Välja typ av durk på gummibåt? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Välja typ av durk på gummibåt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Välja typ av durk på gummibåt?

Håller på att titta runt efter en vettig gummibåt nu inför säsongen och är rätt klar över hur jag vill ha det, men har svårt att bestämma mig för vilken typ av durk jag ska ha. Om jag ens kör med motor, så blir det en liten elmotor på typ 3 HP eller så, så jag har verkligen inga planer på att köra särskilt fort.
    Lattor verkar enligt min mening rätt vettigt ur smidighetssynpunkt. Att de sen påverkar möjligheten att köra fort spelar som sagt ingen roll. Uppblåsbart verkar ju nästan ännu smidigare... Men hur är det med fast durk i trä eller aluminium? Verkar ju kunna vara vettigt att ha något fast att stå på, men hur meckigt är det att montera båten?
    Vore tacksam för lite allmän input om de olika typerna, om någon har några erfarenheter och åsikter?

Jag har varken erfarenhet av lattor eller uppblåsbar durk. Min gummibåt har durk av marinplywood. Den är inte alls svår att montera, det är som inget som helst problem. Det som dock är lite kinkigt med den är att den är tung, vilket gör att det blir lite jobbit om man inte kan köra nära stället man stoppar i båten i. Gillar man att stå och fiska kan jag tänka mig att det kan va värt med en trä/alu durk då det blir rackarns stabilt av det.

Vad gäller monteringen så skjuter man som in plattorna från två håll i varandra å när de möts på mitten så blir det som en liten vinkel. Jag ställer mig på den vinkeln å så glider de in i varandra. Toklätt. Sen för man på en aluminiumskena på vardera sida som håller dem på plats, den kan va lite lurig att få dit om det är kring nollan på termometern då gummit blir rätt stelt då. Är det bara över 4-5 grader är det inga problem.

Gummibåt är smidigt
    När drar vi?

Kommentera

Tackar för svaret.
      En riktigt dum fråga som jag kom på att jag inte ens har tänkt på: Sätter du i plattorna när båten är uppblåst eller innan?

Som sagt tacksam för flera olika synpunkter på alla modeller.

Kommentera

har också trädurk fungerar utmärkt och har den fördelen förutom att den är stabil att stå på, att man lätt kan fäst öglor m.m. om man behöver ha saker fastspända.
        Kust/klippfiskare fiskar främst gylta men även andra arter www.pofs.se
        Nu även blog på gylta.blogspot.com
        Glöm inte besöka foto & filmsidan www.fotopelle.se

Kommentera

Kör på trädurk. Precis som pepp-robert så har jag en gummibåt med marineplywooddurk.
          Det krävs för att du ska kunna stå i båten. Sedan tycker jag det är praktiskt med en trädurk i och med att man hanterar kniv och vassa krokar i båten.
          Det är ingen fara ifall man skulle tappa dem.

I och med att man kan ha rätt rejäla motorer på en gummibåt kan det vara bra att ta vara på den möjligheten, även om du kommer att använda elmotor just nu. Med trädurken blir båten stabilare.

Då jag skulle köpa min båt sa säljaren att trädurk var att föredra vid fiske. MEN om man i princip alltid fiskar ensam kan uppblåsbar durk vara ett bra alternativ. Det gör båten lättare i vikt och enligt säljaren, smidigare då man är ensam.

Jag fiskar oftast själv och tycker att det är smidigt med trädurk (det är en inlärningsperiod men efter den) fast än det väger lite och man måste montera ihop den.

Jag brukar lämna min båt uppblåst och fastlåst på min baksida. Sedan fraktar jag den uppblåst på biltaket till fiskeplatsen. Supersmidigt!

/robertn
          Senast ändrad av robertn; 2009-01-22, 22:24. Anledning: fingerdyslexi

Kommentera

Tack för alla svar.
            Lär få bli trä. Både möjligheterna för fästöglor (bra grej som jag inte tänkte på själv) och knivtappningsaspekten är ju värda att ta i beaktande.
            Dessutom kommer jag att kunna köra rätt nära vattnet på alla ställen som jag just nu kan komma på att jag vill prova i, och även om man inte kommer ner med bilen just vid det ställe som man vill fiska på, så har tar man ju båten dit så fort man har fått i den... slog det mig...

Det enda är att jag måste montera upp/ner båten vid varje tur, eftersom jag inte direkt har möjlighet att förvara eller transportera den uppblåst.

Kommentera

Att montera upp och ner båten är inget problem tycker jag. Jag fiskar sällan ensam och vi brukar göra så att vi bär tillsammans sen monterar en båten och en riggar upp. Har man en el-pump är båten uppe på 15 minuter, det är bärandet som är strulet. Min båt är iof 4 meter så den är inte direkt anpassad för att bäras speciellt långt.

Det är klart att föredra med trädurk med tanke på att den är väldans oöm, alla krokar å knivar å tänger och skit har en tendens att åka omkring lite när jag fiskar Jag monterar upp och ner båten varje gång och det är ju mindre smidigt än att ha den monterad men jag har inte de möjligheterna så...
              När drar vi?

Kommentera

Blev fan sugen på köpa en liten rackare för ensamfiske Vad kollar du på för båt? Jag har en kaiman 400T från Nicolet.se den har vart riktigt bra under den säsong jag använt den.
                När drar vi?

Kommentera

Jag tittar runt på lite olika. ÖBs för 4,5kkr verkar rätt vettig, tycker jag.
                  Den som finns om du klickar på "Gummibåtar" på www.adammarin.se vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om ännu... Minsta laget, förmodligen.
                  Kollar lite i de prisklasserna, märker dock att jag eventuellt får hoppa upp ett steg i pris.

Finns det något annat jag måste tänka på när jag väljer? Vad finns det som kan göra skillnad på kvalite osv, t ex?

Kommentera

Jag vet faktiskt inte riktigt vad som skiljer i kvalitet, men det kan säkert vara materialval. Eller nåt helt obegripligt Fina stövlar har bättre material som torkar långsammare än ica maxis stövlar för 49, å andra sidan kan du ju köpa 20 st ica stövlar för samma pris

ÖBs båtar har flera här på FS och vad jag vill minnas har de vart nöjda. En 2,5-3 meters gummibåt är kanske mest för mindre vatten antar jag. Tycker lilla adammarin båten såg helt ok ut. För en person räcker det nog med en 2,5 meters, men man blir ju (ännu) mer utsatt för väder och vind i en sådan.
                    När drar vi?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka