Enkelt fäste för el-motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkelt fäste för el-motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Enkelt fäste för el-motor

Jag har en Triss 430 till vilken jag tänkte kirra ett fäste till min elmotor. Tänkte göra enkligt skisen här nedan. Det jag funderar på är om det räcker med träskruv bara för att dra fast den i den nedre delen. Det är nästan omöjligt att komma åt där baki och dra fast en bult då det är nåt flytelement i vägen. Jag har knackat på akterspegeln och det låter som det är trä rätt högt upp men inte hela vägen, där det inte är tra är likssom ovanför sitsen och där föreställer jag mig att man kanske kan dra en genomgående bult, ba rakt igenom in ovanför aktersoffan. Så sätter man en rejäl bricka så där. Det lär ju flexa lite där det inte är trä i akterspegeln och jag undrar om man kan få det att "dra" tillräckligt ändå?

Någon som har en bättre ide? Någon som har en ide var man kan köpa beslagen? Har hittat detta på biltema men det var lite oväntat dyrt http://www.biltema.se/products/produ...iItemId=135153

Jag behöver ju inte den där vinkelkonstruktionen utan bara de två vinkeljärnen så att säga.

Tacksam för idéer.

Bifogade filer
    När drar vi?

Gå till någon mekanisk verkstad eller till någon som kan svetsa aluminium. Jag svetsade ihop ett i aluminium. Har inga bilder på det på datorn, men kan fixa det tills i morgon.
    Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Tja Björn,

Tack för svar. Jag har sett att folk bockar grejjer i aluminium å så, men jag tänkte göra det lite enkelt för mig, slippa gå till nån mekverkstad. Har ingen som hellst koll på va en mekverkstad är ens Än mindre var man kan hitta nån den kungliga huvudstaden. (Förstår ju naturligtvis att det finns, men det känns lättare att skruva själv.)

Vad tror du om infästningen där det inte är trä i akterspegeln?
      När drar vi?

Kommentera

hejsan
        kan du inte bara lägga ett vinkel järn uppe på relingskanten (den gröna på din skiss)
        såg det på en båt i en av fisketidningarna..
        kanske någon som vet vilken här.
        lycka till magnus

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
          Vad tror du om infästningen där det inte är trä i akterspegeln?
          Jag hade nog hellre använt genomgående bult med mutter på baksidan. Men då måste du ju borra hål i båten med. Jag hade inte litat på träskruv alls.
          Sluta snacka, ut o fiska..

Kommentera

Hej Mange och Björn,

Tack för era svar.

Ursprungligen postat av rydsmange Visa inlägg
            hejsan
            kan du inte bara lägga ett vinkel järn uppe på relingskanten (den gröna på din skiss)
            såg det på en båt i en av fisketidningarna..
            kanske någon som vet vilken här.
            Det lät ju som en väldigt enkel lösning, jag förstår dock inte riktigt hur man ska få den att sitta där. Att skruva ner i glasfibret bara känns som att det inte håller nåt. Och som sagt kommer jag inte åt att bulta på undersidan, tyvärr.
            Kommer du ihåg om vinkeljärnet var enda infästningen? Eller hade de nåt stöd mot akterspegeln oxå?

Det är ju som egentligen inga krafter annat än när man kör med bensinmotorn och det slår, men då kan det ju bli lite förstås...

Ursprungligen postat av mcben Visa inlägg
            Jag hade nog hellre använt genomgående bult med mutter på baksidan. Men då måste du ju borra hål i båten med. Jag hade inte litat på träskruv alls.
            Att borra hål i båten gör inget, det är en rätt skruttig (men funkis) båt utan andrahandsvärde att tala om. Jag vill få detta att fungera bara. Problemet med att bulta rakt igenom trä:t är som sagt att jag inte komer åt där då det är nåt flytelement, eller iaf nåt som är ivägen, på sidorna om stuvfacket i aktern. Det är helt sjukt trångt där inne.

Jag är oxå lite tvekis till skruven men det är den enda möjligheten jag kan koma på. Tänker att den ändå går in genom glasfibret in i trät i akterspegeln och borde få bra fäste där.
            När drar vi?

Kommentera

Sitter det bärhandtag eller liknande på akterpsegeln kan en lösning vara att motera bort ett av dem och återanvända hålen. Ibland sitter det inplastade bultar på insidan. Bara att skruva ut en va skruvarna/bultarna och kolla hur det ser ut. Funkade för mig när jag gjorde ett mycket provisoriskt fäste till en lånad elmotor. Fästet var för övrigt mycket likt ditt men rätt och slätt tryck virke.
              http://gosmeister.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösmeister Visa inlägg
                Sitter det bärhandtag eller liknande på akterpsegeln kan en lösning vara att motera bort ett av dem och återanvända hålen. Ibland sitter det inplastade bultar på insidan. Bara att skruva ut en va skruvarna/bultarna och kolla hur det ser ut. Funkade för mig när jag gjorde ett mycket provisoriskt fäste till en lånad elmotor. Fästet var för övrigt mycket likt ditt men rätt och slätt tryck virke.
                Smart! Det sitter bärhantag i aktern, men vad jag vill minnas sitter de under vattenlinjen, eller iaf väldigt långt ner. Men jag får kolla på det. Hur gjorde du med den andra infästningspunkten? Eller körde du bara på de två bultarna från bärhantaget?
                När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 817 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka