Tjenare!
Någon/några som har erfarenhet av Höga Rodds styrpulpet 435?
Jag har nämligen en HR 435 styrpulpet med en Mercury 40hk 4-takt, båt och motor från 2007.......
Det som jag funderar över är styrningen samt gasreglaget, jag tycker nämligen att styrningen samt gasreglaget går onormalt trögt, det har det gjort sedan den var ny.....Frågade handlaren när jag hade motorn inne på service men dom sa att det var normalt men jag är tveksam till det......När man kör maxfart så måste man hålla ratten jävligt hårt för att båten inte ska sticka iväg och när man ska svänga så måste man ta i brutalt mycket.....Det blir lite bättre när man kör i något lägre hastiget, har provat att ha motorn i olika tilt-lägen men blir ingen skillnad......Men jag har provkört större modeller från Höga Rodd, både 465:an och 480 och det är riktigt stor skillnad, man behöver inte mordhålla ratten vid maxfart och det är lätt att svänga.....
Funderar på att skaffa hydraulstyrning, är det stor skillnad på hydraul och vajerstyrning även på en så pass liten båt?.......
Har även sett att det finns styrväxlar där det står att styrningen blir lättare även vid hög belastning, är en sådan ett alternativ till hydraulstyrning? Blir ju lite billigare att byta till ett nytt vajersystem istället för hydraulstyrning......
Även gasreglaget är som sagt trögt, och jag måste ha vajrarna/kablarna från reglaget "ståendes" i luften för att det inte ska bli ännu mer trögt, "gömmer" jag vajrarna/kablarna till gasreglaget under relingen blir reglaget brutalt trögt.....Kan det bli bättre om jag byter till lågfriktionskabel eller måste även själva reglaget bytas ut?
Hoppas att någon eller några har erfarenhet av Höga Rodd 435 med Mercury eller andra motormärken och någon som har erfarenhet av både vajersystem och hydraulstyrning......
Tackar på förhand!
Någon/några som har erfarenhet av Höga Rodds styrpulpet 435?
Jag har nämligen en HR 435 styrpulpet med en Mercury 40hk 4-takt, båt och motor från 2007.......
Det som jag funderar över är styrningen samt gasreglaget, jag tycker nämligen att styrningen samt gasreglaget går onormalt trögt, det har det gjort sedan den var ny.....Frågade handlaren när jag hade motorn inne på service men dom sa att det var normalt men jag är tveksam till det......När man kör maxfart så måste man hålla ratten jävligt hårt för att båten inte ska sticka iväg och när man ska svänga så måste man ta i brutalt mycket.....Det blir lite bättre när man kör i något lägre hastiget, har provat att ha motorn i olika tilt-lägen men blir ingen skillnad......Men jag har provkört större modeller från Höga Rodd, både 465:an och 480 och det är riktigt stor skillnad, man behöver inte mordhålla ratten vid maxfart och det är lätt att svänga.....
Funderar på att skaffa hydraulstyrning, är det stor skillnad på hydraul och vajerstyrning även på en så pass liten båt?.......
Har även sett att det finns styrväxlar där det står att styrningen blir lättare även vid hög belastning, är en sådan ett alternativ till hydraulstyrning? Blir ju lite billigare att byta till ett nytt vajersystem istället för hydraulstyrning......
Även gasreglaget är som sagt trögt, och jag måste ha vajrarna/kablarna från reglaget "ståendes" i luften för att det inte ska bli ännu mer trögt, "gömmer" jag vajrarna/kablarna till gasreglaget under relingen blir reglaget brutalt trögt.....Kan det bli bättre om jag byter till lågfriktionskabel eller måste även själva reglaget bytas ut?
Hoppas att någon eller några har erfarenhet av Höga Rodd 435 med Mercury eller andra motormärken och någon som har erfarenhet av både vajersystem och hydraulstyrning......
Tackar på förhand!
Kommentera