Flipper 640 vs Rival 560 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flipper 640 vs Rival 560

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hallå andy

Har lagt ner mina planer på Flipper 620 men inte pga av att det är en dålig båt. Skulle köpa en Flipper 620 c ( den nya modellen) men ekonomin satte lite stopp pga studier. Blir nog en sådan om ca 3 år. Perfekt familje och trolling båt.Vad har du för utrustning och motor på Rocaden.

mvh

Markus

Kommentera

Tycker också om Flipper 620 en bra båt med fina utrymmen det jag dock vänder mej mot är storleken på trailern, har dragit min egen gräns lite framför, blir för bökigt helt enkelt men om man ofta ligger vid boj/brygga är saken naturligtvis helt annorlunda.
      För min del skulle jag kanske förlänga taket något och slänga dit en skjutdörr till aktern samt rensa så mycket som möjligt därbak.
      En nackdel med Flippern enligt min åsikt är att sovutrymme och styrcabin är skilda om jag minns rätt då förloras utrymme på bägge ställena.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Rival-Andy Visa inlägg
        Skicka gärna lite bilder på rival-andy@hotmail.com.
        Jag har lagt ned 640:n efter JOJ:s råd och 630:n pga dyrt utbud och att aktern inte faller mig i smaken.
        Titta på Crescent finns en fin HT som heter Celeste/ Corona/Crown nånting minns inte riktigt den låg högt på min lista dock kräver den som vanligt en rejäl rensning i aktern för att bli riktigt bra (för trolling då)
        Svårt att kombinera trolling med familjebåt men skulle jag försöka kapade jag bort all fast inredning i aktern och byggde borttagbara soffor att ha när familjen ska med.
        Senast ändrad av TAMTAM; 2009-07-20, 19:08.

Kommentera

Skicka gärna lite bilder på rival-andy@hotmail.com.
          Jag har lagt ned 640:n efter JOJ:s råd och 630:n pga dyrt utbud och att aktern inte faller mig i smaken.
          Börja med att googla bilder Finnsport 600C tycker du att denna känns intressant för dej återkom men som sagt för att få den "rätt" enligt min åsikt krävs mycket arbete tro mej skämtar inte här.

Kommentera

En fördel med min Finnsport är just skjutdörren till akterdäcket vill du så stänger du om dej och slår på värmaren samt sitter helt skyddad för väder och vind under fisket, efter detta kan man inte fatta hur man stod ut med de oskyddade styrplatserna förut.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Tycker också om Flipper 620 en bra båt med fina utrymmen det jag dock vänder mej mot är storleken på trailern, har dragit min egen gräns lite framför, blir för bökigt helt enkelt men om man ofta ligger vid boj/brygga är saken naturligtvis helt annorlunda.
              För min del skulle jag kanske förlänga taket något och slänga dit en skjutdörr till aktern samt rensa så mycket som möjligt därbak.
              En nackdel med Flippern enligt min åsikt är att sovutrymme och styrcabin är skilda om jag minns rätt då förloras utrymme på bägge ställena.
              Hmm fast såna finns ju massor av på marknaden men båtar med skyddad förarplats utan aktervägg finns ju knappt, förutom kanske nån Beason modell eller ombyggd Flipper 620. Gillar personligen inte när det bara är en smal dörr in till hytten, Uttern C68 har vikdörrar så man kan öppna helt och hållet bakåt eller stänga in sej totalt. Funderar på att göra en "vägg" i kapellväv att ha när det är kallt ute.

Vägg ner till kojerna ja och den skulle jag inte vilja vara utan, gott att kunna ha sakerna därinne torra.
              http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ingen som har några tankar angående Hansvik 21?

Kommentera

Jag åker Crescent Crown. Känns rent spontant som en betydligt smidigare båt än 640 och även 620. Men som tam tam sa, den kräver viss modifiering för att bli optimal. Kanon trevlig båt ananrs spana på dem

Kommentera

Funderar i mitt stilla sinne om jag ska byta Rivalen mot en båt som familjen kan slagga över i någon natt då och då och inte vara lika väderberoende som i styrpulpetaren. Har kollat lite på en Flipper 640.
                    Är det någon som har erfarenhet av båten så säg vad ni tycker om båten. Framförallt sjöegenskaper, styrkor/svagheter och sovsynpunkt.

Är inte så intresserad av andra förslag om inte du har mycket erfarenhet av båttypen för fiske och lite familjeliv, vattenskidåkning och så. Måste vara trailerbar på en 1500 kärra.

En Grady White 208 Adventure hade suttit fint, fast då blir det tungt att dra och trångt att slagga. Men fiskeutrymmet är grymt!

/ MVH Andreas
                    Hej Andreas Thylander; Konstruktören av Flipper 640 och de andra Flipperbåtarna Sigurd Isaksson var mest nöjd med Flipper 640 av alla sina båtkonstruktioner genom åren. Han ställde med sin standardbåt Flipper 640 upp i Roslagsloppet två gånger när det var riktigt blåsigt, över 16 m/sek i byarna. Båda gångerna korades Sigurd Isaksson till totalsegrare i det i tävlingssammanhang mycket krävande och meriterande Roslagsloppet....

Själv har jag varit med Kjell Lagergren och byggt en "gäddracer" på ett Flipper 510 skrov. Själva byggproceduren fanns att läsa om i FiskeJournalen i början av 1980-talet och 510:an hittar du bland mina bilder som färdig båt i "bildgalleriet" om du går in på www.trumman.com, klickar på bildgalleriet och bläddrar bland bilderna.

I slutet på 1980-talet och början på 1990-talet fick jag den stora äran och glädjen att flera gånger få tävlingstrolla efter Lax och Öring med hockeytränaren Thomas Storm från hans Flipper 640 Fisherman på Vänern och även på Östersjön åtskilliga distans öster om Gotland runt Klints bankar. Vi hade med ett 15-tal andra båtägare kommit överens om att träffas ute vid Klints Bankar en blåsig och solig dag i slutet av oktober. Thomas Storm och jag blev ensamma därute och fiskade Lax. Ingen av de andra båtarna hittade ut eller vågade sig ut när Gotland hade försvunnit ur sikte. Bättre och sjödugligare båt än Flipper 640 har jag aldrig varit ombord på.
                    Go for the Big Ones!
                    Old Firehand
                    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

skicka bilder.den optimala fiskebåten finns ej.närmaste du kommer är beason båtarna."rip lennart hallberg" som byggde båtarna från början. mvh stefan

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 829 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka