Tack för alla synpunkter!
Budgeten är egentligen inte så avgörande - en dyrare båt innebär helt enkelt att jag får vänta något år på inköp. Jag är inte uppställd eftersom jag har en fräsh örnvik styrpulpet med en helt ny DF50 som funkar mycket bra - men som begränsas av storleken när vädret är lite hårdare.
Står också i valet och kvalet om att köpa en Smugger 21 Cabin. Tanken med Smugglern var initialt att bygga om den för trolling, men jag tror den blir för rank (25 graders bottenvinkel) - blir det affär får smugglern bli en familjebåt. Det skulle åkså innebära att jag behöver uppgradera Örnviken på några års sikt. Om jag inte köper smugglern blir det en ny kombinerad familje-fiskebåt ganska snart och då är Rocad och Beason högintressant.
Visst har ni rätt att en större båt generellt innebär större marginaler men jag är skulle jag välja, sätter jag mig hellre i en 5.6 meters rocad eller beason med en rutinerad skeppare och en fräsh motor än i en rising 7-metersbåt med en orutinerad skeppare - oavsett om det gäller Norge eller Sverige!
Silver Eagle går nog bort - gillar inte aluminium, även om de ser fina ut.
/Fredde
Budgeten är egentligen inte så avgörande - en dyrare båt innebär helt enkelt att jag får vänta något år på inköp. Jag är inte uppställd eftersom jag har en fräsh örnvik styrpulpet med en helt ny DF50 som funkar mycket bra - men som begränsas av storleken när vädret är lite hårdare.
Står också i valet och kvalet om att köpa en Smugger 21 Cabin. Tanken med Smugglern var initialt att bygga om den för trolling, men jag tror den blir för rank (25 graders bottenvinkel) - blir det affär får smugglern bli en familjebåt. Det skulle åkså innebära att jag behöver uppgradera Örnviken på några års sikt. Om jag inte köper smugglern blir det en ny kombinerad familje-fiskebåt ganska snart och då är Rocad och Beason högintressant.
Visst har ni rätt att en större båt generellt innebär större marginaler men jag är skulle jag välja, sätter jag mig hellre i en 5.6 meters rocad eller beason med en rutinerad skeppare och en fräsh motor än i en rising 7-metersbåt med en orutinerad skeppare - oavsett om det gäller Norge eller Sverige!
Silver Eagle går nog bort - gillar inte aluminium, även om de ser fina ut.
/Fredde
Kommentera