Rocad, Beason eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocad, Beason eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Helt rätt Jonas finns plats för sådan visst är den fin bra båt för kastfiske oxå.
    Borde gå att hitta begagnad till bättre pris för visst är det mycket pengar.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ett tips vid båtköp för trolling om du ska privatfiska och betala själv.
      Lyssna inte direkt på guiders tycke och smak, inte så att de inte kan sin sak eller så tvärtom de har massor av timmar på den punkten.
      Men de utgår ifrån annat....
      Bränsle i stora mängder och husrum betalas av andra samt de blir ofta sponsrade på resten av grejorna.
      De åker ut x antal timmar på sjön men ligger nog sällan ute över natten.
      Ibland ligger de veckotal på samma ställen vilket betyder att de inte behöver förflytta grejorna SÅ ofta men det händer nog inte lika för alla iofs men då använder de mindre båtar ganska säkert.
      Som sagt mycket att tänka på lycka till med köpet alltid roligt att leta och kolla, händighet är aldrig fel kan täcka mycket pengar som annars ska betalas

Kommentera

Ut och provkör båtar.

Ska du fiska ofta kommer du ju då och då råka ut för lite dåligt väder och då är utsvängda bogar som skickar iväg sprutvattnet långt åt sidorna en mycket bra tillgång som t.ex på denna Wellcraft V20 har, jänkarna är grymt duktiga på detta men så är ju deras båtar mer anpassade för sjögång. Ser även ut som Beason 630 har lyckats med detta.

Välj bara inte för liten motor på båten du köper, ska man hem i oväntat busväder kan det behövas lite pulver för att ta sej hem.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Här kommer en bild på arslet på Virgon, tycker dock hytten ser ut att inbjuda till cellskräck.

Tycker Salmon ser betydligt bättre ut för fiske men snygg är den inte...
          Bifogade filer
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Haha Johan i Blekinge men iaf varm och skön cellskräck!
            Ungefär som i bilen med klimatorn påslagen
            mvh
            Senast ändrad av TAMTAM; 2009-10-04, 16:37.

Kommentera

Massor av klokheter som skrivs här i tråden. Tamtam - tror vi är inne på samma linje här. Som jag tidigare skrivit skulle mitt förstahandsval utan ekonomiska överväganden vara en Beason 630 WA. För närvarande är det mest vikten som avskräcker - eftersom den säljs som 3/4 dels och eftersom jag gärna bygger själv är priset på skrovet klart överkomligt. Det är snarare motor och trailer som springer iväg.

Virgo är fin - förstår inte varför jag inte tagit med den i min genomgång! Jag är svag för Cresents båtar - tycker att de har en funktionell design.

Joj,

Amerikanare är förstsåss generellt fina eftersom de har en sån stor marknad och en längre tradition när det gäller trolling/fiske. De kräver dock ofta stora motorer och har gärna en "vräkig" design som jag inte tilltalas av. Men det är onekligen så att det finns stora möjligheter att göra bra affärer västerut. Och du har naturligtvis rätt i att en provkörning krävs - det är bara så stora avstånd när man bor i Norrland. Jag ska försöka planera en båtprovkörningstour till sommaren. Skulle vilja känna på Barcon och Seamaster. Rocad och Beason är nog så pass etablerade och erkända att de känns som ett tryggt köp även utan provkörning.

Min nuvarande plan är att säja min 5m styrpulpet efter öringssäsongen i Maj. Sen ligga lågt till hösten och se vad som dyker upp - antigen något bättre begagnat typ Rocad 606 WAC, Beason 630WA, Barcon 22 WA eller varför inte en Virgo. Eller så köper jag nytt i 3/4 dels fabrikat - där är för närvarande Beason och Barcon intressanta.

En "outsider" är möjligen Seamaster 21 F WA - tyvärr har jag hittils haft svårt att få information från tillverkaren. Den har en skrovvinkel på 24 grader vilket tyder på att den möjligen är rätt rank. Någon som kollat på Seamastern?

Jag tror att alla av de ovan nämnda skulle funka fin-fint för trollingfiske - den stora kompromissen blir nog vid spinnfiske i grunda vikar och sjöar där de sannolikt kommer att kännas otympliga. Minn-Kota har några eleganta trimplan med inbyggda elmotorer som jag funderar på att prova och som förhoppningsvis förenklar hanteringen vid spinnfiske.

Känns som en evighetshistora det här!

/F

Kommentera

Haha skitenkelt faktiskt sätt på dej en skidmask/ baclava och gå in på närmsta bank sen ringer du Motala båtvarv och säger åt dem att montera en Yamaha 115 direktinsprut på aktern vad är problemet verkar vara det vanligaste sättet att finansiera dyra grejor i Sverige nuförtiden
                Senast ändrad av TAMTAM; 2009-10-04, 21:23.

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
                  Haha skitenkelt faktiskt sätt på dej en skidmask/ baclava och gå in på närmsta bank sen ringer du Motala båtvarv och säger åt dem att montera en Yamaha 115 direktinsprut på aktern vad är problemet verkar vara det vanligaste sättet att finasiera dyra grejor i Sverige nuförtiden
                  lycka till

Kommentera

Kollade på en Trophy 2002 häromdagen. Blev faktiskt positivt överraskad och jag har nästan börjat vackla i mitt beslut att inte köpa amerikanskt. Som skrivits tidigare verkar skrovet relativt välbyggt medan detaljarbetet lämnar lite att önska. Hursomhelst är helhetsintrycket positivt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka
                    av Lärka