Är Linder 410 FISHING en bra båt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är Linder 410 FISHING en bra båt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Är Linder 410 FISHING en bra båt?

Jag undrar om Linder 410 FISHING är en bra båt? Jag och en kompis ska använda den till att vara ute och fiska med. Hur är den att stå i? Tänkte köra mycket jerk.
    Hur är den att få upp på biltaket för ensam person ni som testat?
    Är den flatbottnad?
    Prisvärd?

Skulle nog inte vilja rekommendera den till jerk. Kan tänka mig att den blir lätt kantrings benägen då. Men den är ju extremt lätt och liten o underhållsfri. Den driver ju som en kork i vinden. Vi har våran mest till rekreations ändamål mer än att fiska ifrån den. Visst vi fiskar ifrån den men med mest 1 spö per person och två personer och kör lite fint på sommarkvällar med stilla vatten och så. För att gotta sig lite samt vittja kräftburar.

Men skulle nog inte anv den som min primära sportfiske båt nej.
    Yiiha ännu en fiskeblog http://bjornsfiske.blogspot.com/

Kommentera

Nja inte skulle jag välja den modellen för det ändamålet, alldels för vickig framförallt om Ni ska stå två man och jerka i den, sen är den inget vidare då den inte är planande så vid längre transporter blir det segt.

Skulle välja 400 Sporrtsman istället ingen större viktskillnad men klart stadigare vid fiske och är planande med även måttlig motor och inga som helst problem att lasta på biltaket ensam

Kommentera

Kan bekräfta att båttypen är ganska rank och snarare rundbottnad..

Kommentera

Idag var jag och kände på en plastbåt på 3,3m och 65kg och tyckte att redan den va tung. Fungerar det verkligen att lasta +75kg på biltak själv?
          Rospigg: Lastar du 400 SPORTSMAN på 125kg själv?? =O den är iallafall för dyr för mig.

Kommentera

Denna ska tydligen vara flatbottnad? Hur är den? http://www.smartfritid.se/sv/product/81/Jon-1232

Kommentera

hade en 410 fishing förut.. vi körde en del trolling och en hel del jerk.. släpade den till blekinge och i götaälv. den e rätt rank att jerka ifrån. men funkar utan större problem om man har lite balans.. en go grej vi råkade ut för va att jag "hoppade" från mittoften längst fram då blev det som en rejäl gungbräda och han i aktern flög ur.. då han flög ur svängde den åt andra hållet så jag med flög ur. va ca 4+ i vattnet brrr.. vi bytte till en 400 sportsman pga stabilitet och fart. men 410:an va grym då man skulle släpa ner den i en liten sjö.. du får nog fan aldrig upp den på taket själv. kanske om du har ett sådant linder tillbehör för just det ändamålet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
                Idag var jag och kände på en plastbåt på 3,3m och 65kg och tyckte att redan den va tung. Fungerar det verkligen att lasta +75kg på biltak själv?
                Rospigg: Lastar du 400 SPORTSMAN på 125kg själv?? =O den är iallafall för dyr för mig.
                Har Du en sån båtlastare från Linder eller likvärdig GDS variant så är det inga problem att lasta den själv på biltaket, jag släpar runt och hanterar min 355 som väger just 75kg ensam med iläggning och upptagning och landtransporter till öppet vatten, detta trots att jag har en pajad axel som minskar styrkan så är Du inte helt klen så fixar du det enkelt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                  Har Du en sån båtlastare från Linder eller likvärdig GDS variant så är det inga problem att lasta den själv på biltaket, jag släpar runt och hanterar min 355 som väger just 75kg ensam med iläggning och upptagning och landtransporter till öppet vatten, detta trots att jag har en pajad axel som minskar styrkan så är Du inte helt klen så fixar du det enkelt.
                  Har tänkt använda en sådan båtlastare. Kanske inte är så tungt och knövligt ändå? Hur drar du runt med din båt? På sån där liten "kanotkärra" eller drar du den bara? Du kör din 355 på biltaket?
                  Är Sportsman 355 en vettig fiskebåt?

Kommentera

Ursprungligen postat av Urband Visa inlägg
                    Har tänkt använda en sådan båtlastare. Kanske inte är så tungt och knövligt ändå? Hur drar du runt med din båt? På sån där liten "kanotkärra" eller drar du den bara? Du kör din 355 på biltaket?
                    Är Sportsman 355 en vettig fiskebåt?
                    Nix det går smidigt jag har testat det men har ingen själv, jag har inte ens en kärra till min då den är så lätt att hantera, ska den flyttas nägra hundra meter på land för att nå vatten så är det bara att lägga den på kölen och greppa handtagen i aktern och så lite bensträck och bara kanlla på, den glider perfekt på kölförstärkningen i fören.

Fiskar en del från min både ensam och 2 man står på tofterna vid jerk och inga problem men skulle idag ha valt en 400 då det blir lite trångt med durkyta med massa grejor och två man.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka