Höga Rodd 435 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höga Rodd 435

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höga Rodd 435

Tjenare!

Någon/några som har erfarenhet av Höga Rodds styrpulpet 435?

Jag har nämligen en HR 435 styrpulpet med en Mercury 40hk 4-takt, båt och motor från 2007.......

Det som jag funderar över är styrningen samt gasreglaget, jag tycker nämligen att styrningen samt gasreglaget går onormalt trögt, det har det gjort sedan den var ny.....Frågade handlaren när jag hade motorn inne på service men dom sa att det var normalt men jag är tveksam till det......När man kör maxfart så måste man hålla ratten jävligt hårt för att båten inte ska sticka iväg och när man ska svänga så måste man ta i brutalt mycket.....Det blir lite bättre när man kör i något lägre hastiget, har provat att ha motorn i olika tilt-lägen men blir ingen skillnad......Men jag har provkört större modeller från Höga Rodd, både 465:an och 480 och det är riktigt stor skillnad, man behöver inte mordhålla ratten vid maxfart och det är lätt att svänga.....

Funderar på att skaffa hydraulstyrning, är det stor skillnad på hydraul och vajerstyrning även på en så pass liten båt?.......
    Har även sett att det finns styrväxlar där det står att styrningen blir lättare även vid hög belastning, är en sådan ett alternativ till hydraulstyrning? Blir ju lite billigare att byta till ett nytt vajersystem istället för hydraulstyrning......

Även gasreglaget är som sagt trögt, och jag måste ha vajrarna/kablarna från reglaget "ståendes" i luften för att det inte ska bli ännu mer trögt, "gömmer" jag vajrarna/kablarna till gasreglaget under relingen blir reglaget brutalt trögt.....Kan det bli bättre om jag byter till lågfriktionskabel eller måste även själva reglaget bytas ut?

Hoppas att någon eller några har erfarenhet av Höga Rodd 435 med Mercury eller andra motormärken och någon som har erfarenhet av både vajersystem och hydraulstyrning......

Tackar på förhand!

Jag har en HR435 med en Suzuki 30hk fyrtakt, den har vajerstyrning och jag känner inte igen dina problem alls. Både styrningen och gasreglaget går lätt och smidigt, något måste vara fel på din. Har egentligen inga konkreta tips mer än att smörja vajrarna och andra delar som ingår i styrningen och gasreglaget samt att kontrollera att allt verkar helt och att inga konstiga vinklar finns som kan göra att vajrarna går trögt.

Kommentera

Ursprungligen postat av lodur Visa inlägg
      Jag har en HR435 med en Suzuki 30hk fyrtakt, den har vajerstyrning och jag känner inte igen dina problem alls. Både styrningen och gasreglaget går lätt och smidigt, något måste vara fel på din. Har egentligen inga konkreta tips mer än att smörja vajrarna och andra delar som ingår i styrningen och gasreglaget samt att kontrollera att allt verkar helt och att inga konstiga vinklar finns som kan göra att vajrarna går trögt.
      Okej, tackar för svaret lodur......Hur har du dina kablar till gasreglaget? "Står" dom i luften framför motorn eller har du dom "gömda" under relingen fram till reglaget?

Kommentera

Ursprungligen postat av rgn Visa inlägg
        Okej, tackar för svaret lodur......Hur har du dina kablar till gasreglaget? "Står" dom i luften framför motorn eller har du dom "gömda" under relingen fram till reglaget?
        Hittade dessa två bilder, kanske inte de bästa men man kan i alla fall se kabeldragningen. Båten är såld ny med denna motor så jag antar att det är båtfirman som skött monteringen.
        Bifogade filer

Kommentera

Som Eino säger, kolla trimrodret. Sen har jag märkt att styrningen påverkas av farten. Om det känns lika lätt att svänga åt båda hållen i t ex 18 knop så måste jag ändra riggvinkeln en aning för att det ska vara på samma sätt i 28 knop, annars drar båten åt något håll. Fast det hade du redan testat läste jag.

Kommentera

På gasreglaget kan du väl prova med att ändra på trögheten.
            Angående styrningen så är nåt fel, kanske för korta,spända,vinklade vajrar.
            Mitt var trögt första turerna, sen perfekt.

Kommentera

Lyfter tråden då jag är intresserad av denna båt...

Hur går den i sjön? Slår den väldigt eller går den bra?

Kanske dum fråga, men dubbelbottnad?

Jag har tänkt att använda båten på alla tänkbara sjöar, både små och stora ex. Fryken.

Tack på förhand

Kommentera

Ursprungligen postat av ackeliba Visa inlägg
                Lyfter tråden då jag är intresserad av denna båt...

Hur går den i sjön? Slår den väldigt eller går den bra?

Kanske dum fråga, men dubbelbottnad?

Jag har tänkt att använda båten på alla tänkbara sjöar, både små och stora ex. Fryken.

Tack på förhand
                Den slår en del i grov sjö men inte värre än andra båtar jag har åkt med i. Ja, den är dubbelbottnad.

Numera håller jag till i Vättern och det är inget problem så länge man är i skärgården, skall man ut på öppet vatten får det inte vara allt för dåligt väder, jag upplever att den klarar sjön bra med tanke på att den inte är speciellt stor.

Kommentera

Ah okej, det är ju rimligt egentligen att öppet på Vättern/Vänern inte är aktuellt för en båt på 4,35... Men då fungerar den säkert utmärkt till det jag tänkt att ha den till.

Hur upplever du utrymmet i den?

Det låter bra, den ser ut att ligga ganska högt i vattnet, höga kanter och det är väl helt klart en fördel

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                    Njaa , om vågorna är höga och arga så är det en fördel
                    nackdelen är att båten får ett bättre vindfång och driver lättare å snabbare
                    och i en låg båt är det lättare att böja sig ner mot vattnet och ta upp fisken
                    Nyare båtar är oftast högre pga att durken måste sitta högre upp för att självlänsen ska funka till skillnad från äldre båtar utan självläns där durken ibland tom ligger under vattenytan utan att båten är låg invändigt för det
                    det finns även låga självlänsande båtar som tex Boston whaler

Ja, det är ju sant, det gör ju att vinden greppar lättare men samtidigt så tänker jag mest bedriva trolling så motorn kommer att driva båten framåt hela tiden.

Det är lättare att handlanda fisken med en låg båt men med lite större knutfri håv är det ju inga problem att landa dom lite större fiskarna, dom man är mest mån om att få upp i båten.. Jag väljer nog hellre en båt som är lite högre just för sjösäkerheten.

Om det blir en sån här båt så tänkte jag hänga på en 25/30 fyrtakt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka