Elmotor till Kanadensare - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elmotor till Kanadensare

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elmotor till Kanadensare

Det är så att jag har en Trapper Kanadensare som jag funderar på om jag inte skulle ta och sätta en elmotor på.

Blev inspirerad av en artikel om "Metermannen" i nr. 10-11 av Fiskejournalen.

Men frågan är ju vad man behöver för storlek till en kanadensare?

Trappern är:
    Längd: 521 cm
    Bredd: 84 cm
    Vikt: 35 kg
    Maxlast: 300 kg

Har sökt här på forumet men hittar inte någon information som berör min specefika frågeställning.
    Hade tänkt att använda elmotorn för både transport till olika platser i sjön men även för trolling och vertikaljiggning.

Ursprungligen postat av MoparMan Visa inlägg
    Det är så att jag har en Trapper Kanadensare som jag funderar på om jag inte skulle ta och sätta en elmotor på.

Blev inspirerad av en artikel om "Metermannen" i nr. 10-11 av Fiskejournalen.

Men frågan är ju vad man behöver för storlek till en kanadensare?

Trappern är:
    Längd: 521 cm
    Bredd: 84 cm
    Vikt: 35 kg
    Maxlast: 300 kg

Har sökt här på forumet men hittar inte någon information som berör min specefika frågeställning.
    Hade tänkt att använda elmotorn för både transport till olika platser i sjön men även för trolling och vertikaljiggning.

Du klarar Dig med minsta Minn Kotan Endura 30 på en kanadensare iaf funkade det bra på min när jag testade, den har en rek maxvikt på båt på 650kg om minnet stämmer.

Då en kanadensare är otroligt lättdriven så kan Du hålla Dig på de lägre effektlägena och då drar den inte mycket ström, så bara meka på och testa.

Välj dock batteri med omsorg jag skulle välja ett gel batteri som tål att lutas lite under användning då en kanadensaare ju vickar lite mera än en vanlig båt och skulle Du välta helt så blir det ingeet syraläckage från ett sånt batteri!!

Kommentera

Tack Rospigg!

Som jag misstänkt mao.

Har du något bra tips på gelbatterier? För det finns väl fler än Optima nu för tiden.

Hade annars tänkt att köra med fritidsbatterierna i batterilåderna som jag har med mig på bilträffarna för kylboxarna. 225 Ah torde ju räcka skapligt långt då 30:an bara drar 8 resp. 10 A på läge 1 & 2.

Kommentera

Ursprungligen postat av MoparMan Visa inlägg
        Tack Rospigg!

Som jag misstänkt mao.

Har du något bra tips på gelbatterier? För det finns väl fler än Optima nu för tiden.

Hade annars tänkt att köra med fritidsbatterierna i batterilåderna som jag har med mig på bilträffarna för kylboxarna. 225 Ah torde ju räcka skapligt långt då 30:an bara drar 8 resp. 10 A på läge 1 & 2.
        Har goda erfarenheter av Globals Gel batterier, Optima är ett startbatteri som inte är lämpligt för elmotor med långvarigt uttag utan det ska ge mycket ström under kort tid som vid start eller körning av bogpropelelr eller liknadne utrustning!!

Nja så mycket Ah lär Du inte behöva, 80-100 Ah lär Du köra en hel dag med på en kanadensare

Kommentera

Jo...80 - 100 Ah räcker ju länge det oxå.

Min tanke var bara att använda samma batterierna som jag har i skuffen på Dodgen. Bara att lyfta ur och ställa i kanadensaren. Den lådan är ju redan färdig med snabbkopplingar för laddning resp. uttag för förbrukare. Kör med en extra generator på motorn i bilen för att ladda dem samt att jag bara kopplar in kabeln till ctecken när den står i garaget.

Optima hade när de kom även fritidsbatterier utöver startbatterierna i sitt sortiment.
          Men skall kolla upp Globals Gel batterier så tack för tippset om dem.
          Börjar kanske bli dags att byta ut batterierna i den gamla batteripacken, har ju 11 år på nacken nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 834 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka