Terhi 410 - val av motor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Terhi 410 - val av motor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Terhi 410 - val av motor

Hej

Jag äger en Terhi 410 och ska nu köpa en ny motor. Har tittat på både 25 hk och 15 hk. Hade tidigare en 28 hk 2-takt yamaha. Skulle nog vilja köpa en 4-taktare nu, problemet är att de är så stora och tunga. Min båt har max 20 hk. Tror ni den klarar en 70 kg 4-takt 25 hk? Eller ska jag nöja mig med en 15 hk?

Vi brukar vara en 2-3 personer i båten, så är väl väldigt stor risk att den inte kommer plana.

Okej, jag formulerar om min fråga och hoppas på ett svar.

När det står max 20 hk antar jag, eftersom båten har några år på nacken, att de räknar på en 2-taktare som i sånt fall väger ca 25 kg. Klarar en sån båt en 25 hk 4-taktare som väger 66-70 kg?

Båten är 4,15 lång, 1,75 bred och väger 180 kg

Har tyvärr ingen bild på akterspegeln.

Kommentera

Jag hade nog inte satt mer än 15 hk på den. Men känner du att båten klarar en tyngd i form av 25 hk och orkar stärka din akterspegel? Då är det ju värt att sätta på en större. Skönare att få lite starkare motor, dels för högre topphastighet samt att du kan lasta i utrustning och folk...
      ...mad world...

http://www.birkan.se

http://birkanlures.blogspot.com

Kommentera

Rent spontant skulle jag inte rekomendera att gå upp på mera än rek max så en 20 hk 4takt lär var arätt men det som Du bör kolla mest på är att hitta den lättaste motorn i den klassen för alal 4taktare eidag är helt OK (utom Kinamotorerna Sail och Parsun) så leta fram den lättaste 20hk 4 taktaren och häng på den!

Kommentera

Har haft exakt sån båt med styrpullpet och ruta. Vi hade en 40hk, tvåtakt suzuki-90 på den,
          Det var för mycket, den blev baktung och ganska besvärlig när man var själv i båten och omöjligt att plana ut om man var två och den andre ville ex sitta i mitten eller bak.
          Egenföretagare: www.aktiviteterstockholm.se och www.tonox.se
          Och såklart på; Sveriges snabbast växande sportfiskesajt www.fisheco.se
          Ni når mig på mejl andreas@aktiviteterstockholm.se

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
            Har du styrpulpet ?
            Om inte ,så är det därför det står max 20 hk så är det jämt
            Nej precis, det är inte styrpulpet

Kommentera

Ursprungligen postat av Push-Up Visa inlägg
              Har haft exakt sån båt med styrpullpet och ruta. Vi hade en 40hk, tvåtakt suzuki-90 på den,
              Det var för mycket, den blev baktung och ganska besvärlig när man var själv i båten och omöjligt att plana ut om man var två och den andre ville ex sitta i mitten eller bak.
              Okej, hur mycket vägde den?

Den 15 hk som jag kikar på väger ca 50 kg. Jäkla skit att 4-taktarna ska vara så tunga :S

Får väl använda båten som en liten lätt trollingbåt eller om man bara vill fiska runt i viken tills vidare!

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                Inga problem att ha en 25 4t på den
                Jag känner en som har en 3 cyl Yamaha 40a på sin terhi 410 å det fungerar utmärkt
                sata på 25an du !
                alternativet kan ju vara en väldigt ny 2 taktare (tex 30 hk går då som tidigare) då får du mer effekt och färre kilo ,dom går ju också fint och ekonomiskt.
                Båtar med liten bäryta är ju trots allt väldigt känsliga för belastning .
                Med 2 pers och 25 hk går det nog jättebra men med 3 pers så kan skillnaden vara stor
                Jag kikade faktiskt på en 25 hk 2-takts Tohatsu (2004), vi använder båten mest på sommaren och kör inte så mycket. Så själva bränslesnålheten med 4-taktarn tjänar vi inte så mycket på. Däremot så känns det som att ljudnivån på 4-taktaren skulle vara fint

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka