Båtförsäkrning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtförsäkrning!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtförsäkrning!

Har köpt en Micore 490 GT med Honda 50 hk båda från -99..... jag kommer att traila den till mina fiskeplatser o förvara den på min uppfart alt i garaget. Jag har inga tidigare erfarenheter av båtförsäkringar, så ni som har liknande båtar o trailar mkt, vad bör man se till att försäkringen innehåller.

Kanske ni även kan tipsa om något bra bolag!

Tack på förhand!
    Senast ändrad av carter; 2008-11-09, 15:04.

Hej!

Har jobbat på ett stort svenskt försäkringsbolag så jag tänkte att jag kanske kan ge dig lite feedback.

Först och främst skiljer sig försäkringarna åt bolagen mellan, ibland lite, ibland mycket, detta kan variera bra från år till år. Så jämför villkoren.

Det andra är att man oftast delar upp båtförsäkringarna i två delar. Ansvar och helförsäkring. Ansvarsförsäkring kan jämnställas med trafikförsäkringen som fordon på land har. Denna ingår ofast alltid eftersom helförsäkringen är en utökning som inkluderar stöld etcetera.

Det som du skulle ha nytta av är med största sannolikhet en helförsäkring, detta då iläggnings-, upptagnings- och transportskador brukar ingå i dessa. Sedan är det en annan sak med stöldförsäkringen då trailern inkluderas där skulle jag tro att det skiljer sig mycket mellan olika bolag och vad de anser skall ersättas vid eventuell stöld, detsamma gäller fiskeredskap (där ingår vissa saker som är naturliga i en båt, flytväst etc. men detta varierar också mycket). Se till att den försäkring du skaffar innehåller transport, iläggning uppläggningskador. Fråga hur mycket lösöre som får finnas i båten, vad som anses som stöldbegärligt, låskrav. En annan viktig sak är att många bolag är noga med att motorns storlek inte överskrider det båten är typad för med mer än 10-20% (detta för i huvudsak ansvarsförsäkringen).

Det är en hel del och jag har säkert missat något. Hoppas du fick lite klarhet.
    KNÆK OG BRÆK

http://trosansfiske.blogspot.se/

Kommentera

Använder båten på samma sätt som du beskriver och har försäkrat den hos Svenska Sjö. Dom vill att du är medlem i en båtklubb för att kunna tecka försäkring. Brukar vara ganska billigt och enkelt att gå med i en sån.

Det dåliga i min försäkring är att lös utrustning har ett lågt belopp och att trailern hamnar utanför. Annars ska det mesta vara täckt. Och den är relativt billig.

*Du kan få ner premien genom att ta förarbevis.

Kommentera

Ursprungligen postat av carter Visa inlägg
        Har köpt en Micore 490 GT med Honda 50 hk båda från -99..... jag kommer att traila den till mina fiskeplatser o förvara den på min uppfart alt i garaget. Jag har inga tidigare erfarenheter av båtförsäkringar, så ni som har liknande båtar o trailar mkt, vad bör man se till att försäkringen innehåller.

Kanske ni även kan tipsa om något bra bolag!

Tack på förhand!
        Kolla med Atlantica, Svenska Sjö och bolaget där du har din hemförsäkring. Även om du inte väljer ditt eget bolag så kolla hur mycket som täcks av hemförsäkringen i olika situationer. Se till att båten är försäkrad för grundstötning, motorstöld, brand och transportskador (om du halkar av vägen med hela ekipaget). Kolla vilka villkor som måste vara uppfyllda vid motorstöld (typ&antal lås etc). Kolla hur mycket "lösöre" som får förvaras i båten (spön, rullar, drag, elektronik). Kolla självrisken.
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
          Kolla med Atlantica, Svenska Sjö och bolaget där du har din hemförsäkring. Även om du inte väljer ditt eget bolag så kolla hur mycket som täcks av hemförsäkringen i olika situationer. Se till att båten är försäkrad för grundstötning, motorstöld, brand och transportskador (om du halkar av vägen med hela ekipaget). Kolla vilka villkor som måste vara uppfyllda vid motorstöld (typ&antal lås etc). Kolla hur mycket "lösöre" som får förvaras i båten (spön, rullar, drag, elektronik). Kolla självrisken.
          Haha magic antar att du verkligen behöver en heltäckande försäkring efter dina "flygturer" därnere på Bornholm samt broar du passerar mvh (retas bara!)
          I övrigt håller jag med, försäkringar, lönar sej att vara påläst, 26 knop är en magisk gräns vad gäller premie betalning.
          Senast ändrad av TAMTAM; 2008-11-09, 20:18.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

TAMTAM vad menar du med att26 knop är en magisk gräns vad gäller premie betalning, menar du att det blir mucho dyrt sen?

Jag vet inte ens hur fort den här båten går

Bra saker ni tar upp men ös på med mera!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
              Haha magic antar att du verkligen behöver en heltäckande försäkring efter dina "flygturer" därnere på Bornholm samt broar du passerar mvh (retas bara!)
              I övrigt håller jag med, försäkringar, lönar sej att vara påläst, 26 knop är en magisk gräns vad gäller premie betalning.
              Flygturerna var gratis, Silver bygger robusta båtar.
              /Magic

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
              18 svar
              5 825 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Lärka