Ryds 485 FC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 485 FC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej Percy och Anders, ser ut som det är två olika båtar. Har man förstärkt skroven månne?
    485 FC ´93 350 kg
    485 Fc ´01 460 kg

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ah, intressant, en markant skillnad.. Kan det vara kvalitéts förbättring kanske??
      Källan till denna info? Intressant..

Per

Kommentera

Gå in på fliken kuriosa. Sedan äldre modeller. Här finna infoblad om alla modeller för varje år.

Kommentera

OK! Ja, verkar ju blivit en markant viktökning -94. Från 350 kg -93, till 460 kg - 94 och frammåt.. en isf, rejäl kvalitétsbättring kanske..?

/Per

Kommentera

Grattis till nya båten, alltid kul med sånt och jag önskar Dig all lycka med den oavsett vad jag anser om Ryds

Har upplevt just såna bekymmer som beskrivs av en ägae ovan i tråden och det är grunden till min negativa inställning men jag hoppas innerligt att jag har fel och att Ni blir lyckliga ihop på de sju haven med massor av skitfiske

Vad gäller läckage under gummilisten så är det inte ovanligt och inte bara på Ryds utan ganska många fabrikat så det bör man alltid kolla och om nödvändigt lossa listen och trycka i sikaflex i skarven och montera tillbaka listen, väl investerad tid och pengar.

Mitt tips är att om det inte sitter en länspump med nivåvakt i utrymmet mellan skroven så montera en direkt, även en manuell som tar vatten där bör finnas utifall batteriet kroknar!

Normalt ska det inte vara något vatten alls i det utrymmet, så har Du det efter en del körande så är en kontroll på sin plats, visst 1-2 kaffekoppar kan orsakas av kondens men inte mer än så ska det vara.

Kommentera

Mmm det är som sagt många båtar som tar in vatten i skrovet. Sist vi tömde Lilla My så hade vi ca 50 liter i skrovet. Då var hon inte tömd på ett år. 50 liter är ju alldeles för mycket men så är det normalt för oss på ett år.
              Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Oj vad du kommer att mysa varje gång du startar motorn!

Grattis till köpet.
                Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ja, motorn surrar gott, helt fantastiskt att den kan gå så tyst! Är riktigt nöjd..

Ang vatten i skrovet.. Hur stort är utrymmet vattnet samlas i? Är det hela skrovet som är "ihåligt", el är det någon form av kanal till pluggen därbak...? Hur ser det ut..

/Per

Kommentera

Ursprungligen postat av Percy Visa inlägg
                    Ja, motorn surrar gott, helt fantastiskt att den kan gå så tyst! Är riktigt nöjd..

Ang vatten i skrovet.. Hur stort är utrymmet vattnet samlas i? Är det hela skrovet som är "ihåligt", el är det någon form av kanal till pluggen därbak...? Hur ser det ut..

/Per
                    På min ryds 580 big fish är det en kanal från för till akter. När jag tömde den i höstas var de ca 5-10l vatten där. Men det beror nog mer på att man glömt stänga självlänsen vid sjösättning och glömt öppna den vid regn. Får jag mer än ca 5-7 cm vatten längst bak rinner det in över kanten till luckan bak och ner i urtaget till länspumpen óch hamnar i denna kanal.

Kommentera

Jag antar att hela utrymmet mellan innerskrov och ytterskrov är ihåligt. På nyare båtar delar man ofta upp utrymmet och/eller fyller det med flytmedel typ plastpåsar. Vet inte hur det ser ut i din båt men hos oss är det öppet. Jag tror det är det hos dig också.

Du har ju två kanaler på sidorna där vajrar och kablar är dragna. Dessa förbinder skuffen där bensindunken/batteriet förvaras med kabinen. Monterar du bort panelerna inne i kabinen så ser du bak i genomföringarna. Framme i kabinen så är det hos oss öppet från genomföringarna ned i skrovet så i princip så kan vi vattenfylla hela skrovet och kabinen.
                      I skuffen sitter det hos oss två pluggar som förbinder skuffen med innerskrovet. Ha dessa pluggar i för när man tvättar båten så rinner det ofta in vatten i skuffen och utan pluggar rinner det ned i skrovet. Det är enklare att ösa ur vattnet med öskaret, slanga ut det eller dylikt. Jag är lite allergisk mot att öppna dyvikan (pluggen i aktern) för ofta då gängorna slits.

Ska man tömma skrovet ställer man båten i en backe och öppnar dyvikan. Eller kan man slanga ut vattnet genom pluggarna i skuffen. Eller så monterar man en länspump. Det är ju mer jobb men säkrare.
                      Team Lilla Mys hemsida: http://www.teamlillamy.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka