Sun buster s - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sun buster s

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sun buster s

Har en liten buster som jag tänkte göra iordning till en liten trollingmaskin för trolling och spinnfiske längs kusten. Problemet jag har är att båten är rätt gammal och den börjar bli sliten i skrovet med några mindre småläckor!

Har ni några bra tips för att täta den? Funderar på att plasta men vet ej hur det funkar på aluminium. Och sen ska det ju vara en lätt och smidig båt så jag tror den blir lite för tung om jag plastar den!

Kom gärna med nåt förslag hur jag ska gå till väga.

Ursprungligen postat av Pedda Visa inlägg
    Har en liten buster som jag tänkte göra iordning till en liten trollingmaskin för trolling och spinnfiske längs kusten. Problemet jag har är att båten är rätt gammal och den börjar bli sliten i skrovet med några mindre småläckor!

Har ni några bra tips för att täta den? Funderar på att plasta men vet ej hur det funkar på aluminium. Och sen ska det ju vara en lätt och smidig båt så jag tror den blir lite för tung om jag plastar den!

Kom gärna med nåt förslag hur jag ska gå till väga.
    Har en Sun Buster R själv från -86 (styrpulpetmodellen) och visst är den sliten och lite repig/bucklig men de är i princip outslitliga så det jag tycker Du ska göra är att be en person som kan svetsa alu att lappa ihop läckorna eller låta en firma göra det.
    Sen är det mest en utseende fråga hur mycket Du vill göra åt den med omlackning och så, men rent funktionellt har lite småskavanker ingen betydelse utan satsa på det fiskerelaterade, det är en baggis att montera saker i en alubåt, bara borra och skruva men glöm inte att lägga Sikaflex emellan och använd endast syrafast rostfritt i skuruvar/bultar, använder Du genomgående bult så är självlåsande mutter det bästa och glöm inte brickor som fördelar ut trycket lite eller ännu bätttre med alu profiler på baksidan så håller det extra bra.

Ska Du ha monteringsplattor för djupriggar så har ju Buster egna som passar till olika modeller, kostar lite men Du slipper ju pulandet med att konstruera dem.

Motormässigt bör Du ju välja en 4Taktare så går den bäst till trollingen men även ur miljöhänseende, tror inte Du ska montera en extra snurra på den båten då den inte gillar att bli för nertyngd i aktern så kör en snurra till allt, 30 hk är lagom.

Lycka till med projektet.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
    18 svar
    5 813 visningar
    0 gillar
    Senaste inlägg Lärka