Flipper 640 vs Rival 560 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flipper 640 vs Rival 560

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av fajsen Visa inlägg
    skicka bilder.den optimala fiskebåten finns ej.närmaste du kommer är beason båtarna."rip lennart hallberg" som byggde båtarna från början. mvh stefan
    Hej Fajsen; Jag var god vän med båtkonstruktören och trollingfiskaren Lennart Hallberg från Hammarö så länge han levde. Hans Beason 585 och 666 var och är än idag fina trollingbåtar och i synnerhet välgenomtänkta invändigt. Tanken att jämföra en Beason med en Flipper 640 tyder på att du inte varit ute med en Flipper 640 till havs. Jag trollade efter Lax en hel del i Vänern med Arne Jogesäter, Lidköping från hans Beason 585 i början av 1990-talet och med Ingvar Lindström (bror till Peter Lindström hos Fiskarnas Redskapshandel) från hans Beason 666 både i Vänern och Östersjön i Gävlebukten och utanför Gotland under samma tidsperiod. Beason 585 gick som en huggorm i vattnet och 666 krävde dubbla njurbälten vid planingsfart i medelgrov sjö. Ingen av dessa båda Beasonbåtar gick på långa vägar lika bra som en Flipper 640 i grov sjö vare sig i Vänern eller Östersjön.
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

    Kommentera


    • #22
      hej.vad jag menade var.att dessa båtar är i stort sett de enda som du inte behöver sätta kapen i och modda.mvh stefan rm lägg gärna upp bilder på crownen efter mod
      Senast ändrad av fajsen; 2009-07-22, 11:56.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
        Beason 585 gick som en huggorm i vattnet och 666 krävde dubbla njurbälten vid planingsfart i medelgrov sjö. Ingen av dessa båda Beasonbåtar gick på långa vägar lika bra som en Flipper 640 i grov sjö vare sig i Vänern eller Östersjön.
        Efter ombyggnaden av aktern som Lennart gjorde i mitten på 90-talet, så gick de betydligt bättre i sjön. På de allra första båtarna va det en motorkonsol av enbart svetsade rör, som sen blev en betydligt större motorkonsol/badbrygga helt i plast, som till stor del låg i vattenlinjen. Till sist så blev det en helt integrerad motorkonsol/badbrygga i skrovet, vilket förlängde skrovet under vattenlinjen med ca en halvmeter, och detta förbättrade sjöegenskaperna avsevärt. Så från början så va längden under vattenlinjen på tok för kort för en båt som är hela 2.58 bred.

        Så ska man köpa en begagnad Beason, satsa på en från 1995 och framåt. Äldre modeller bör förses med ordentliga trimplan för att få en hyffsad gång i lite mer sjö.

        Kommentera


        • #24
          Mattias precis detta problemet led min Finnsport också av motorerna på brygga utan bärighet 40cm bakom aktern!
          Bara bryggan väger 50 kilo i sej till detta kommer motorer......
          Man undrar om det var måndag efter firmafest där i Finland!
          Åtgärdat nu iaf den går riktigt bra med längre vattenlinje och rejäl bärighet tror knappt det är samma båt.
          Motorer på konsol oavsett rör eller badbrygga stark varning här säkert bra tävlingsbåtar där man kan strunta i nackdelarna med konstruktionen som är avsevärda, fort går de när de kommit upp i planing
          Senast ändrad av TAMTAM; 2009-07-22, 18:22.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

          Kommentera


          • #25
            Beason är utan tvekan riktig kvalitet men ingen lek på trailern, kvalitet väger!
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av freehold Visa inlägg
              Hallå andy

              Har lagt ner mina planer på Flipper 620 men inte pga av att det är en dålig båt. Skulle köpa en Flipper 620 c ( den nya modellen) men ekonomin satte lite stopp pga studier. Blir nog en sådan om ca 3 år. Perfekt familje och trolling båt.Vad har du för utrustning och motor på Rocaden.

              mvh

              Markus
              Rival 560 SP med lilla taket och spöställ -02
              Evinrude 70hk 4T (98 uppdaterad till 02, användes till att plocka reservdelar av vid OMC konkursen så jag köpte den oanvänd 02)
              Skyllermarks kablage.
              Elektronik:
              Raymarine C120 med GPS, ekolodsmodul DSM300 och akterspegelgivare, radar RD218. Autopilot Raymarine ST 6002. VHF Icom men ny Raymarine på G.
              Utrustning:
              Bios fällbara mast. 2 st Scotty Propack 1116 elriggar
              Bålsta 1500 trailer.

              Börjar bli rätt komplett nu

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Fajsen; Jag var god vän med båtkonstruktören och trollingfiskaren Lennart Hallberg från Hammarö så länge han levde. Hans Beason 585 och 666 var och är än idag fina trollingbåtar och i synnerhet välgenomtänkta invändigt. Tanken att jämföra en Beason med en Flipper 640 tyder på att du inte varit ute med en Flipper 640 till havs. Jag trollade efter Lax en hel del i Vänern med Arne Jogesäter, Lidköping från hans Beason 585 i början av 1990-talet och med Ingvar Lindström (bror till Peter Lindström hos Fiskarnas Redskapshandel) från hans Beason 666 både i Vänern och Östersjön i Gävlebukten och utanför Gotland under samma tidsperiod. Beason 585 gick som en huggorm i vattnet och 666 krävde dubbla njurbälten vid planingsfart i medelgrov sjö. Ingen av dessa båda Beasonbåtar gick på långa vägar lika bra som en Flipper 640 i grov sjö vare sig i Vänern eller Östersjön.
                Nothing is for ever!
                Old Firehand
                www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
                Jag har fiskat med en 666 (Moby ****). Den var visserligen kraftigt undermotoriserad (90 hk) men mina synpunkter är samma som dina gällande stötighet i sjögång. Beasonbåtarna är lite väl tunga också.
                Det är jäkla svårt att hitta en båt i denna storleksklassen som passar allt jag vill få med. Den som ligger bäst till är nog 620:n just nu mest pga platsen inne i båten. Behöver dock ut och prova den i sjögång för att se hur den går där. Köper ingen njurbältesbåt! Fick nog av det efter ett antal år i kompisens Örnvik 550.

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Börja med att googla bilder Finnsport 600C tycker du att denna känns intressant för dej återkom men som sagt för att få den "rätt" enligt min åsikt krävs mycket arbete tro mej skämtar inte här.
                  Nu har jag hittat lite vettiga bilder på den. Cabinen är bra men passar inte mina behov efter cabinen. För fiske ja men inte för familjebiten. Jag vill kunna ha folk sittande ute i en trevligare miljö. Bra fiskebåt dock.

                  Kommentera


                  • #29
                    Vill du inte ha njurbältesbåt ska du nog lägga in en kik på Trophy 1802 tycker jag...
                    http://teamjoj.blogspot.com/

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                      Vill du inte ha njurbältesbåt ska du nog lägga in en kik på Trophy 1802 tycker jag...
                      Är det så illa? I 5-7m/s så ska man kunna gå i 20 knop i vart fall. I riktigt hög sjö (Motsjö 10m/s) ligger jag i 8 knop med Rivalen ändå (ingen Silver det heller...) för att inte orsaka allt för stor smärta på medpassagerare och utrustning. Men i Örnvik 550:n (70-talare) gick det knappt hålla planingsfart i förstnämnda fallet. Då trodde man att båten skulle gå i bitar.
                      Trophyn är bara aktuell i 2002-storleken. Och då var det vikten igen. Funderar allvarligt på att skaffa en diesel Cherokee, Disco 2, LC som andrabil (vi måste ha en till dagis och lite annat) så kan jag dra vad fan jag vill sen. Finns sena 90-talare för genomförbara summor. Då behöver ju inte 1:a bilen anpassas för dragtjänst i samma utsträckning (Måste ha 4wd på dragbilen, kör fast hemma på vintern annars). DÅ börjar T2002, Proline20 och GW208 smaka mumma... Fast bomöjligheterna är fortfarande kass...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 829 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka
                       
                      Startad av Samuel Af Rolén, 2016-03-23, 00:23
                      10 svar
                      15 082 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Startad av Huotaris, 2016-05-26, 10:49
                      694 svar
                      198 510 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nybörjare-igen  
                      Startad av Masken78, 2018-03-18, 17:48
                      27 svar
                      14 242 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Mudwater  
                      Startad av mickedykare, 2020-02-17, 21:34
                      16 svar
                      3 790 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Dannii578  
                      Arbetar...
                      X