Rocad, Beason eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocad, Beason eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

På de äldre 2002 WA är troligen plastskrovet av hyfsad kvalitet designen är utmärkt nog riktigt bra med det öppna fina akterdäcket.
    Resten däremot beslag och utrustning rena skiten normal USA kvalitet, inte bara hörsägen jag har synat ett exemplar, om billigt pris ett utmärkt objekt för kvalitets förbättringar/ byta detaljer osv går säkert att göra fin dock tung på trailern de nyare har jag inte synat förkastade de äldre som för tunga och för lite komfort i förhållande till storleken men det är min åsikt och smak kanske inte alls sammanfaller med din är du sugen syna en av dem skrovet och själva layouten är riktigt bra men jag vill ha ruff som man kan sitta i (under fiske) . lycka till
    Senast ändrad av TAMTAM; 2009-04-20, 20:40.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
      Ska tydligen vara stor skillnad mellan dom gamla och nyare Trophys i kvalitén men va fan vilka båtar är felfria?

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      På de äldre 2002 WA är troligen plastskrovet av hyfsad kvalitet designen är utmärkt nog riktigt bra med det öppna fina akterdäcket.
      Resten däremot beslag och utrustning rena skiten normal USA kvalitet, inte bara hörsägen jag har synat ett exemplar, om billigt pris ett utmärkt objekt för kvalitets förbättringar/ byta detaljer osv går säkert att göra fin dock tung på trailern de nyare har jag inte synat förkastade de äldre som för tunga och för lite komfort i förhållande till storleken men det är min åsikt och smak kanske inte alls sammanfaller med din är du sugen syna en av dem skrovet och själva layouten är riktigt bra men jag vill ha ruff som man kan sitta i (under fiske) . lycka till
      Tacksam för era erfarenheter, det som egentligen är viktigast är kvaliteten på skrovet, mindre småfix är inget problem! Men som du är inne på Tamtam, de är rätt tunga och även om de säljs med relativt moderata motorstyrkor kommer säkert förbrukningen att bli skyhög.

Jag tilltalas egentligen av en lite lättare och mindre trollingbåt, tror faktiskt att det är helt rimligt att utrusta en Rocad560 eller en Beason520 med någon av Minn Kotas större motorer med autopilot och köra trolling med elmotor - i alla fall så länge vädret är hyffsat. Alla såna tankar kan man nog släppa med en Trophy, även om det säkert dyker upp ännu kraftigare elmotoralternativ den närmaste tiden.

Har nosat upp ännu en smuggler som jag ska titta på - ser mycket fin ut!

Det är så svårt med båtar! Lyckligtvis har jag reparerat och förstärkt akterspegeln på min nuvarande Örnvik och dessutom monterat en Raymarine S1000, så jag är inte uppställd!

/Fredde

Kommentera

Klart intressant!

Trim n Troll från Minn Kota...

Kommentera

Enligt min erfarenhet skulle inte jag satsa på en rocad iallfall.

Jag tycker du ska sondera marknaden efter en Trophy (mittkonsoll med tak) om du ska trolla eller någon annan välbyggd amerikansk båt.

Jag har köpt en Sea Pro 206 centerconsol med canvastak och den är helt outstanding i våra vatten, går som ett tåg.

Du kan få en bra båt sjukt billigt just nu speciellt jänkbåtar. (Typ trophy, sea fox, sea pro, etc..)
          Tänk på att du vill stå lågt i båten och att den skall vara stabil även i lite högre sjö en något högre för är också skönt när det går rediga vågor (som typ norge)
          http://www.fiskeblog.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskeblog Visa inlägg
            Enligt min erfarenhet skulle inte jag satsa på en rocad iallfall.

Jag tycker du ska sondera marknaden efter en Trophy (mittkonsoll med tak) om du ska trolla eller någon annan välbyggd amerikansk båt.

Jag har köpt en Sea Pro 206 centerconsol med canvastak och den är helt outstanding i våra vatten, går som ett tåg.

Du kan få en bra båt sjukt billigt just nu speciellt jänkbåtar. (Typ trophy, sea fox, sea pro, etc..)
            Tänk på att du vill stå lågt i båten och att den skall vara stabil även i lite högre sjö en något högre för är också skönt när det går rediga vågor (som typ norge)
            Och varför inte en Rocad? jag har en Rival 660 en kanon båt vill jag säga har faktiskt inte hört en enda som är missnöjd med dom.
            Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Säsongen går och fortfarande inget inköp! Någon som provat fiska/har erfarenhet från en Hydrolift F-20 eller en Piraya-F20? Tror att de i princip är samma båtar - och de har mycket fina skrov. Men jag undrar om de verkligen är så praktiska i jämförelse med t.ex. Rocad 560? Svårt att hitta några bra bilder på hur utrymmet är disponerat...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                Bottenviken är absolut inte det samma som "Norge" och då menar du nog nordnorge antar jag.(...snip)
                Kvarken kan vara riktigt jävlig med väldigt krabb sjö. Tycker mig ha fiskat rätt mycket både i Norge och i Kvarken och jag har lätt haft de jobbigaste dagarna på kvarken. Norge kan ju såklart bli värre iom att det är stor-havet som ligger på men kvarken blir krabb och illa även vid lite vind - fort går det oxå.
                När drar vi?

Kommentera

Ingen båt köpt under sommaren trots två turer till Stockholm med 1500 kg kärran. Otroligt surt när säljaren mörkar eller inte känner till skicket och man måste återvända tomhänt!

Hursomhelst, här kommer en inventering av marknaden - knappast komplett och kan innehålla fel... Dyraste först, priser enligt hemsida eller personlig kontakt - utrustingsgrad är olika. Motorstyrkan är vad jag uppskattar att jag skulle vilja ha.

Merry Fisher 6.4x2.55m 950 kg, ca. 120 hk

Rocad 606WAC 6.06x2.14m 650kg, ca. 120 hk

Beason 630WA 6.3x2.5m 1000kg, ca. 150 hk

Oceanmaster 625F 6.25x2.5m 850 kg ca 120 hk

Barcon 22WA 6.35*2.38m 750 kg ca 120 hk

Merry Fisher 585 5.75x2.4m 880 kg ca 100 hk

Olympic 580C 6.25x2.28 700 kg ca 120 hk

Barcon 20 WA 6x2.38m 600 kg ca. 120 hk

Scandica 635 WA 6.35x2.35m 800 kg ca. 150 hk

Nordsjö 680 WA, 6.8x2.25m 650 kg, 120 hk.

Dessa saknar jag pris på;

Galeon 630 WA 6.35x2.4 850 kg 120 hk
                  Galeon 600 WA 5.99x2.50 1100 kg 150 hk
                  Seamaster 21 F WA 6.25x2.2, ? kg ? kg.

Bästa båt enligt min religion är Beason 630 WA med ett 21 graders skrov. Tyvärr är den 2.5 m bred medan min garageport är 2.4 m...

Skrovet hos Seamaster 21F WA tilltalar mig väldigt mycket, modernt luftsmort och 24 graders bottenvinkel (om jag förstått hemsidan rätt). Däckslayouten verkar också vettig. Den är ett intressant alternativ.

Barcon 20/22 WA ligger bra till i pris, speciellt eftersom de kan beställas i 3/4 fabrikat. Enligt uppgift är sittbrunnen hos dessa båda i princip lika stora. Dessa är ett mycket intressant alternativ. Kan dessutom beställas med skrov och innerliner ihopplastade. Skrovvinkel 19 grader. Inget trä i skrovet.

Nordsjö kan bara beställas som 3/4 fabrikat - inget problem för mig. Skrovvinkeln är 17 grader. Har dock inte hört så mycket om dessa så jag vet faktiskt inte.

Rocad är absolut ett alternativ men jag är inte helt övertygad än. Kanske mest för att priset springer iväg med den utrustning som jag vill ha.

Något jag glömt? Någon som bestämt avråder från Beason, Seamaster, Barcon eller Nordsjö? PMa om ni inte vill skiva i tråden? Jag är speciellt intresserad om någon har åsikter om Barcon, Seamaster eller Nordsjö!

Vilken pina det är att köpa båt!

/Fredde

Kommentera

Tror inte att 1000kg räcker på en beason, jag har inte vägt min men tror att den väger lite mer..
                    http://team-navia.blogspot.com/

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 814 visningar
                      0 gillar