Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Japp, fast Force-motorn har dåligt rykte.

Apropå Trophy, när man har scannat av Blocket så finns ju hela USA-marknaden kvar att leta på...
    /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magforce68 Visa inlägg
      Hej!
      Jag håller på att få spader på att leta båt, så nu ber jag om tips! Det jag är ute efter är en övernattningsbar allroundbåt med tonvikt på fiske (trolling, spinn, mete).
      Viktiga parametrar:
      * Inte längre än 6 meter och inte bredare än 2,4 (p.g.a. båtplatsens storlek). Övernattningsbar för en person (under tak eller kapell).
      * Lätt att hantera på egen hand (det kommer sällan eller aldrig att vara fler än tre i båten)
      * Lätt att gå i och lasta i från fören (alltså dörr eller ordentlig lucka från ev. kabin/HT).
      * Anständiga fartresurser (i min värld är 20 knop gott och väl tillräckligt)
      * God bränsleekonomi.
      * Trailbar.
      * Kommer att köras i insjö i första hand, men en säker och rejäl båt som klarar lite sjö är aldrig fel.
      * Budget: gärna under 150´000:-.
      Vad skulle du välja?
      Hej Magnus; Försök att få tag på en gammal, handupplagd Ryds Camping i skapligt skick från 1980-talet eller tidigare. Förse den med en Yamaha 4-taktare i lagom storlek och du har en bra fiskebåt i många år framöver.
      Go for the Big Ones!
      Old Firehand

Kommentera

En sån här kanske:

Fast i bättre skick...
        Team Gorilla.

"No Monkey Business"

--Mer fiske, mindre fruntimmer--

Kommentera

Ursprungligen postat av Fripps Visa inlägg
          Flipper 620 är väldigt fina också Finns en stor tråd om det här på FS. Det är "Joj" som hade ett projekt för ett par år sedan, läste igenom hela igår, väldigt trevlig faktiskt
          "http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=22174&highlight=Flipper+620"
          Verkar bli riktigt bra, dock tror jag att han la ner X-antal timmar på båten, men den blev säkert finfin
          Jo... den blir bra gamla Flippern, har inte lagt ner så otroligt många timmar på den ändå, har haft en massa annat, icke båtrelaterat trams, som kommit emellan, ska ut och riva lite i den om en stund, finns en massa som bara är tillfälligt löst än, helt klart så förstår jag dom som lägger ut pengar på en ny båt och slippa en massa meckande.

Det är en riktigt bra båt som går använda till mer än bara fiske, inga som helst problem att bo i den några nätter, saknar bara värmare och ett nytt tätt kapell som inte läcker som ett såll, eventuellt en taklucka över förarplatsen oxå!

Är lite sugen på att låta den testa Bornholms vatten i vecka 18...
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
            Ht 550 big fish direkt om du hittar en
            Vissa kallar dem Ryyys av någon anledning!! (Ryds)
            Edit ingen lucka ner från fördäck du får gå runt fan vet om inte vissa modeller hade detta dock om jag inte minns helt fel!!
            Kolla upp dem vimlar INTE av dem du får ha tålamod kan vara så att senare modeller hade luckan!
            Samt lycka till
            Hej TamTam; De handupplagda Rydsbåtarna från förr kallades inte Ryyys. Det är de nya med glasfiberpulver, polyester och microballonger sprutade båtarna som fått smeknamnet Ryys. De som äger sådana vet säkert varför....
            Har du några laxtrollingplaner för höst och kommande vinter i Hanöbukten, Vänern och Vättern....du som har värmare?
            Save the Big Ones for me!
            Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
              Är lite sugen på att låta den testa Bornholms vatten i vecka 18...
              Låter som en strålande idé.
              /Magic

Kommentera

[QUOTE=magforce68;393805]Hej!
                Jag håller på att få spader på att leta båt, så nu ber jag om tips! Det jag är ute efter är en övernattningsbar allroundbåt med tonvikt på fiske (trolling, spinn, mete).
                Viktiga parametrar:
                * Inte längre än 6 meter och inte bredare än 2,4 (p.g.a. båtplatsens storlek).

Hej Magforce 68; Jag gick in på www.altavista.com och skrev Ryds Camping i sökrutan och hittade "Ryds camping-76 *längd. 560x220. *en nysurvad 80hk Yamahamotor, 4 takt -01"

En Ryds Camping i skapligt skick med en -01 Yamaha 4-takts motor borde man kunna få för cirka SEK 50 - 75.000:-.
                Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av RM Visa inlägg
                  Måste slå ett slag för min "doldis" båt: En Crescent 590 Celest Crown. 5,9 meter långt och 2,35 bred. Sällsynt stabil å ett lättdrivet skrov gör att du får skapliga farter redan vid en 70 hk. (25-27 knop) Betydligt bättre utrymme under tak än en 550 bigfish och stabilare. Inte riktigt lika rent akterdäck men är det viktigt kan man lyfta ur soffan och "platta till lite" En 620 flipper är förvisso större än crescenten men väger därefter också. Finns ganska få såna båtar men brukar ligga någon på blocket. å priset brukar diffa på 120-170000. Finns även en nyare som heter Crescent 610 Corona som baseras på samma skrov men har en förpik(därav 20 cm längre) den e lite dyrare då den är lite nyare å har lite flashig teak inredning och liknande.
                  Riktigt fin båt Celesten låg högt på önskelistan innnan det blev finskt.....
                  Yamarin i motsvarande storlek har långt till aktern från sittbrunn likaväl som Flipper 575 annars bra grejor.
                  Flippern med en respektlös sticksåg skulle kunna bli riktigt bra och billig men då bör man veta vad man gör innan.
                  I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Riktigt fin båt Celesten låg högt på önskelistan innnan det blev finskt.....
                    Yamarin i motsvarande storlek har långt till aktern från sittbrunn likaväl som Flipper 575 annars bra grejor.
                    Flippern med en respektlös sticksåg skulle kunna bli riktigt bra och billig men då bör man veta vad man gör innan.
                    Hej TamTam; En Flipper 640 var min drömbåt många år efter att Tomas Storm, Lillen Larsson och jag tävlat i laxtrolling i busväder från Tomas Flipper 640 Fisherman i Vänern och runt Klints Bankar öster om Gotland för cirka 20 år sedan. Den båten gick grymt bra i grov sjö jämfört med andra dåtidens båtar.
                    Go for the Big Salmons!
                    Old Firehand

Kommentera

Ht 550 big fish direkt om du hittar en
                      Vissa kallar dem Ryyys av någon anledning!! (Ryds)
                      Edit ingen lucka ner från fördäck du får gå runt fan vet om inte vissa modeller hade detta dock om jag inte minns helt fel!!
                      Kolla upp dem vimlar INTE av dem du får ha tålamod kan vara så att senare modeller hade luckan!
                      Samt lycka till
                      Finns en sån på blocket. Dock lite dyrare.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 807 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka