Ankare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ankare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av gustafsson_94 Visa inlägg
    Har nyligen tappat mitt ankare och undrar vilket ankare ni rekommenderar.

Har tittat på dom här två.
    Köp den till höger 5 kg om du har vanlig 4-5 meters roddbåt ,om du fiskar i skärgården eller större sjö .
    Fäst en kätting sista metern med schakel i båda ändarna .
    Kättingen hindrar repet från att gå av när du ankrar över stenig botten
    Är allergisk mot 3 kg ankare helt värdelöst om det blåser .
    Vill du lämna kvar ankaret i båten så kan du be nån lägga en svetsloppa på schaklet så går det inte å skruva bort , så kan du låsa i kättingen .

Så har ja gjort på fiskeklubbens båtar som ja är pappa över.

/Fredrik

Kommentera

Jag fiskar i Åsunden i Östergötland/Kinda kommun

Kommentera

Ursprungligen postat av gustafsson_94 Visa inlägg
        Har nyligen tappat mitt ankare och undrar vilket ankare ni rekommenderar.

Har tittat på dom här två.
        Hej Axel; Till min Buster Magnum har jag ett 10-kilos och ett 6-kilos tallriksankare med 2 meter kätting för att lägga ner ankaret mot botten. Det tyngre använder jag på djupare vatten eller när det blåser hårt.

Förr använde jag både fälldraggar, stockankare och stora, hemmagjorda blyplättar, men de har offrats till Neptun när han inte ville släppa dem.
        Go for the Big Ones!
        Old Firehand

Kommentera

Jag har 1 X 5kg och 1 X10 kg plätt "tallriksankare" till min Rival 606 det lilla vid svaga till måttliga vindar och det stora vid hårt väder och det funkar på både mjuka och hårda bottnar då jag valt såna plättar som har uppstående hörn som griper tag i stenig botten medans själva plattan gräver ner sig i mjuka bottnar.

Kätting slarvar jag oiftast med då den ofta slår i relingen och gör skador men jag har en färdig med ombord om förhållandena kräver det, sen har jag ett 15 kg.s patentankare (dragg) som reserv/nödankare det med kätting på så ska det baske mig blåsa orkan innan båten rör på sig

Bra tips vid ankring oavsett bottentyp är att lägga ut minst 3 X djupet med ankarlina vid kortare fiskestopp så rycks inte ankaret loss så lätt, vid långvarig ankring ska det vara minst 5X djupet med lina ute.

Kommentera

Efter tester av marknadens alle typer av ankare så såg Amerikanska Marinen att Fortress var det absolut bästa ankaret dem provat. För övrigt det enda ankaret som är typ-godkänt av American Bureau of Shipping (ABS)

Alltså: Fortress är det bästa du kan köpa för pengar. Mitt 1,8 kg´s Fortress håller min TG-7200 (7,2 m, 1,5 ton) på vilka bottnar som hällst i mycket stark vind (upp till 15 m/s, i kraftigare vindar ligger jag inte ute för ankar om det inte är lä för sjögången)

Till mitt Fortress (storlek # FX-7) har jag strax under 4 m kätting (5 mm)
            Till ankarets finesser hör inställningsmöjlighet för mjuka eller hårda bottnar.

Ang. ankare som fastnar:
            Det är mycket enkelt att ordna med en anordning som gör att du kan få upp ett ankare som fastnat i botten.
            I stället för att fästa kättingen i "nosringen" (det naturliga fästet) så fester du i stället kättingen med shackel i bottendelen och då du skall använda ankaret lägger du kjättingen parallel med skaftet/ankararmen och fäster kättingen med en tunn lina eller ett nylonstraps i den riktiga "nosringen".
            På det sättet fungerar ankaret som det skall och den gången då det sätter sig fast så kör du tillbaka och drar med båten så mycket att den tunna linan (eller strapset) ryker. Då släpper kättingen från skaftet och så dras ankaret med kjättingens riktiga infästning baklänges från den bottenstrukturen den fastnade på.
            Senast ändrad av Flodström; 2008-12-30, 01:49.
            Mvh Flodström
            Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 834 visningar
            0 gillar