Kan plastbåtar ruttna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan plastbåtar ruttna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Håller med dig. Det mesta drar in vatten. Klart att Polyester och glasfiber inte är 100 procent tätt.
    Det suger in sig bra. Har sett det på många glasfiberbåtar man haft. Sen att dålig laminering med luftfickor inte gör saken bättre.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Tjoho - just putsat mitt personbästa på HÖ!

Tillbaka till diskussionen.

Tror vi pratar om olika saker här - och jag vet inte om jag hör till "plastteoretikerna" eller vad som menas med det. Visserligen gjorde jag ett examensarbete på SICOMP (Swedish Institute of Composites) men det var så länge sen att jag knappt kommer ihåg vad det handlade om.

Såvitt jag sett in den här tråden har ingen påstått att glasfiberarmerad polyester är 100% vattentätt.

Jag har dock en undran - om en båt suger upp tiotals liter vatten i laminatet (om jag förstår er rätt) som kanske är 5-7mm tjockt , varför frostsprängs inte laminatet? Hinner vattnet diffundera ut innan den fryser in för vintern?

Visserligen är det så att vävd roving (eller vävd matta) ge en kapillärverkan om den inte är ordentligt mättad med polyester. Därför är vanligen de två första lagren (under gelcoaten) huggen matta. Många båtar byggs uteslutande med huggen matta. Eftersom varje fiber är kort och ligger utan någon speciell riktning har huggen matta ingen eller mycket låg kapilärverkan.

Hur ser akterspegeln ut på din Cresent - finns det en dränering eller andra några hål borrade? Kanske sitter den en aluminiumplatta bockad över akterspegeln - har du kontrollerat om den är igenplastad eller om plywooden är exponerad under plattan - något som är otroligt vanligt bland äldre båtar.

Peder, jag tycker du ska ta emot båten!

Låna eller köp en bra bok från en författare som livnär sig på att renovera båtar.
      T.ex. "Runabout Renovation" av Jim Andersson - rätt bra och lättläst! Ett annat alternativ är "The fiberglas boat repair manual" av Vaites - lite tyngre men också lite mer utförlig.

Med vänlig hälsning

/Fredrik

Kommentera

Hemi delvis har du rätt utan tvekan detta beror på hur laminatet är tillverkat, är mattan helt igenomblött samt fullständigt totalt utrollad och homogen blir vatten upptagningen minimal och bara på ytan.
        Det finns helt enkelt inget utrymme för vatten att tränga in.
        Dock är nog så välgjorda laminat sällsynta då de antagligen tar för lång tid att göra samt kostar för mycket plast.
        I båtar gjorda på det sättet håller även det inplastade träet under mycket lång tid.
        Varför akterspeglar ruttnar upp beror nog mera på alla dåligt tätade bulthål som gjorts i dem och liknande, kondens också.
        Plastpest är ingen "sjukdom" på båtar det är helt enkelt resultatet av ett fuskjobb från början, uppstår aldrig på ett välgjort skrov.
        Att man målar epoxi grund under vattenlinjen beror nog mera på att man bör gardera sej mot evt dåligt arbete under plastningen i första hand
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av Hemi Visa inlägg
          Elanen men förstår du inte, plastteoretikerna säger ju att plast är 100% vattentätt? Allt som är inplastat är för all evighet skyddat från fukt eller vatten.Det du säger kan icke hända enligt "plastarna".Tex plasta in en plywoodbit eller brädstump så kan det inte hända någonting...Om det nu är så att plast är tätt ;-)
          Hej Hemi; Vissa plaster suger åt sig mindre vatten än andra. När jag tidigare nämnde farliga båtar var det båtar som legat många år både på land och i vatten och sugit åt sig vatten i och mellan laminaten. När vatten fryser till is vintertid expanderar vattnet 10% rakt igenom alla laminat, plywoodskivor och spånplattor. Det är det jag kallar för sprängverkan! När laminaten utvidgas blir de också skörare eller i klartext sprödare.

Har båten angripits av "böldpest" bör man först låta båten torka cirka 2 månader innan man fläckbättrar angripna partier. Gammal färg slipas bort. De angripna områdena slipas ner till torr och ren polyester, Skador lagas med Interlux glasfiberprimer eller polyester och glasfiberväv. Båten tvättas noggrant och grundas 2-4 ggr med Intertar tvåkomponents tjärepoxi. Det ger ett tjockt, skyddande färgskikt som tack vare sin täthet effektivt förhindrar nya angrepp av "böldpest". Måla Intertar med ett dygns torkning mellan skikten, så slipper du slipa. Måla omväxlande med röd och svart Intertar. På så sätt har du lättare att se och undvika friställen och få full täckning överallt och därmed den skikttjocklek som ger fullgott skydd i framtiden. Tvätta sedan båten noga med varmt vatten före bottenmålning med önskad färg och kulör.
          Nothing is for ever!
          Old Firehand
          www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Tack för tipsen! Ska kolla upp det ordentligt

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 834 visningar
            0 gillar