Måste jag byta propeller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Måste jag byta propeller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Måste jag byta propeller?

Hej. Har köpt min första båt en Linder 400 s med en 15 hk Mecury. Vad jag undrar är om man måste / bör byta bara för att man varit i och skavt lite? Det är inga stora märke i propellern, hur ska man tänka?

Ett blad får inte bli böjt. Ett litet hack är ingen fara. Och att proppelleraxeln inte tagit skada och blivit skev. Men då behövs det rätt så kraftig smäll.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

inget är böjt. några små hack i bladen bara.

Kommentera

Ursprungligen postat av DaManne Visa inlägg
        Hej. Har köpt min första båt en Linder 400 s med en 15 hk Mecury. Vad jag undrar är om man måste / bör byta bara för att man varit i och skavt lite? Det är inga stora märke i propellern, hur ska man tänka?
        Hej DaManne; Är det en aluminiumpropeller du har och bara små hack utmed rundningen av spetsarna på propellerbladen kan du lätt slipa bladen jämna med en fil tills hacken blir lite mjukare och mindre utskjutande från propellerbladens rundning. Fila lika mycket och med samma rundning på båda propellerbladen och det blir nog bra så. Har det gått en stor bit ur ena propellerbladen får du lämna in propellern till en "propellerfixare". Vibrerar motorn bör du lämna in den för service till din Mercuryhandlare.
        Nothing is for ever!
        Old Firehand
        www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Words av åldermannen, värda att beakta!
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

ok tack för svaren. ska göra 20 tim service snart och då kan ja ju passa på att slipa och bättra på med lite svart orginal Mercury färg.

Men ska jag även fila på de bladen som inte har fått något märke? proppen är 3 bladig orginal prop.
            Senast ändrad av DaManne; 2009-05-24, 17:56.

Kommentera

Ursprungligen postat av DaManne Visa inlägg
              ok tack för svaren. ska göra 20 tim service snart och då kan ja ju passa på att slipa och bättra på med lite svart orginal Mercury färg.

Men ska jag även fila på de bladen som inte har fått något märke? proppen är 3 bladig orginal prop.
              Hej igen Skojar-Manne; jag trodde att du hade rejäla hack längst ut i alla tre propellerbladen! Är det bara ett av tre propellerblad som fått ett litet märke kan du blunda eller lägga lite metallfix alternativt epoxy i hacket (märket), slipa lite lätt med sandpapper eller smärgelduk tills det blir slätt och måla på lite svart lackfärg.
              Sedan är det bara att köra tills du hittar nästa brytgrynna....
              Nothing is for ever!
              Old Firehand

Kommentera

Fram med raspen och gör det jämt, däremot så ska man aldrig göra det om det är större bitar vilket då skapar en obalans i motorn även om du kanske inte märker det så förkortar det motorns liv ngt så sjukt.
                Där jag jobbar så är vi stenhård på att propellrarna ska vara perfekta eftersom vi hyr ut dom och grundstöttningar är en vardags sak. Minsta lilla vikt skillnad blir till en enorm viktskillnad när bladet slungas runt runt och g-krafterna.

Eftersom din motor verkar vara splitter ny så skulle jag faktiskt ha köpt en ny propeller eftersom det alltid är bra att ha till hand och det är något som alltid ska finnas i båten. Bättre att du åker runt med en helt perfekt propeller för att sedan byta till den sämre om du skulle totalkrascha din nya fina...
                Kostar 2000kr men det är en summa du får lägga ut för eller senare så varför inte minska på slitaget innan dess.

MVH
                Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej igen Skojar-Manne; jag trodde att du hade rejäla hack längst ut i alla tre propellerbladen! Är det bara ett av tre propellerblad som fått ett litet märke kan du blunda eller lägga lite metallfix alternativt epoxy i hacket (märket), slipa lite lätt med sandpapper eller smärgelduk tills det blir slätt och måla på lite svart lackfärg.
                  Sedan är det bara att köra tills du hittar nästa brytgrynna....
                  Nothing is for ever!
                  Old Firehand
                  Sorry... uttryckte mig lite oklart. jag har fått några små jack i alla 3 bladen men jag förstår vad du menar.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 825 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka