Ryds 485 FC - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds 485 FC

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryds 485 FC

Halloj Fiskekamrater och båtfolk..

Behöver lite tips och råd och allmänna tankar!
    Har spanat in på en Ryds 485 fc -01, med en Suzuki 50 hk fyrtakt -06. En mycket välvårdad skuta med fogelsta trailer, bromsad.
    Min tanke är att använda båten inom ett ganska brett område, allt från fiske till helg utflyckter med sambon.. Verkar vara en stabil båt med höga fribord, känns säker på sjön! När det gäller fisket är det väl mestadels de större sjöarna som gäller, men även torsk, och makrillfiske på västkusten utanför Falkenberg.. Är mitt första båtköp och vill helt enkelt höra vad ni har att tycka om denna båt!
    Kan tilläggas att jag nästan enbart kommer traila båten.. Därav känns det som en lämplig båt, smidig storlek, men ända rejält med utrymme!

Tacksam för åsikter och erfarenheter!

Bra båt, bra motor, bra trailer. Sjösäker med höga fribord som du skriver. Håller ni sams så är den tillräckligt rymlig för två. Nackdel är skrovformen som gör den stabil men mycket slagig, framförallt i motsjö. Jag skulle nog fundera på att gå upp någon meter i storlek om jag skulle ut på Vänern och Västkusten.

Kolla också vad trailern är reggad för och hur mycket du får dra med din bil och ditt körkort.

Lycka till!
    /Magic

Kommentera

Låter bra!
      Slagig låter ju inte så kul, men man får väl helt enkelt låta bli att brassa på över vågorna bara..
      Funderar lite över motorn, är 50 kusar tillräckligt på denna båt?

Kommentera

En Suzuki 50 hk 4-takt är en riktig toppenmotor och helt rätt storlek för en 485fc skulle jag anse! En bra båt att bygga om till trollingbåt om du skulle vilja.
        Anser dock, som magic skriver, att man skulle gå upp en meter i båtstorlek för västkusten, vänern och de lite större farvattnen. Men ger du dig bara ut när det är soligt och relativt lugnt så är det ju iof inga problem.

/Martin

Kommentera

Tack för svaren!

Har ju inte kunnat undgå att läsa inlägg om Ryds kvalité.. vad det sägs iaf!
          Men nu är det så att det är denna båt jag fastnat för, är dessutom fantastiskt välvårdad och pedantskött, vilket gör att det känns riktigt bra..

Ja, man är väl lite av en "fintväderseglare" så ska nog inte vara några problem..
          Har kikat runt lite på olika forum ang motorn, suzuki, och verkar som du skriver vara en bra motor. Vikten med båt och motor ligger på runt 600 kg, så med bromsad trailer går det ju dra iväg på lite fisketurer även längra bort! Är ju som jag tidigare skrev mitt första båtköp, så man har ju lite att lära..

Får nog bli affär av detta iaf, känns riktigt bra! Bara vänta på att isen ska ge med sig här i södra delen av landet oxå..

/Per

Kommentera

jag skulle rekommendera en Ryds 485 DLi den är mycket smidigare. med fc modellen är också fin men jag gillar inte HT båtar dom duger bara till trolling. ska man ut och jeka / spinfiska i en HT båt det är bara att glömma .

Kommentera

Utan att bli tjatig då det nämts redan men den båten är för liten och alldeles för stötig för så stora vatten som V sjöarna och västkusten om det blåser mer än 4-5 m/s, Du/Ni kommer att ha njurarna som halsmandlar även i måttlig fart om det blåser upp medans Ni är ute och måste köra hem igen vilket man ju måste eller så får man söka nödhamn.

Som alroundbåt för fiske är inte HT eller hyttisar bra (har haft) det är ivägen men för trolling och weekend med sambon är den bra.

Ryds är ju inte direkt kända för kvalitetsbyggen men står Du ut med att efterdra skruvar efter varje fisketur och att det skramlar i beslag och annat så visst, det är ju en billig båt.

Motorn är en höjdare dock så inga problem där och lagom stor för båten och trailern är bra.

Skulle kolla på båtar i klassen 5,4-5,8 m och i WA eller CC modell för Dina behov och vatten, finns flera bra på beg marknaden i den storleken och till överkomliga priser och inte är De så jobbiga att traila heller.

Kommentera

Ryds

Jag har precis bytt till mig en 485S, är nästan helt säker på att det är samma skrov men att min är öppen. Sitter en 50 Honda 4-takt på min och det räcker till, gör strax under 30 knop och inga problem att plana ut snabbt.
                Har bara varit ute en gång med "nya" båten och jag måste säga att den e synnerligen stadig, 2 män (100kg/var) ståendes på ena sidan märks knappt. Nackdelen är ju att den blir lite stampig, vi gick över Mysingen i ganska kraftigt svall och det var stampigt men man känner sig aldrig osäker då den e stadig. Verkar lite naivt att uttala sig efter en tur, men som sagt detta är ett första intryck.

Ryds och kvalité:
                När jag surfat runt så verkar det vara 2 personer som uttalar sig om Ryds dåliga kvalité på olika forum. Var dessa två herrar fått sina fakta ifrån och deras underlag för att generalisera kring Ryds låter jag vara osagt. Det talas om sprickor i skroven osv. men detta verkar inte vara något specifikt för Ryds, snarare att någon lyckades traila sin Ryds enkom på sidorullarna... Så fort någon uttalar sig om mindre brister gällande Ryds på forum är de där och petar in pinnar i elden. Jag har verkligen letat runt men hittar ingen specifikt riktad seriös kritik mot Ryds alla modeller. Om jag inte minns fel var det någon modell i slutet på nittiotalet som återkallades. Jag vet inte, kanske har jag helfel, den som lever får se och i synnerhet jag -ja om inte skrovet spricker förstås...

Lycka till

MVH

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

tom Titanic hadde brister,,,,,,

Kommentera

Mycket tacksam föra alla svar..

Inser att denna mod. är i minsta laget för kusten.. får dock bli en kompromiss då den skall användas även som "weekendfarkost". och då kan det vara gott med ett litet krypin..
                    Och vid ev västkust fiske så blir det inte några turer om inte vädret är gynnsamt! Men eftersom man är "grön" på båtar så kanske detta kan funka som första båt, och för hopningsvis inte är allt för svårsåld om ngra år om man behöver byta upp sig.

Ang. kvalité vs Ryds så har jag precis som föregående talare skriver uppmärksammat ett par kritiker på på forumet, men har ett antal bekanta med rydare och dom brukar vara nöjda med dina fordon.. Som en brukar säga " Ryds - vattnets Volvo.." ligger kanske lite i det!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 825 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka