ÖB:s gummibåtar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ÖB:s gummibåtar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ÖB:s gummibåtar

Jag skulle vilja veta vad expert panelen anser om dessa båtar?
    http://www.öob.se/produktexempel/bat.24.html

Jag funderar på 5900sek eller 6900sek båten.
    Till detta skall man ju ha en elmotor, vilken motor klarar av att trycka iväg dessa båtar? Ingen jätte hastighet krävs men att det åtminståne inte känns irriterande..:-)

Båten skall enbart användas i insjö.

Tacksam för feedback och gärna så snart som möjligt då det drar i fisketarmen...

Har någon tips om trevliga vatten kring Bollebygd för att ha denna båt så skriv gärna det...

Ursprungligen postat av Muikku Visa inlägg
    Jag skulle vilja veta vad expert panelen anser om dessa båtar?
    http://www.öob.se/produktexempel/bat.24.html

Jag funderar på 5900sek eller 6900sek båten.
    Till detta skall man ju ha en elmotor, vilken motor klarar av att trycka iväg dessa båtar? Ingen jätte hastighet krävs men att det åtminståne inte känns irriterande..:-)

Båten skall enbart användas i insjö.

Tacksam för feedback och gärna så snart som möjligt då det drar i fisketarmen...

Har någon tips om trevliga vatten kring Bollebygd för att ha denna båt så skriv gärna det...
    Ska du använda den för att frakta arslet och inte bli vansinnig, skippa elmotorn och skaffa en riktig motor.

I dont give a fuck who your father is.... don´t walk on the water while i´m fishing.

Min Blogg
    http://www.fiskesnack.com/forum/blog.php?u=7117
    http://www.sportfishinglovers.se/

Kommentera

kolla denna länk här tog vi upp dessa båtar förra året

Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
      Nu även blog på gylta.blogspot.com
      Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

hobbyfiske = Ja det var ju nästan svar på tal - det är mao ett helt ok köp att ha denna båt då?
        Kan man också använda sig av ÖB:s motorer? Så att dom klarar det för " normal användning " för en hobbyfiskare....

Är lite orolig över att 77Kg kan bli lite jobbigt att bära i vissa fall och tankarna finns att kanske gå ner till den mindre som ligger på 44Kg. Det är ju rätt stor skillnad....

Kommentera

ja ÖB:s motorer fungerar angående vikten på båten så orkar du knappt bär denändå om du skall ha motor. Är den inte uppblåst köp en säckkärra med lite större hjul så tar du dig fram eller en cykelkärra.

Är man sedan lite bekväm så leta upp bra ställen att sjösätta från så du slipper bära långt. Här på kusten så har jag letat upp ett 20-tal bra platser som gör att jag aldrig får mer än max 20min båtfärd till fiskeplats, med hulen på båten fixar jag sjösättning själv.
          Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
          Nu även blog på gylta.blogspot.com
          Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Har fiskat från gummibåt 12-13 år. En Zodiac 2,40m med 2,3 hk Johnson och portabelt ekolod. En suverän kombination då båten bara väger drygt 20 kg.
            Dock har den kännts liten och förra året köpte jag ÖB:s 2,95m.
            Fiskar fortfarande mest med Zodiacen. Anledningen är monteringstiden; Zodiacen har bara ribbor i botten, kan rullas ihop med dessa och läggas i väskan. När man tar den ur bilen tar det 5 minuter innan man är ute på sjön.
            Med ÖB:s båt tar det ca en halvtimma främst pga det hela golvet som inte är helt lättmonterat.
            Vet inte var ÖB:s båt hamnar kvalitetsmässigt eftersom jag inte haft den länge. Zodiacen hade jag första läckan på i fjol efter 12 års omild behandling. En pyspunka som en droppe lagningsvätska fixade omgående.
            Ska man ge någon rekommendation måste man nog veta vad man vill använda båten till; Vill man åka runt och utforska olika sjöar och fiskevatten föredrar jag en mindre, lättare och ribb-bottnad båt 7 dagar i veckan.
            Ska man ha med den till sommarstället, hyrstugan etc? Kan man transportera den på biltak eller släp? Ja, då kan en tyngre båt med helt golv vara intressant eftersom man monterar/demonterar mer sällan.
            Ett tips för övrigt är att blåsa upp ribb-bottnade båtar ordenligt eftersom golvet då blir rejält spänt och båten blir mycket mer lättdriven.
            Skulle jag själv köpt nytt idag hade jag nog gärna lagt till ett par tusenlappar för att få ett erkänt kvalitetsmärke på båten.
            Motor? Bensinaren överlägsen vad gäller dragkraft och portabilitet. Elmotorn ett bra alternativ om man vill glida ljudlöst utan avgaser och inte har alltför lång att bära.
            Hoppas tipsen varit till någon hjälp!
            MVH Björn / beten.nu

Kommentera

Tack Björn, fick en tankeställare där med att det är nog rätt gott med en smidig båt iallafall.
              Ska ju vara i insjöar och utforska som du säger - inte roligt att bära på en 50kgs båt då....
              Ska ju dessutom vara ute oftast själv skulle jag tro, har inga vänner...:-))

En 2,5 meters båt - finns det verkligen plats att fiska utan att känna att man kanske druttar i vattnet? Finns det båtar i den storleken med hård botten, dvs inte uppblåsbara eller är det gummi som gäller på hela båten för att få ner vikten?

Mvh

Kommentera

Ursprungligen postat av Muikku Visa inlägg
                Tack Björn, fick en tankeställare där med att det är nog rätt gott med en smidig båt iallafall.
                Ska ju vara i insjöar och utforska som du säger - inte roligt att bära på en 50kgs båt då....
                Ska ju dessutom vara ute oftast själv skulle jag tro, har inga vänner...:-))

En 2,5 meters båt - finns det verkligen plats att fiska utan att känna att man kanske druttar i vattnet? Finns det båtar i den storleken med hård botten, dvs inte uppblåsbara eller är det gummi som gäller på hela båten för att få ner vikten?

Mvh
                Min gummibåt på 4m från Nicolett.se har avtagningsbara sjösättningshjul så den kan man lätt dra upp som en man.
                Den packas ihop i två paket á 40 och 30 kg. Det klarar man av rätt bra tycker jag.
                Dom har olika längder och modeller och tillbehör som passar alla önskemål.

Kommentera

Tack, nu fick man ännu mer " huvudvärk"...:-)

Fast durk, Uppblåsbar durk, rib - vad föredrar en fiskare?

Vissa båtar är V-formade etc . Vad är skillnaden? Jag har aldrig ägt en båt så all " nybörjar fakta" tas gärna emot.

Kollar på denna nu: http://www.nicolet.se/boats/air/300.html

Kommentera

Ödet gjorde att det blev en
                    - Oceanline 3m båt då den reades ut på "barnhuset" för halva priset. 2000sek för att se om man trivs med detta.

Vad tror ni, duger denna båt för att flyta runt o fiska i små sjöar, 1-2 personer?
                    Tips på elmotor tas emot samt om ni har bra idér till att frakta denna från bilen till sjön etc.

Har påbörjat att montera ihop detta på gräsmattan också och måste väl säga att är det inte smidigare efter att man har gjort det några ggr så blir det ngo inte så många turer tyvärr...
                    Lite småkrångligt att sätta i durkbitarna på plats tycker jag...tips?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka