Båtprojekt 2009/2010 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtprojekt 2009/2010

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtprojekt 2009/2010

Hade börjat presentera detta i dagboken men det blir lättare med egen tråd om någon har frågor.

090822
    Har nu påbörjat ett nytt båtprojekt som skall färdigställas under skiftet 2009/2010. Båten är en Zodiak MK3 med en 40hk Johnson med manuell start. Båda har stått i 3år utan att användas och mitt mål är att när det är klart så skall jag ha en båt med tre bekväma fiskeplatser 2st med snurrbara stolar. Skall man bara ut på tur skall 5 personer sitta bekvämt. Båten kommer att utrustas med styrpulpet och ev elstart på motorn beroende på kostnad. Last utrymme för linor fendrar m.m. skall finnas samt en portabel kylbox. Tanken hamnar under styrpulpeten för bättre jämnvikt om jag är ensam. På panelen kommer att finnas det som behövs i gps ekolod m.m. På bilden här under finns en skiss som jag skall ha som råmaterial att arbeta efter, sedan får arbetets gång ge nya ideer och ändringar.

Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
    Nu även blog på gylta.blogspot.com
    Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

090825
    Har idag inhandlat material för att få upp finishen på gummibåten samt färg som skall på motorn efter att den varit på service och fått lite justeringar och nya stift samt impeller.
    Till rengöring av gummit har jag köpt Q-wipes ser ut som våtservetter och skall vara effektiva, har pratat med leverantören som säger att det skall fungera, jag sa att gör det inte det kör jag ner båten till dom så får dom visa hur det går till. Till motorn blir det Rust-Oleum CombiColor som skall vara mycket tålig samt flexibel, vilket gör att man kan även ha den på kåpan som sviktar utan att det spricker. Några trädetaljer kommer att målas med lackfärg från Beckers, denna gång fanns allt på samma ställe vilket var på Bauhaus. Redovisning av kostnader m.m. kommer när båten är klar, nu kommer jag bara att visa vad som göres och var jag fått tag på delar m.m. Motorn skall också in på service hos Rodins Marin i Udevalla som kunde ta den ganska snart.
    På bilden nedan ser man test av gummirengöring och det ser ganska bra ut i verkligheten men vi får se om glansen kvarstår om några dagar, valet av Q-Wipes var för att dom inte innehåller silicon somkan försvåra lagning av gummi.

Kommentera

090827
      Inte mycket gjort med båten idag mer än att förbereda för limmning av ny uppblåsbar köl. Men Jula hade bra pris på sjösättningsvagn, så det blev till att köpa en. Men den passar ju inte direkt till båten så den får förlängas och så sätter vi på två extra stöd för båten samt stödhjul. Annat som behövs typ vinsh m.m. har vi i förrådet. Har också fått tid för service nästa vecka så om allt går ok så kan det bli en provtur med båten. Till helgen hoppas jag akterspegeln skall vara slipad och nymålad. Till en del jobb har jag satt kunnigt folk som får hjälpa mig lite, målet är att hålla kostnaderna nere men inte kvaliten.
      Nedan bilder på köpen idag.

Satt också lite vid datorn idag och spånade lite på design när båten är klar, utöver bygget så blir ju motorn helt kal när den är ommålad. Så jag har börjat bolla lite ideer här också.

Kommentera

090901
        Idag har motorn varit inne på service hos Rodins Marin i Uddevalla den lämnades kl 08.00 och hämtades strax efter kl 11. Enligt personalen var den i gott skick och lättstartad. Bemötande från personal m.m. var mycket gott så dom lär nog få se mig igen i butiken. Även vid ev ombyggnad av motorn i vinter. På båten har jag limmat nya uppblåsbara kölen och delvis polerat durkar m.m. som monterats. Dessa kommer att få ytterligare behandling i vinter när tid finns. Nu vill vi bara ha igång båten så vi kan utnyttja det sista av säsongen på havet. Fiskestolarna är monterade där dom skall sitta även med styrpulpet i båten. Akterspegel målad aven en trädurk som finns men denna skall bytas då den är i dåligt skick, en av dom få saker som var det. Grunden på båten verkar bra skött så med några timmars putsande m.m. i vinter kommer den nog att se ny ut.
        Enda problemet så här långt är luftpåfyllningen, ser man på understa bilden (skall försöka ta en bättre) så skall man via ventilsystemet kunna fylla hela båten från en ventil sedan genom att ställa om den stora blanka understa ringen kunna få varje tank att bli egen enhet så inte alla töms vid skada. Men jag har inte lyckats ändra någon av dom fyra vreden som finns så troligen är det ett handhavandefel jag gör. Nu gäller det att få vagnen klar för prov innan helgen, så vi kan komma ut och dra lite fisk igen.

Kommentera

090903
          Inget bygge på två dagar då jag haft kraftig muskel och ledvärk, längesedan den slog så hårt men med ökad dos av medecin så verkar det bli bättre igen. Men jag har haft kontakt med lite företag om delar m.m. för framtiden och hittat lite intressanta saker. Två företag som jag inte är kund hos utmärkte sig mycket med ett positivt bemötande och mycket hjälp. Detta har löst nuvarde problem och ev problem längre fram då jag åtminstånde på det ena kommer att köpa delar som hade mycket bra priser. Det ena företaget som hjälpte till var www.sportmanshipmarin.se som löste problemet med ventilerna jag inte fick att fungera efter mail och lite våld så fungerar alla nu. Det andra var www.hansenracing.se som tog tid på sig att beskriva problem och lösningar för ett monterande av startmotor i vinter, mycket trevlig personal att prata med. Hoppas att inte kroppen ställer till det så det planerade söndagsfisket går åt skogen.

Kommentera

Nice!

Själv börjar jag bli lite förkyld, nös en del idag på jobbet. Jag tror nog att jag mår bättre i morgon inför fisketuren med polarna.
            Fabrikör Stava rules...

Kommentera

090905
              Idag testades den nya vagnen och båten passade bra men vi får göra en justering så den ligger bättre fram utan att glida. Motorn monterades också idag utan problem. Nu blir det lättare att planera övrig inredning just nu spånar jag på ideer på en tuff robust men billig och praktisk styrpulpet. Men det som ligger närmast är en provtur i morgon om vädret tillåter.

Kommentera

090910
                Då har vi tagit första turen med båten på havet, vi fick möjlighet att testa både fartåkning och gång i olika vågor. Tack vare extrapontonerna under båten så går den mycket stabilt, den skvätter ej heller in så mycket vatten som andra gumibåtar. Så själva stabiliteten m.m. var inga problem, men vi kommer att sänka aktern för att få ner motorn längre i vattnet,när vi drog på så ligger skäddan ca 1cm ovanför vattnet och minsta våg drar motorn luft och propellern spinner loss. Med båda bak och lite last så kunde vi dra på lite där det inte gick mycket sjö, vi toppade inte motorn då den varvar ut ordentligt ganska tidigt. Detta löser vi med att ställa om propellern så vi kommer att få ut ca 5knop till enligt tillverkarens listor men tappar toppfart om vi skulle lasta mycket, men det gör vi sällan och med omställning sparar man motorn mer, vi uppskattar med den fart vi hade och hur mycket det var kvar att ge på gasen och sedan justeringar så kommer toppfart att ligga strax över 30knop. Andra små delikata problem var att jag inte tätat alla genomgångar tex undre motorfäste m.m. så vi tog in lite vatten. Genom att ta bort två proppar bak så skall man ha självläns när man kör, tyvärr så är inte backventilsmembranen i så bra skick så sänkte man farten eller stannade sprutade vattnet in, så det får fixas. Projektet startmotor skall påskyndas för hittar man inte rätta knycken vid start så tar det på axlarna då komprisionen är hög på motorn. Hittade man rätt startläge var den lättstartad. Kan ju nämnas att som fiskebåt är den perfekt vill man stå och fiska är det som att stå på en stabil flytbrygga.På mittbilden ser man båtkärran och där har vi lagt två extra överliggare och sedan två skivor av plywood den typ som man har på släpvagnsflak som båten glider upp på, fungerar perfekt för en person att klara enam sjösättning och upptagning.
                Så på listan för åtgärd finns nu startmotor, sänkning av akterspegel, nya backventiler (självlänsar), propeller justering. Så tips på självlänsar/backventiler tas gärna emot.

Kommentera

Snyggt jobbat på den.
                  Kommer nog bli riktigt bra.

Kommentera

Att du hinner med allt är fantastiskt. Jag hinner knappt komma hem från jobbet på kvällen innan det är dags att gå upp på morgonen igen. Snyggt jobbat med båten!
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 814 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka