Har lite planer på att skära bort durken i min gamla askeladden som består av gammal rutten svajig inplastad plyfa. Vad ersätter man den bäst med? Ny plyfa? Alu plåt? Båten har enkelskrov i sidorna och dubbelskrov i durken så de e bara durken att fixa.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ersätta plyfa?
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inläggHar lite planer på att skära bort durken i min gamla askeladden som består av gammal rutten svajig inplastad plyfa. Vad ersätter man den bäst med? Ny plyfa? Alu plåt? Båten har enkelskrov i sidorna och dubbelskrov i durken så de e bara durken att fixa.
-
Formplyfan är inte riktigt vattentålig och går inte att plasta fast då den så halkig. Marinplywood eller Släpvangsplywood är båda vattenfasta och går bra att plasta på.
Annars tar du bort allt och gör en löstagbar durk av inpregnerat virke 22x95
Kommentera
-
knota
Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inläggHar lite planer på att skära bort durken i min gamla askeladden som består av gammal rutten svajig inplastad plyfa. Vad ersätter man den bäst med? Ny plyfa? Alu plåt? Båten har enkelskrov i sidorna och dubbelskrov i durken så de e bara durken att fixa.
Kommentera
-
Ditt bästa val är vanlig marinplywood vattenfast limmad men k-plyfa från bygghandeln fungerar också ta plywood där plasten kan tränga in i ytskicket dvs INGEN förbehandlad plyfa yta helt värdelöst plasten ska suga in i ytskicket.
Om båten har plastad durk finns ett skäl till detta, tar du bort och inte ersätter med likvärdig plastning försämras båtens vridstyvhet längsledes.
Rekommenderas ej båten kommer påverkas negativt men jag vet inte hur mycket.
Här kan man göra snikvarianter också beroende på ork och samvete ett alt är att KRAFTIGT riva upp den ruttna durk du har dock inte gå igenom den gamla plasten bara så du får ordentligt fäste i underliggande lager för ny plast ovanför sen lägga ett antal lager som ersättning för den dåliga plyfan längst ner var dock noga med att ytan är torr och plan innan samt REJÄLT uppslipad för riktigt grepp all topcoat/celcoat och liknande ska bort endast råplast får finnas.
Annat alt är att skära upp gammal durk byta de bitar av plyfan som är dåliga oftast är inte allt slut skarva med plastade på undersidan plyfabitar under befintlig plyfa limma med polyurethanlim och skruva sen bara lägg dit nya förbehandlade bitar avsluta med ett par lager 300 gr matta överst samt topcoat blir skitfint och lycka tillI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Tillägg om utrymmet inunder däck är tillslutet HELT vilket är vanligt på äldre båtar använd en hålfräs i passande storlek för de runda inspektionsluckor som finns att köpa i båthandeln ca 125mm i dia. placera en i fören och en i aktern under tider du inte använder båten eller den ligger på trailer ta bort luckorna med jämna mellanrum för under däck ventilation/uttorkning av utrymmena gör du detta får du även hål för evt. utpumpning av vatten under däck jo jag vet har man en dyvika i aktern rinner vattnet iaf. men du får ingen luftväxling därnere!
mvh och lycka tillI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av knota Visa inläggHär är en länk som jag hittat en gång i tiden på en som bytt durk, ingen jag känner, och ett snyggt jobb är det.
http://www.laserhallen.com/utter/index_html.html
Mycket riktigt använde han ren råplyfa man bör måla med polyester på undersidan innan den läggs dit kanske till och med ett lager tunn matta för att öka på tjockleken på lagret.
Oftast detta som tillverkaren fuskade med en gång i tiden därför rötan mvhSenast ändrad av TAMTAM; 2008-11-10, 18:24.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inläggTackar för tipsen! Blir nog att skära bort i alla fall stora delar av durken. Och ersätta med marin plyfa som ni nämt och plasta fast den ordentligt så ja behåller styvheten i skrovet.Verkar som att den främre halvan av durken är hyfsat okey.I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 813 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka