Akter på båt. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Akter på båt.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Akter på båt.

Halloj ! Har köpt vad jag förmodar är en Crescent 425 (saknar märkning helt) . Nu undrar jag över akterspegeln på båten. Där motorn ska placeras var det lite "hemmabygge" (se bild) . Jag tog bort det då träet inte var helt friskt. Nu undrar jag om det som blev kvar är original (se bild). Tycker utskärningen där motorn ska placeras ser djup ut ?

Tacksam för råd / tips !

Mvhrisse
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Drisse; 2008-12-04, 10:31.

Kortt rigg ombyggd till lång och nu kortt igen tror jag

Kommentera

Håller med oringen org var den för kortriggad motor, och sen kanske förra ägaren hade en motor med lång rigg så byggde de upp akterspeglen för att passa och nu är det org igen.

Ser helt normalt ut med urskärningen för att vara en kortriggad vad Du ska akta Dig för är att backa i vågor då det lätt slår in vatten då det är ganska lågt, men efter första "duschen" har Du lärt Dig den läxan

Kommentera

Tackar för hjälpen !
        Det ser iaf ut som att det skulle vara original nu när jag tog bort "hemmabygget" . Men är fortfarande lite tveksam. Fick andra mått av en FS medlem via pm. Höjden på akterspegeln var densamma, men i detta fallet var det + 5,5 cm där jag har 39,5 cm (se bild) . Finns det något man kan utgå från när man hänger på motorn ? Nån riktlinje som t.ex propeller/växelhus i förhållande till skrovet.

Kommentera

Ursprungligen postat av Drisse Visa inlägg
          Tackar för hjälpen !
          Det ser iaf ut som att det skulle vara original nu när jag tog bort "hemmabygget" . Men är fortfarande lite tveksam. Fick andra mått av en FS medlem via pm. Höjden på akterspegeln var densamma, men i detta fallet var det + 5,5 cm där jag har 39,5 cm (se bild) . Finns det något man kan utgå från när man hänger på motorn ? Nån riktlinje som t.ex propeller/växelhus i förhållande till skrovet.
          Kaviationsplattan (den horisontella plattan ovanför propellern) ska ligga i linje med eller ca 20-25mm över båtbotten mätt vid kölen, och avståndet mellan kölen och överkanten på akterspegeln bör/ska vara samma som rigglängden mätt mellan Kaviationsplattan och "hakarna" som motorn hänger i på akterspegeln!!

Detta är bra grundregler sen kan Du få lite förbättrade egenskaper genom att höja motorn lite eller ändra riggvinkeln men detta kan bara göras när Du kan provköra båten mellan ändringarna!

Men börja med kav. plattan jäms med båtbotten och riggvinkelspärren i andra hålet inifrån så är Du på god väg iaf!!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
          18 svar
          5 834 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Lärka
          av Lärka