Rocad, Beason eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocad, Beason eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tack för alla synpunkter!

Budgeten är egentligen inte så avgörande - en dyrare båt innebär helt enkelt att jag får vänta något år på inköp. Jag är inte uppställd eftersom jag har en fräsh örnvik styrpulpet med en helt ny DF50 som funkar mycket bra - men som begränsas av storleken när vädret är lite hårdare.

Står också i valet och kvalet om att köpa en Smugger 21 Cabin. Tanken med Smugglern var initialt att bygga om den för trolling, men jag tror den blir för rank (25 graders bottenvinkel) - blir det affär får smugglern bli en familjebåt. Det skulle åkså innebära att jag behöver uppgradera Örnviken på några års sikt. Om jag inte köper smugglern blir det en ny kombinerad familje-fiskebåt ganska snart och då är Rocad och Beason högintressant.

Visst har ni rätt att en större båt generellt innebär större marginaler men jag är skulle jag välja, sätter jag mig hellre i en 5.6 meters rocad eller beason med en rutinerad skeppare och en fräsh motor än i en rising 7-metersbåt med en orutinerad skeppare - oavsett om det gäller Norge eller Sverige!

Silver Eagle går nog bort - gillar inte aluminium, även om de ser fina ut.

/Fredde

Kommentera

Fast just Silver har ju kombinationen plast inuti och aluminium utanpå, dvs det bästa av två världar.

Jag tror f.ö. att du kommer vänja dig fort om du väljer en större båt. Utöver bättre utrymme så blir generellt köregenskaperna markant bättre när du kommer upp i 6+ meter, båten slingrar sig sällan i medsjö och är stabilare att köra, båda i låga och höga farter.
      /Magic

Kommentera

Jag hade en båt innan som var 5,50 och det är stor skillnad mot den jag har nu!
        Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
          Du har Sea Fox också som är riktigt fina.

Gå in där och gör en sökning på Sea Fox och se vad den får för omdöme . Jag skulle iaf välja något annat....

//Stefan
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Jag tycker det är lite väl stor fixering på storleken här. Jag har själv fiskat igenom hela Rocads flotta och ett antal andra båtar från 4,6 till dryga 7 meter. Jag har själv stannat vid en Rival(Gamla Rocaden) 560 SP med en 70 hk motor på och den duger i alla FISKBARA väderlekar. Blåser det över 10-11 m/s så ska man oavsett storlek på båt fundera på om det är någon idé att gå ut alls ändå. Fisket blir ändå inget nöje i så grov sjö och med linor blåsandes över hela båten.

Skillnaden mellan Rocad 560 och 606 är med den nya 560 SD-modellen inte speciellt stor i utrymmen bakom förarplats. Prisskillnaden räcker till all utrustning du behöver i båten. Ska du ha kabinutrymme så går dock 560:n bort. Faktum är att SD:n är en riktigt väldisponerad båt. Klart bättre än SP:n som jag har. Du åker lite torrare i 606:an men ska du inte ha kabin så välj 560 förutsatt att du inte alltid fiskar 3-4 st i båten. Då hade jag gått upp en storlek.

En 706:a går givetvis betydligt stabilare genom hög sjö pga mer vikt mm men rent fiskemässigt så föredrar jag faktiskt 560:n så länge man bara är två i båten ska jag tillägga. Detta pga att du får bättre stöd för kroppen i 560:n än 706:an när du grejjar med riggar i grov sjö. Låter konstigt men är ett faktum. Man killar helt enkelt fast kroppen mellan rigg och motorbrunn i 560:n och står jättebra utan att riskera att halka omkull. Sedan är prisbilden givetvis inte jämförbar på samma planet för att inte tala om krav på dragbil mm. Jag har dock svårt att se någon som står och väljer mellan en 560 och en 706.

Skillnaden mellan 706 och 660 är troligen att plattformen för motorn är borttagen och skrovet förlängt samma bit på 706:an. Totallängden skiljer sig nog inte så förfärligt mycket.

Just för trolling så är en HT-båt annars ett trevligt båtval. Yamarin 575 är ett sjösäkert och bra val. Kräver lite ombyggnad bara. Gött att kunna krypa in och ta sig en lur...

Glöm Ideal 550 och liknande båtar. För låga och stampiga med den flacka botten.

Silverbåtarna går fantastiskt fint i sjön (Bättre än Rocad) men kräver mer motorer. Har dock bara erfarenhet från 630 och 520-modellen. Inga dumma båtar alls. Bra med aluminiumskrovet vid isbrytning som inte är speciellt ovanligt för oss trollingdårar. Rocaden har något högre fribord dock förutom att du kan kapa 20-30hk på motorn.

Jag tror inte Lars säljer Rocaden mer som 3/4 eftersom CE-märkningen inte tillåter allt för mycket egenbygge. Men ring och fråga. Lars är väldigt hjälpsam.

Det finns en 560SP på blocket som ligger bra bit under nypris. För någon vecka sedan fanns det en 560SD i Jönköping men den verkar borttagen nu.

Som alla andra Rival/Rocad ägare så är jag väldigt nöjd med min båt men det finns annat som duger...

/ MVH Andreas Thylander
            teamrafett.blogspot.com

Kommentera

Jo, det har jag konstaterat flera ggr David, men hoppas ändå på att min nyinvesterade Buster X både kan fungera i dyvikarna (better then nothing) och på havet...! Men jag kan glömma allt hardcore östsidan med Bustern! Johan, som har din gamla racer, den båten får vi använda till att kötta bland stenhögarna framöver...

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
                http://www.thehulltruth.com/boating-forum-14/

Gå in där och gör en sökning på Sea Fox och se vad den får för omdöme . Jag skulle iaf välja något annat....

//Stefan

Jag känner folk som har Sea fox och dom är nöjda!
                Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Tjena,

Det är väldigt subjektivt vad man föredrar och har för krav på sin båt - jag har till exempel ingen saklig grund för att inte gilla aluminium – ändå har jag svårt att se att jag skulle köpa en aluminiumbåt. Jag sysslar mycket med klippklättring och under åren har jag blivit en ivrig anhängare av ”light is right” konceptet. När det gäller säkerhetsaspekten, som är ohyggligt viktig när man klättrar vertikala väggar som är flera hundra meter höga, innebär det ett mycket mer aktivt och ”erfarenhetsgrundat” förhållningssätt än normalt. Till exempel, skulle vi inför en tur överväga allt som skulle kunna hända behöver vi en packning på 20 kg (dunjackor, regnställ, mat, vatten, kök och massor av klätterprylar osv.) och eftersom man klättrar långsamt med packning skulle vi få en tid på berget på närmare ett dygn. Under hela den tiden finns risken att få en sten i huvudet, att ett regnoväder drar in eller något annat som är svårt att förutse och kontrollera. I ”light is right” versionen lämnar vi allt som inte är absolut nödvändigt för att ta sig upp under de rådande förhållandena, normalt klätterprylar en mycket lätt regnjacka och vatten. Vikten blir kanske 7 kg. Tiden på berget sjunker dramatiskt. Samtidigt krävs förståss ett mycket aktivt säkerhetstänk, koll på utrustning, koll på vad man själv kan prestera och koll på vädret. Självklart är ”light is right” konceptet utvecklat för klättring och inte för fiske/båtliv – men jag är ändå helt övertygad om att det finns fördelar med tanken som sådan.

Det är klart att det finns en poäng med en större båt och jag skulle inte säga nej till en 7 meters Rocad, samtidigt, med mitt förhållningssätt, finns det stora fördelar med att välja en 560 eller 606. Jag är rätt övertygad om att det generellt finns en stor övertro till ”passiv” säkerhet (t.ex. stor båt, stor motor, överlevnadsdräkt osv.) och personligen tror jag att den aktiva säkerheten (t.ex. rätt beslut vid rätt tidpunkt) är ohyggligt mycket viktigare. Problemet är att man inte kan köpa sig den aktiva säkerheten eftersom den är erfarenhetsgrundad.

Med detta sagt,

Tack för alla inspel!

Rival-Andy tack för din väldigt nyanserade recension av Rocad – jo en HT eller cabin vore fint i skitväder – men spinnfisket blir förståss lidande. Den rimligaste kompromissen blir nog någon form av WA. Hmm…

Warrrior gör väldigt fina båtar – men som sagt, inte idealiska för spinnfiske.

För närvarande har jag två arbetshypoteser.

Rocad 606 som allround familje och fiskebåt.

Smuggler21 som familjebåt och en Beason520CC eller Rocad560 som fiskebåt.

Båda alternativen har sina fördelar.

/Fredde

Kommentera

Jag tycker det är lite väl stor fixering på storleken här. Jag har själv fiskat igenom hela Rocads flotta och ett antal andra båtar från 4,6 till dryga 7 meter. Jag har själv stannat vid en Rival(Gamla Rocaden) 560 SP med en 70 hk motor på och den duger i alla FISKBARA väderlekar. Blåser det över 10-11 m/s så ska man oavsett storlek på båt fundera på om det är någon idé att gå ut alls ändå. Fisket blir ändå inget nöje i så grov sjö och med linor blåsandes över hela båten.

Words! mvh
                    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Har hittat en Smugger som ser lovande ut och jag kommer att åka och titta på den rätt snart - om den är fin blir det nog affär.

Om den är så rank som jag tror att den är blir det troligen en familjebåt - men eftersom jag egentligen inte vet hoppas jag nog innerst inne att den kan passa som trollingbåt i framtiden. I så fall blir det ombyggnation till utombordare.

Har ingen aning om jag tänker rätt eller fel men i värsta fall får jag sälja henne nästa sommar och prova något annat.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 814 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka