Välja typ av durk på gummibåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja typ av durk på gummibåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag tänker ungefär som du när det gäller storleksval.
    Funderar på hur viktig formen på "kölen" (om man nu kan kalla det så på en gummibåt) egentligen är också. Från början var jag egentligen helt övertygad om att jag absolut skulle ha varianten med V-formad köl, men om man kan klara sig utan detta så öppnar ju sig ett betydligt större utbud. Jag tänkte mest på båtens egenskaper vid blåst och sådär. Kan tillägga att jag egentligen är båträdd. Lite pinigt, och märkligt för en aktiv sportfiskare, men så är det och så har det alltid varit. Kommer följaktligen mest att plaska omkring lite i vassvikarna när det inte blåser så mycket och väldigt sällan vara ute på riktigt öppet vatten.
    Funkar flatbottnade båtar bra, eller är V-formen att föredra?

Kommentera

Jag har en 3m från nicolet. Fast jag oftast fiskar själv och även om en större eventuellt skulle kunna bli osmidig, så skulle jag absolut inte välja en mindre.
      En granne har en 2,85 m från nicolet vilken faktiskt är märkbart mindre än min som endast är 25cm längre.
      Det enda han tjänar på det är lite mindre vikt och lite billigare i inköp. Medan jag vinner större utrymme, möjligheten att ha mycket större motor och trevligare att vara två i.
      Men hans är trots den lägre vikten och mindre längden knappast märkbart smidigare att hantera.

Så mitt råd är köp så stor båt som du kan hantera och med mina erfarenheter rekommenderar jag minst 3 meter.
      Senast ändrad av robertn; 2009-01-23, 08:22. Anledning: syftningsfel och allmänna brister i det svenska språket

Kommentera

Jo asså robertn har nog rätt. En 2,5:a är nog just sepass att man kan va en person i den. Jag skulle nog oxå valt en 3 meters om det är som robertn säger att de upplevs större. Det är lite lustigt sånt där, den är ju trots allt bara 15 cm större. Nicolet brukar ha sina båtar uppställda på båtmässan så man kan kolla storlekarna, om du kan vänta till dess.

Att bero på båtskräck så skulle jag lätt valt en 3:a, en juste gummibåt kan kännas otroligt stabil och kan nog vara ett bra val om man tycker det är jobbit att det det gungar och så. Jag skulle valt en med vinkel i botten då det i mina ögon blir stor skilnad i manövrerbarhet även om man ba har en liten elmotor, finns ingen anledning att välja bort det som jag ser det.

robertn: hanterar du din själv utan problem? 4:an är helt lugn att sätta ihop själv men inte så lätt att bära och sjösätta själv.
        När drar vi?

Kommentera

Lite kluven till storleksgrejen, men det är klart att jag tar den största jag hittar som inte har passerat ekonomitaket. Och behåller nog fokus på V-formen då.
          Supertacksam för alla svar!

Kommentera

kolla gärna denna länk på forumet http://www.fiskesnack.com/forum/show...ght=gummib%E5t där finner du åsikter ombyggnader och folk som mvarit ute i kuling med g-båten
            Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
            Nu även blog på gylta.blogspot.com
            Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Ursprungligen postat av pepp-robert Visa inlägg
              Jo asså robertn har nog rätt. En 2,5:a är nog just sepass att man kan va en person i den. Jag skulle nog oxå valt en 3 meters om det är som robertn säger att de upplevs större. Det är lite lustigt sånt där, den är ju trots allt bara 15 cm större. Nicolet brukar ha sina båtar uppställda på båtmässan så man kan kolla storlekarna, om du kan vänta till dess.

Att bero på båtskräck så skulle jag lätt valt en 3:a, en juste gummibåt kan kännas otroligt stabil och kan nog vara ett bra val om man tycker det är jobbit att det det gungar och så. Jag skulle valt en med vinkel i botten då det i mina ögon blir stor skilnad i manövrerbarhet även om man ba har en liten elmotor, finns ingen anledning att välja bort det som jag ser det.

robertn: hanterar du din själv utan problem? 4:an är helt lugn att sätta ihop själv men inte så lätt att bära och sjösätta själv.
              Jo det går ganska bra faktiskt. Den väger ca 55kg monterad(o jag inte missminner mig) och är faktiskt inget problem att bära själv korta sträckor. Jag lägger pontonen mot axlarna, tar tag i säkerhetssnöret och lyfter den på det sättet. Man går ju inte speciellt långt men det funkar. Jag kör ju bilen så nära vattnet som det bara går. En annan metod som jag testat var att dra båten på en presening, det funkar utmärkt men det är mycket enklare att bära båten.

Sedan bär jag fram motor, ekolod och alla andra prylar och monterar dem på båten då den ligger vid strandkanten.

Jag kör även båten uppblåst på biltaket. Jag tömmer ur kölen så den ligger platt. När båten ska upp på taket så lutar jag den mot biltaket och skjuter upp den. Jag använder en gammal matta som repskydd, men det ska erkännas att biltaket fått en och annan repa då jag slarvat. Det gör dock ingenting då bilen som tur är, är från -92. En bruksbil!!

Kommentera

Tackar ödmjukast för alla svar. Imorgon förmiddag drar jag och tittar på en på 3,6m, av dyrare slag när den är ny, men just den här är någon säsong gammal. Alu-durk och "V-köl". Ganska stor rackare jämfört med vad jag först var inne på, men det lutar åt att det kan bli affär. Sen återstår hjul och motor och sådär.

Tänkte på själva sjösättningsmomentet sen, hur gör ni då? Förmodar att det är mindre nyttigt att skapa kölen mot botten, menar jag? På med vadare och traska med en bit, eller?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka