Flipper 640 vs Rival 560 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flipper 640 vs Rival 560

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns ingen som är rätt rakt av mej veterligen det blir att pyssla.
    Lite förvånad när du säger att den inte passar ibak för familj faktiskt original har den fullbredd soffa kök och helkapell och normalt även värmeutsläpp därbak.
    Själv har jag slaktat ut allt för att göra ren fiskebåt också kapellet.
    Trophy 2002 har riktigt bra akter för fisket och fin gång i sjön men knappast en direkt familjebåt dessutom tung och stor.
    Beslag och utrustning är enligt min åsikt rena skiten också dock är själva båten ett fint grundämne (gäller äldre 2002or de nyare känner jag inte till)
    Kolla Celeste/Crown eller Virgo kanske, förstår dina problem nog mycket svårt att hitta en perfekt i ALLA avseenden lycka till
    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-07-23, 17:03.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Testa googla bilder Silver (eagle) 650 cabin riktigt fin båt är det, dock dessvärre mycket dyr även i andra hand. kräver iaf inte så mycket motor

Kommentera

Ursprungligen postat av Rival-Andy Visa inlägg
        Är det så illa? I 5-7m/s så ska man kunna gå i 20 knop i vart fall. I riktigt hög sjö (Motsjö 10m/s) ligger jag i 8 knop med Rivalen ändå (ingen Silver det heller...) för att inte orsaka allt för stor smärta på medpassagerare och utrustning. Men i Örnvik 550:n (70-talare) gick det knappt hålla planingsfart i förstnämnda fallet. Då trodde man att båten skulle gå i bitar.
        Trophyn är bara aktuell i 2002-storleken. Och då var det vikten igen. Funderar allvarligt på att skaffa en diesel Cherokee, Disco 2, LC som andrabil (vi måste ha en till dagis och lite annat) så kan jag dra vad fan jag vill sen. Finns sena 90-talare för genomförbara summor. Då behöver ju inte 1:a bilen anpassas för dragtjänst i samma utsträckning (Måste ha 4wd på dragbilen, kör fast hemma på vintern annars). DÅ börjar T2002, Proline20 och GW208 smaka mumma... Fast bomöjligheterna är fortfarande kass...
        Är så svårt att bedömma sjöegenskaper åt andra men jag kan säga så här, Flipper 620 är närmast okörbar i sidvind utan trimplan så trimplan är nummer ett att investera i på en Flipper 620. Lär man sig hantera powertrim och trimplan rätt gör det så sjukt mycket på gången i sjön, detta gäller nog alla små planande båtar, har du vägarna förbi Blekinge kan du alltid slå en kik på min gamla Flipper. En fin sak med Flipper är att man kan fegplana i 16 knop om det blåser mycket.
        Man bor bekvämt och bra några nätter i en 620 utan problem

Provkörde en Trophy 2052 -02 för några år sen och sen dess har inte suget efter en sån eller en Trophy 2352 riktigt kunnat lägga sej, men det bygger på att jag ska ha båten vid bryggan 8-9 månader om året.
        Senast ändrad av joj; 2009-07-24, 10:37.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
          Är så svårt att bedömma sjöegenskaper åt andra men jag kan säga så här, Flipper 620 är närmast okörbar i sidvind utan trimplan så trimplan är nummer ett att investera i på en Flipper 620. Lär man sig hantera powertrim och trimplan rätt gör det så sjukt mycket på gången i sjön, detta gäller nog alla små planande båtar, har du vägarna förbi Blekinge kan du alltid slå en kik på min gamla Flipper. En fin sak med Flipper är att man kan fegplana i 16 knop om det blåser mycket.
          Man bor bekvämt och bra några nätter i en 620 utan problem

Provkörde en Trophy 2052 -02 för några år sen och sen dess har inte suget efter en sån eller en Trophy 2352 riktigt kunnat lägga sej, men det bygger på att jag ska ha båten vid bryggan 8-9 månader om året.
          Hej Johan "Joj" Karlsson; Nu handlade rubriken om "Flipper 640 vs Rival 560" och du gör nu samma sak jag som jag alltför ofta gör . glider ifrån ämnet.

Din Flipper 620 familjebåt är känd för att vara stor, trygg och stadig i alla typer av väder och sjöhävning, men den är jämförelsevis med Flipper 640 inte konstruerad för att gå snabbt och mjukt i grov sjö. Som trollingbåt är Flipper 620 en sportfiskares önskedröm, men den är inte trevlig att vistas i vid planingsfart och 2-metersvågor varken på Vänern eller på Östersjön utanför Landsort, Karlshamn och Karlskrona när vinden ligger på från havet i 14 m/sek. Rival 560 vet jag intet om!
          Go for the Big Salmons!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Låt oss veta vad du väljer slutligen kul att veta om man missat något har nämligen kämpat mej igenom samma problem som du väderskydd trailerbar på vettigt vis osv osv mycket att tänka på är det, lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
              Hej Johan "Joj" Karlsson; Nu handlade rubriken om "Flipper 640 vs Rival 560" och du gör nu samma sak jag som jag alltför ofta gör . glider ifrån ämnet.

Din Flipper 620 familjebåt är känd för att vara stor, trygg och stadig i alla typer av väder och sjöhävning, men den är jämförelsevis med Flipper 640 inte konstruerad för att gå snabbt och mjukt i grov sjö. Som trollingbåt är Flipper 620 en sportfiskares önskedröm, men den är inte trevlig att vistas i vid planingsfart och 2-metersvågor varken på Vänern eller på Östersjön utanför Landsort, Karlshamn och Karlskrona när vinden ligger på från havet i 14 m/sek. Rival 560 vet jag intet om!
              Go for the Big Salmons!
              Old Firehand
              Tror du ska läsa tråden en gång till så ser du att detta inte var så långt ute i svävandets land, har ägt en Flipper 640 HT under 2,5 säsong, trevlig badbåt och skitkul att köra fort med på blankvatten. Går som alla båtar med lite vasst förskepp att få och gå hyggligt mjukt i grövre sjö med väl använda trimplan och powertrim, tycker att den är grymt lik en 620 i gången förutom att stegen i aktern går ner längre på 620 det gör att den planar liiite snabbare samt överplanar mycket tidigare. tyngdpunkten är högre på 620 och man sitter längre fram och kör i 620.

Jag sågar inte 640 men tänker inte heller hylla den som många andra, sjöegenskaperna är överdrivna, din kompis är troligen en duktig båtchaffis som kan utnyttja skrovets förtjänster.

Bästa sjöskrovet jag ägt var en Maxum 2100 SC, där var det istället så man ville ut och gasa när det blåste 8-10 m/s
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Flippers "steg" i aktern är iaf döden för ett fungerande ekolod i planingsfart!
                Kan inte tänka mej något annat, turbulens 40 cm framför givaren riktigt begåvat.
                Tillägg har inte provat eller åkt med detta men bra kan det inte vara helt enkelt mvh

Kommentera

Jag är väldigt nöjd med inläggen. JOJ är inte ute och svävar. Ska ta mig ett snack med ett par team hem omkring som kanske kan ordna en tur i en 620. Jag har inte så bråttom utan blir det byte så blir det säkert till hösten.

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                    Tror du ska läsa tråden en gång till så ser du att detta inte var så långt ute i svävandets land, har ägt en Flipper 640 HT under 2,5 säsong, trevlig badbåt och skitkul att köra fort med på blankvatten. Går som alla båtar med lite vasst förskepp att få och gå hyggligt mjukt i grövre sjö med väl använda trimplan och powertrim, tycker att den är grymt lik en 620 i gången förutom att stegen i aktern går ner längre på 620 det gör att den planar liiite snabbare samt överplanar mycket tidigare. tyngdpunkten är högre på 620 och man sitter längre fram och kör i 620.

Jag sågar inte 640 men tänker inte heller hylla den som många andra, sjöegenskaperna är överdrivna, din kompis är troligen en duktig båtchaffis som kan utnyttja skrovets förtjänster.

Bästa sjöskrovet jag ägt var en Maxum 2100 SC, där var det istället så man ville ut och gasa när det blåste 8-10 m/s
                    Hej Johan "Joj" Karlsson; Såga och såga! När jag inom kort uppnått din ålder bakvänt plus några år till ska jag kanske också skaffa mig en ruffad båt med tak och värme. Hittills har jag bara ägt öppna sportfiskebåtar. Det känns liksom lite friskare och skönare med bar himmel och att kunna vända på huvudet istället för hela båten när man med ena handen på ratten vill se måsdyk, ytjagande fisk, flytnät, plastdunkbojade eller uppflaggade bottengarn, andra båtar och för fisket värdefulla detaljer runt båten.

Själv anser jag Flipper 640 med tanke på sjöegenskaper vara helt "outstanding" i sin storleksklass bland nordiska plastbåtar. Förvisso var det ingen ruffad Flipper 640 jag trollingfiskade tillsammans med Thomas Storm i långt öster om Gotland utanför och runt Klints bankar och på Vänern i riktigt grov sjö, Det var en helt öppen Flipper 640 Fisherman med centrumpulpet och dubbla Yamahamotorer. Javisst är Thomas Storm en duktig skeppare, men han har också tillhört svenska hockeyeliten en gång i tiden. Nu tror jag att han tränar Djurgårdens ungdomslag... Vi har inte träffats på många år.
                    Nothing is for ever!
                    Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                      Flippers "steg" i aktern är iaf döden för ett fungerande ekolod i planingsfart!
                      Kan inte tänka mej något annat, turbulens 40 cm framför givaren riktigt begåvat.
                      Tillägg har inte provat eller åkt med detta men bra kan det inte vara helt enkelt mvh
                      Hej TamTam; Där har du totalt fel! Stegen på min Flipper 510 var på sidorna av V-et och inte i centrum under botten på båten. Därför kunde jag ha mina givare fastgjutna med epoxy direkt mot insidan av ytterskrovet. Alternativt fanns genomgående, flushmonterade givare både för att avläsa botten och registrera fisk samt även flushmonterade logg- och temperaturgivare. Maxfarten hos min Flipper 510 var 46 knop med motor Nr 2, en hissad och trimmad 90 hkr Yamaha 2-taktare med vässad cleaver stålpropeller. På bilderna i bildarkivet hos www.trumman.com var motor Nr 1 en 70 hkr Evinrude monterad, men det var bara första året innan den byttes till en 90 hkr Yamaha. Inte en enda gång tappade något av mina Lowrance ekolod bottenkontakten vare sig om jag körde Flippern i 2 knop eller 46 knop.
                      Go for the Big Ones!
                      Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 829 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka