Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Flipper 620 är väldigt fina också Finns en stor tråd om det här på FS. Det är "Joj" som hade ett projekt för ett par år sedan, läste igenom hela igår, väldigt trevlig faktiskt
    "http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php?t=22174&highlight=Flipper+620"
    Verkar bli riktigt bra, dock tror jag att han la ner X-antal timmar på båten, men den blev säkert finfin

Kommentera

Fripps: Klart intressanta båtar förutom en sak: hur fanken kommer man i dem med hedern och prylarna i behåll?! Jag kanske skall säga att jag har en båt idag som jag jämför med: en Westkapp 20. En kanonbåt på många sätt men med två stora brister: 1) Farten (som sagt är jag inte ute efter något fartmonster, men Westkappens max 7 knop gör att mycket fisketid går förlorad i transporter mellan ställena) och 2) Ingen lucka från fören till kabinen. Det gör det hopplöst att lasta i båten om den ligger med fören inåt. Därför har jag börjat lägga till med aktern inåt, vilket gjorde att jag fick en skrovskada när aktern skvdes mot Y-bommarna i en ministorm nu i höstas. Som det ser ut på bilderna så är det ingen lucka fram på Shetlandbåtarna heller? Keep it coming - jag väntar fortfarande på den optimala båten som går att lösa för pengar! :-)

Kommentera

Uttern 6000/Hyttbåt 6mx2,35m, pris mellan c:a 70.000-150.000:- beroende på skick men framförallt vilken motor som följer med , maxfart c:a 25kn.marschfart 18kn. med 60-70hk. Stor taklucka där det går lasta i det mesta från fören. 2,5 personer kan natta över och värme fixas genom att tända spritköket , en låga om man endast behöver värma stela/våta fingrar och bägge lågorna om man vill ha mer värme för att få bort imma/isiga rutor när det är minusgrader. Bra andrahandsvärde om man ev. skall sälja.
        Se foto blocket: http://www.blocket.se/vi/16540934.htm?ca=17_s
        (Ej min båt dock)

Kommentera

Hansvik 18HT

Längd: 5.50 m. Bredd: 2.12 m.Djupgående med motor: ca. 0,5 m.Höjd inne: 1.06 m.
          Vikt: ca.510 kg. Max. antal personer: 8 st. Max belastning inkl. Motor: 780 kg.Max motorstyrka: 50 hk.
          Fart (med 2 pers.): ca. 26 knop Konstruktör: Finn Hansvik

3 pers kan övernatta i den, gott om plats när man är 2. Stor instegslucka i fören och bra förvarigsutrymmen.

Länk till Hansviks hemsida: http://www.hansvik.no/index.php?valg=181

Kan kanske vara något?
          /Stefan

Kommentera

Måste slå ett slag för min "doldis" båt: En Crescent 590 Celest Crown. 5,9 meter långt och 2,35 bred. Sällsynt stabil å ett lättdrivet skrov gör att du får skapliga farter redan vid en 70 hk. (25-27 knop) Betydligt bättre utrymme under tak än en 550 bigfish och stabilare. Inte riktigt lika rent akterdäck men är det viktigt kan man lyfta ur soffan och "platta till lite" En 620 flipper är förvisso större än crescenten men väger därefter också. Finns ganska få såna båtar men brukar ligga någon på blocket. å priset brukar diffa på 120-170000. Finns även en nyare som heter Crescent 610 Corona som baseras på samma skrov men har en förpik(därav 20 cm längre) den e lite dyrare då den är lite nyare å har lite flashig teak inredning och liknande.

Kommentera

Askeladden 585 Explorer - http://www.blocket.se/li?ca=23_11_s&...3&ps=&pe=19&c=

Har ett rejält akterdäck att fiska ifrån, plats för två att sova under fördäck.Helkapell, hyttkapell eller helt öppen beroende på årstid och väder. Har lucka fram samt massor av andra smarta lösningar. Kanske lite hög i pris, men det är helt klart köparens marknad just nu.

Kommentera

I Vi Båtägare var det ett test av 10 HT-båtar för några år sedan. De båtarna finns på beg-marknaden nu. Bäst i test var Flipper 630, Finnmaster 6100 och Yamarin 5930.

Om man skulle få en krona för varje "klick" folk gör på båtannonser på Blocket så skulle man vara förmögen...
                /Magic

Kommentera

Yamarin 575 HT är en annan variant som sägs vara en hejdundransbåt. Ligger skapligt i pris men är hyfsat ovanlig.

Kommentera

Har själv en Jofa Winth 485 till ungefär samma användningsområde. Den va ett bra budgetalternativ för min del och täcker dom behov jag har. Sen är det mycket kvar att önska som jag håller på att förbättra, motorbyte/80-vagn/djupriggar. Men jag har hittills bara lagt ut 35.000 och då har jag en hyffsad 50 hk tvåtaktare, (går bra, men i längden för dyr att trolla med), mast pulkor och spöhållarrack på taket, (allt i rostfritt), Lowrance X91 lod & fogelsta 30-trailer. I slutänden blir den väl inte så billig, men jag kan nog få tillbaka lite pengar på motorn och trailern när jag byter upp mig.

Det låter som vi har liknande behov när det gäller båt. Hade jag haft en större budget då jag köpte hade jag valt en Uttern 520 HT med en 50 hk Suzuki fyrtakt. Uttern 520 HT har en lucka i fören så som du beskriver, bränsleekonomin blir nog hyffsad med en 50 hk fyrtakt och måtten ligger i linje med det du vill ha.

Kommentera

Den kanske kan va något

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 805 visningar
                      0 gillar