lätt med ett finger, och onödig vikt är ju inte bra (den står ju jag själv för istället).

Kommentera

Ser bra ut det där.
            Perra Karlsson
            Team Fishfire

Kommentera

091130
              Idag färdigställde jag stommen till pulpeten, nu skall bara instrumentpanel och vinsruta fixas. Vikten på stommen är strax under 8kg.
              Jag fick också en positiv bonus idag, bland allt skräp från dom skrotade badenbaden-stolarna så låg ju delarna man har för att justera vinkeln på stolen. Där upptäckte jag att har man fiskespöna vågrätt på väggen som jag har så passar dessa väldigt bra till spöställ. Perfekt mått för att precis hålla fast runt handtaget på spöt. Varje stol ger hållare för 4st spö då ligger det översta löst se bilderna.Så är ni fiskare och ser slängda badenbadenstolar så där har ni gratis spöställ. Allt går att återvinna.

Kommentera

Hur gör du med mätare, avrinning osv på pulpeten.

Eller ska den vara helt öppen?
                Perra Karlsson
                Team Fishfire

Kommentera

har inga fasta planer det får bli som det blir beroende på vad jag skall ha för grejor och vad jag hittar som är kul.
                  Det som är klart i mätare m.m. är ett bärbart ekolod som skall användas, sedan skall jag ha en GPS garmin nuvi 1200 som jag redan har den har fritidskarta och och vägkartor det räcker gott för mig då jag till 98% rör mig i kända vatten sedan har jag alla sjökort som behövs i området inplatsde i A4-storlek. Alla löska grynnor har jag lagt in på gps:en så det blir bra. Sedan får det komma med tiden senast 1april 2010 skall det vara klart.

Största problemet just nu är utrymme för trollingmotor när vi dörjer makrill m.m,. inte kul att köra med 40hk då. Ev får jag byta bort min 5hk 4-taktare till en 2-3 hk 2-taktare. Eller kanske göra ett fäst så jag kan ha den motorn på sidan, för bak mellan pontonerna är det trångt. Så har någon en gammal liten 2-taktare bara den går så är jag intresserad

Kommentera

091203
                    Nu har jag börjat få ett hum om hur slutresultatet på pulpeten skall bli, färgerna blir svart och rött precis som gummibåt och motor. Det jag fortfarande inte har klurat ut är hur jag skall få en låg vindruta som ser snygg ut som skall g¨å att fälla ner när båten inte används eller när man vill ha friska fläktar en varm sommardag. Höjden på rutan blir ca 50cm breddmått jag jobbar med är mellan pulpetstolpar 40cm utanför stolparna är breddmått 46cm. Får ej inkräkta på sidorörens topp eller bakdel då dessa är handtag om man står och kör. Har någon en idee så meddela gärna mig. Då jag ännu inte har inköpt reglage eller styrning så avvaktar jag med panelbygget, men övriga delar håller på att spacklas och målas nu blir väldigt fina blanksvarta delar. Motor och pulpet kommer att ha exakt samma färgnyanser.

Kommentera

Hur svårt tror du det är att sätta i en styrpulpet i en helt vanlig plastbåt? Dvs, vilken plastbåt som helst.

Är lite sugen på att sätta in det i min nämligen, göra om båten fullständigt. Lite som du gjort.
                      www.TeamPikeHard.blogspot.com - Vi bloggar om predatorfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka