Båt för västkusten - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båt för västkusten

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Får jag låna tråden ett snabbt ögonblick bara? ang det här med trollingmotor, jag får hem min "nya" båt från usa om nåra veckor, den är 7 m utan motor o ca 8 m med motorbryggan ut bak + motor o väger väl nånstans över 1 ton kan ja tänka mig, vad behöver jag för trollingmotor? dom här motorfästena som finns på biltema bla tar ju bara ca 30 kg som ja förstått det? kanske finns grövre fästen...men d får ju inte bli så klumpigt så man inte orkar fälla motorn?

(Förresten hej Andreas! /Adam Bygghjälp)

tacksam för hjälp ang detta

Kommentera

Skulle bara vilja upplysa alla som funderar på att köpa en beg båt om vad som numera gäller för god trosförvärv:

* Från och med den 1 juli 2003 försvinner begreppet ”god tro” när man förvärvat stöldgods och annan olovligt tillgripen egendom. Det innebär att den bestulne har rätt att få tillbaka egendomen utan att betala någon lösen, oavsett om den som förvärvat egendomen varit i god tro eller inte.

Nu räcker det alltså inte längre att kontrollera med polis och Larmtjänst samt att säkerställa båtens identitet och vem man köpt båten av. Är den stulen, så är den - och den ursprunglige ägaren får tillbaka den. Förändringen innebär också att Sverige ansluter sig till internationell rättspraxis.

För att ändå skydda seriösa köpare kommer samtidigt förändringar i konsumentköplagen, som innebär rätt för köparen att få tillbaka det han har betalt för varan från en säljare som är näringsidkare. Har man köpt en båt från en seriös båthandlare och det senare visar sig att båten var stulen, så finns det goda möjligheter att få tillbaka sina pengar.

Det gäller alltså att se till att man kan vara helt säker på att personen/ båthandlaren/ båtmäklaren, man köper båt av, verkligen är rättmätig ägare av båten. *

Var så nära att förvärva en av de större båtarna som jag diskuterat tidigare här i tråden, vill inte avslöja vilken än. Fick aldrig full klarhet i tillverkningsnummer osv som behövs för att försäkra båt och motor. Var dock riktigt intresserad av båten men på ren instinkt (eller gammal yrkesskada) gjorde en sista kontroll med polisen på båttypen, som inte tillverkats i alltför många ex. Jodå, mycket riktigt. Dom fick en fullträff på kombinationen båtmodell/motor på en två år gammal stöld.
      Om man gör en sån förfrågan hos polisen och dom får en träff får man räkna med att man ligger risigt till om man inte kan redogöra för varför man ställt frågan över huvudtaget. Jag gav dom hela storyn som började med en annons på Blocket och alla uppgifter jag hade haft med säljaren. Om det är som jag tror, att säljaren verkligen gjort ett godtros förvärv tycker jag synd om honom. Om jag inte gjort tillräckliga efterforskningar hade jag kunnat befinna mig i samma situation senare om jag skulle vilja byta upp mej.
      Har inte facit i den här affären än, det hände tidigare idag. Det skulle ju faktiskt kunna vara falskt alarm också. Men jag skulle i alla fall vilja varna alla att verkligen se upp vi båtaffärer. Inte ens om sökningen hos polisen givit grönt ljus hade jag varit skyddad enl nuvarande lag!
      Mvh
      Johnny

Facit: Falskt alarm, matchade ej det efterlysta objektet.
      Senast ändrad av iron9; 2009-01-27, 16:37.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
      18 svar
      5 825 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Lärka
      av Lärka