Flipper 640 vs Rival 560 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flipper 640 vs Rival 560

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flipper 640 vs Rival 560

Funderar i mitt stilla sinne om jag ska byta Rivalen mot en båt som familjen kan slagga över i någon natt då och då och inte vara lika väderberoende som i styrpulpetaren. Har kollat lite på en Flipper 640.
    Är det någon som har erfarenhet av båten så säg vad ni tycker om båten. Framförallt sjöegenskaper, styrkor/svagheter och sovsynpunkt.

Är inte så intresserad av andra förslag om inte du har mycket erfarenhet av båttypen för fiske och lite familjeliv, vattenskidåkning och så. Måste vara trailerbar på en 1500 kärra.

En Grady White 208 Adventure hade suttit fint, fast då blir det tungt att dra och trångt att slagga. Men fiskeutrymmet är grymt!

/ MVH Andreas

hej.om du ska ha en familje-fiskebåt så måste 620 vara ett bättre alt en 640.640:in känns trång invändigt jämfört med 620.det finns många som trollar med 620:in.mvh stefan

Kommentera

Skulle tro ditt bästa val här är en av 630 familjen möjligen samt håll ner hästkrafterna och farten försäkringsbolagen gillar detta skarpt syns på premien du måste betala lovar mvh.
      PS Flipper 640 1500 kilos trailer definitivt på gränsen
      640 ingen direkt drömbåt för trolling
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av fajsen Visa inlägg
        hej.om du ska ha en familje-fiskebåt så måste 620 vara ett bättre alt en 640.640:in känns trång invändigt jämfört med 620.det finns många som trollar med 620:in.mvh stefan
        Är det så att 620:n är större invändigt? Jag har inte åkt med någon av båtarna så jag har inte koll.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Skulle tro ditt bästa val här är en av 630 familjen möjligen samt håll ner hästkrafterna och farten försäkringsbolagen gillar detta skarpt syns på premien du måste betala lovar mvh.
          PS Flipper 640 1500 kilos trailer definitivt på gränsen
          640 ingen direkt drömbåt för trolling
          Ska söka lite 630. Håller dock inte med om att inte 640:n inte passar för trolling. Jag snidar gärna om lite och då ser jag möjligheter. Har fiskat massor från en Örnik 550 som iof liknar 620:n mer bak och den är fantastiskt fin att trolla med. Att den sen går som en potta skit i hög fart och sjö är en annan sak...
          Läser man på Flipper om 640 så ska den vara väldigt stabil i låg fart. Alla flipper modeller ( 575,620,640) får dock kritik för att vara stötiga.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rival-Andy Visa inlägg
            Är det så att 620:n är större invändigt? Jag har inte åkt med någon av båtarna så jag har inte koll.
            Ja 620 är en mycket större båt i sittbrunnen. 640 har aktersoffa nästan direkt bakom förarstol. Syns här: http://www.blocket.se/stockholm/Flip....htm?ca=22&w=3

Hittade ingen lämplig bild som visar 620 möblering så jag tar en bild på min trollingflipper, bara sofforna som e borta där svarta mattan ligger taket e omgjort till luckor från kapell annars ser det ut som original.

Min trollingbana började i en Flipper 640 men den byttes bort efter ett år, lite utrymme för en så stor båt, går bort massor av utrymme mellan sittbrunn till akter, är ju gjort så det går få in en V8 till och med...

Samma sjöegenskaer i 20-26 knop sen går 620 på näsan tidigare, rätt riggad 640 går köra 60+ knop utan problem om den är rätt riggad.

Vill du ha HT båt i den storleken tror jag Bella 600/640 HT är ett bättre alternativ.

http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Rival-Andy Visa inlägg
              Ska söka lite 630. Håller dock inte med om att inte 640:n inte passar för trolling. Jag snidar gärna om lite och då ser jag möjligheter. Har fiskat massor från en Örnik 550 som iof liknar 620:n mer bak och den är fantastiskt fin att trolla med. Att den sen går som en potta skit i hög fart och sjö är en annan sak...
              Läser man på Flipper om 640 så ska den vara väldigt stabil i låg fart. Alla flipper modeller ( 575,620,640) får dock kritik för att vara stötiga.
              Om du är en "snidare" kan jag skicka bilder på min Finnsport 600C efter omfattande snideri (kan jag lova) har den blivit riktigt riktigt bra går fint med så lite som 90 hp ibak.
              Verkligt trevlig båt men finnarna gjorde några riktiga fetmissar i konstruktionen.
              Tre personer sover hyfsat, bord har den också men som sagt du får inte vara rädd för armsvett
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                Om du är en "snidare" kan jag skicka bilder på min Finnsport 600C efter omfattande snideri (kan jag lova) har den blivit riktigt riktigt bra går fint med så lite som 90 hp ibak.
                Verkligt trevlig båt men finnarna gjorde några riktiga fetmissar i konstruktionen.
                Tre personer sover hyfsat, bord har den också men som sagt du får inte vara rädd för armsvett
                Skicka gärna lite bilder på rival-andy@hotmail.com.
                Jag har lagt ned 640:n efter JOJ:s råd och 630:n pga dyrt utbud och att aktern inte faller mig i smaken.

Kommentera

Hallå Rival-andy

Ska du sälja rocaden snart? Kan hända att jag är intresserad att köpa din båt om den blior till salu. Är ute efter en mittpulpetare för trolling.

mvh

Markus

Kommentera

Ursprungligen postat av freehold Visa inlägg
                    Hallå Rival-andy

Ska du sälja rocaden snart? Kan hända att jag är intresserad att köpa din båt om den blior till salu. Är ute efter en mittpulpetare för trolling.

mvh

Markus
                    Markus, allting är till salu - till rätt pris

Får se hur det blir. Har lagt Bella 640 åt sidan pga planlösning. Bella 600 kan duga men då kanske ändå Flipper 620 känns vettigare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 818 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka