Rocad, Beason eller? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocad, Beason eller?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rocad, Beason eller?

Tjena,

Inventerar marknaden inför kommande investering.

Båten kommer att användas både till trolling och spinnfiske i Bottenhavet/ Kvarken och Norge.

Alternativ 1
    Rocad 560SD ser sjukt fin ut - har dessutom en lämplig längd och kräver inte en alltför stor motor. Priset springer iväg och är i högsta laget

Alternativ 2
    Beason 520CC, också en mycket fin båt till rätt pris (för 3/4 delsfabrikat). Känns dock halvmetern för kort.

Alternativ 3
    Askeladden 585 Explorer. Mycket fin men av daycuisertyp - inte helt idealisk för spinnfiske

Alternativ 4
    Yamarin 580BC. Har hör lite gnäll om gången i hårt väder - mittcabin - inte idealisk för spinnfiske.

Alternativ 5
    Ideal570T ganska lik Rocad men klinkbyggd - och lite för lätt för längden.

Alternativ 6
    Barcon600 Wa. Vet inte mycket om denna båt.

Egentligen letar jag nog en Rocad560SD som säljs som 3/4 dels fabrikat, eller en Beason som är halvmetern längre.

Vilka båtar har jag missat?

/Fredde

Kör en Rocad 606WAC själv och med De vatten Du beskriver skulle jag välja den storleken, 560 är lite klent även i 606 utförande är de lätthanterliga på rampen och att traila.

Fördelen med Rocad vs Beason är att den är mera lättdriven och går snålare med mindre motor i samma marschfart, Beason kan hålla lite högre marschfart i hårdare sjö men kräver större motor och drar mera under all körning så i långa loppet tjänar Du på att åka snålt jämt och lätta lite på gaseen när det blåser på.

Både Rocad och Beason kan ju skräddarsys och fås i olika srtadier av färdigställning, så där är de likvärdiga, mina pengar går dock på Rocaden men jag är ju lite partisk som den nöjda Rocad ägare jag är

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
      Kör en Rocad 606WAC själv och med De vatten Du beskriver skulle jag välja den storleken, 560 är lite klent även i 606 utförande är de lätthanterliga på rampen och att traila.

Fördelen med Rocad vs Beason är att den är mera lättdriven och går snålare med mindre motor i samma marschfart, Beason kan hålla lite högre marschfart i hårdare sjö men kräver större motor och drar mera under all körning så i långa loppet tjänar Du på att åka snålt jämt och lätta lite på gaseen när det blåser på.

Både Rocad och Beason kan ju skräddarsys och fås i olika srtadier av färdigställning, så där är de likvärdiga, mina pengar går dock på Rocaden men jag är ju lite partisk som den nöjda Rocad ägare jag är
      Är också nybliven ägare till en Rival 660 och är grymt nöjd med den en kanon båt nu är min 660 och 2,40 bredd så den är lite större.
      Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Du har Sea Fox också som är riktigt fina.

Kommentera

Bottenviken är absolut inte det samma som "Norge" och då menar du nog nordnorge antar jag. En 606 Rocad är väll ett minimum med den sjön och havsströmmarna i tillägg. Men jag hade nog inte känt mig säker ens i en 660, men i en 706 hade jag nog känt mig rimligt säker i så fall. Men jag förstår att budgeten avgör.

En Beason hade kanske varit det bästa valet för de Norska kusterna. Men både Rocad och Beason är kända för mycket bra sjösäkerhet och det måste antagligen väga tyngst då du skall välja båten din. Tror en Beason är stadigare för det fiske du snackar om p.g.a. den lite större vikten och bredden.
          Mvh Flodström
          Flyfishing for salmon

Kommentera

Tjena,

Det är inte lätt med båtar!

Rospigg, Jag håller med om att Rocad ser mycket fina ut och jag visste inte att det kan finnas möjlighet att välja 3/4 fabrikat - klart värt att kolla upp. Kanske är det värt att gå upp till 606, inte så stor skillnad i pris, fast det är klart, 606 behöver lite större motor - å andra sidan dyker de upp begagnade ibland.

Tror dock att min storleksgräns går vid 606, allt blir så mycket mer komplicerat och dyrare om jag går upp en storlek.

Patrik, Tack för tipset om Sea Fox, det måste jag kolla upp. Vem säljer i Sverige?

Flodström, du har såklart rätt i att det är en mycket stor skillnad på vad som krävs i Nord Norge och i Bottenpölen. Jag skulle tro att 95% av all tid kommer att spenderas i svenska vatten - därför kommer jag att köpa en välbyggd båt på 5.5-6 meter och använda det sunda förnuftet när jag åker över till Norge.

Jag gillar verkligen Beasons skrov - även om de kräver stora motorer. Det finns en "glapp" i Beason program och jag saknar en modell på runt 5.6 meter - en något större variant av 520 CC vore idealiskt. Kanske kan man få tag på en 585c till ett bra pris.

Det känns som att jag borde missa massor av potentiella båtar. Jag har spenderat xx timmar framför datorn och har svårt att hitta lämpliga objekt - de flesta är "utrustade" med helt onödigt bling-bling som bara tar plats. Och sen håller jag på att flippa ur på alla hemsidor som visar snygga action bilder på sina båtar, men som saknar teknisk info (bottenvinkel!) och en ordentlig ritning på däckslayouten.

Hursomhelst verkar jag få mina misstankar bekräftade - det är inte ett dumt att köpa Rocad eller Beason, och helst en så lång modell som möjligt .

/Fredrik

Kommentera

Kolla på Alukinbåtarna, han bygger en för trolling/havsfiske och kommer va på mässan med en dp/bowrider.där bestämmer du hur den ska se ut.
              obs det är aluminium båtar mellan 6-6,5m
              mvh

Kommentera

Vad har du för budget för (komplett) båt?

Både Rocad/Rival och Beason har många nöjda ägare. Silverbåtarna är väl värda att nämna i sammanhanget, ex. Shark och Eagle med eller utan WA/Cabin.

Barcon har beskyllts för att vara tunn i skrovet men jag har inte provåkt så jag vet inte om det stämmer.

Importera från Usa är också ett alternativ, även om dollarn inte är kvar på de låga nivåer den varit tidigare.
                /Magic

Kommentera

Men jag hade nog inte känt mig säker ens i en 660, men i en 706 hade jag nog känt mig rimligt säker i så fall. Men jag förstår att budgeten avgör.

Vad är det som skiljer 660 och 706 förutom den är en halv meter längre?

Kommentera

Gå in på www.seafox.se där hittar du nog återförsäljare i Sverige. Och sen som någon nämnde silver eagle 630 cc dom går riktigt fint i sjön och är 2,40 bredda.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka