Rocad, Beason eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocad, Beason eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Någon som vet något om Corall 6000?

Kommentera

Styrpulpet

Jag har kört smuggler i hela mitt liv men böt i höstas till en Ryds 600 gt. Anledningen var att jag ville ha en bredare båt och rydsen är bredast i klassen runt 6m. Den går ju som skit i sjön jämfört med smugglern men det gör ju alla andra också!. Rydsen har ju varit si så där i kvaliten så man måste kolla noga när man köper en ryds hur den är byggd.

Bifogade filer
      Senast ändrad av crijan; 2009-03-09, 10:56.
      Sportfiskeguide Christian Jansson
      www.janssonsmobilkranar.se/fiske

Kommentera

Ursprungligen postat av crijan Visa inlägg
        Jag har kört smuggler i hela mitt liv men böt i höstas till en Ryds 600 gt. Anledningen var att jag ville ha en bredare båt och rydsen är bredast i klassen runt 6m. Den går ju som skit i sjön jämfört med smugglern men det gör ju alla andra också!. Rydsen har ju varit si så där i kvaliten så man måste kolla någa när man köper en ryds hur den är byggd.

Tjena Crijan! "Laxen" från BL & BS här.

Vad har du fått för fart på din Smuggler 24? Minns att du satte på en Ficht på den.
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

När jag åker själv med 50L bränsle så går den 52 knop med en raker 22".

Kommentera

Ursprungligen postat av crijan Visa inlägg
            Jag har kört smuggler i hela mitt liv men böt i höstas till en Ryds 600 gt. Anledningen var att jag ville ha en bredare båt och rydsen är bredast i klassen runt 6m. Den går ju som skit i sjön jämfört med smugglern men det gör ju alla andra också!. Rydsen har ju varit si så där i kvaliten så man måste kolla noga när man köper en ryds hur den är byggd.

[
            Utan att vara elak, men hur kom Du på den (o)smarata iden att byta ett förstklassigt racingklassat skrov känt för kvalitet och sjöegenskaper mot en Rrryyysss aka Ryds som ju är kända för att ha medioker bygg kvalitet och ytterst tveksamma sjöegenskaoper??!!

Har testat båda varianterna men inte ägt någoon av dem med blir det någon av dem så är valet solklart Smuggler

Kommentera

Grymyt stabil båt 270 bredd och går jätte bra i sjön.

Kommentera

Smaken är som baken - rund och välformad!

Disponeringen av Rydsen är fin - borde vara klart funktionell som fiskebåt!

Efter en hel dags skottning är står båten i garget - nu väntar jag bara på styrningen så är det dags att montera. Passade på att inspektera akterspegeln och blev lite orolig - den sviktar/böjs någon milimeter vid motorfästet. Dock inga sprickor eller antydningar till skador i plasten. Tror jag ska förstärka och fördela kraften med en rejält rostfritt plattjärn på insidan, dvs låta motorbultarna gå genom plattjärnet och låta plattjärnet ligga an mot hela bredden i aktern.

Det hela är lite märkligt eftersom jag inte upptäckt några antydingar tidigare - eller också har jag inte tänkt på det. Är det vanligt att akterspegeln böjs något vid motorinfästningen?

På grund av inspektionen av akterspegel fick jag en liten crash på ockelbo B16, min nya motor och även båtvagnen borde passa ganska bra på en sån! Men jag tror jag håller mig till ursprungsplanen, en 21 cabin till familjen och en uppgraderad 5.5 meters dedikerad fiskebåt om något år.

Tack för tipset oringen - den båten ser fin ut men den är flera storlekar för stor för min smak...

/Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av trango Visa inlägg
                  Tjena,

Inventerar marknaden inför kommande investering.

Båten kommer att användas både till trolling och spinnfiske i Bottenhavet/ Kvarken och norge

/Fredde
                  "Spinnfiske i Bottenhavet/kvarken"? smyga bland strandstenar efter havsøring? Eller vilken typ av spinnfiske bedriver man dær? I såfall dålig kombinatin till norgefiske.. Køp ett 4,5-5m lættplanande vrak som du kan skrapa i stenar med och ha till spinnfisket. Med 20-30hk flyttar man sig tillræckligt. Øppna ytor och låga fribord..
                  Och något større och stabilare till norge och trolling..
                  Blir inte dyrare æn en 560SD, och det kommer funka mkt bættre!
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

Ursprungligen postat av DavidL Visa inlägg
                    "Spinnfiske i Bottenhavet/kvarken"? smyga bland strandstenar efter havsøring? Eller vilken typ av spinnfiske bedriver man dær? I såfall dålig kombinatin till norgefiske.. Køp ett 4,5-5m lættplanande vrak som du kan skrapa i stenar med och ha till spinnfisket. Med 20-30hk flyttar man sig tillræckligt. Øppna ytor och låga fribord..
                    Och något større och stabilare till norge och trolling..
                    Blir inte dyrare æn en 560SD, och det kommer funka mkt bættre!
                    Japp - smyga bland stenar efter havsöring - med en mycket utsatt kust utan skydd från en skärgård (i alla fall där jag bor). Jag vill helt enkelt slippa fundera alltför mycket på väder och sjögång när jag får tid över till fiske!

/Fredde

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                      Utan att vara elak, men hur kom Du på den (o)smarata iden att byta ett förstklassigt racingklassat skrov känt för kvalitet och sjöegenskaper mot en Rrryyysss aka Ryds som ju är kända för att ha medioker bygg kvalitet och ytterst tveksamma sjöegenskaoper??!!

Har testat båda varianterna men inte ägt någoon av dem med blir det någon av dem så är valet solklart Smuggler
                      Ja det kan man ju verkligen undra. Men jag har min smuggler 24a kvar. Jag har "bara" sålt speedfishern. Anledningen att jag böt var att jag behövde något som var bredare och stadigare när jag kör guidningar. Men jag har funderingar på att bygga mig en segmo 30 som styrpulpet. Fick några PM vad jag har för tak på rydsen ( ser för jävligt ut med det fungerar bra). Jo taket är min skidbox!!. Jag vaxade och plastade av packlinen.

/Christian

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 813 visningar