Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Peppe E: Tyvärr har jag 35 mil till Katrineholm... Dock reser jag en del i jobbet - hoppas jag får tillfälle att nappa på ditt gentila erbjudande!
    Jag har lurat lite på motorstyrka - hur skall jag resonera om jag prioriterar bränsleekonomi före fart (kom ihåg att min Westkapp gör 7 knop... Allt över 15 knop är snabbt i min värld.Å andra sidan så är allt över 20 liter bränsle per säsong törstigt ;-))? Skall man lägga sig på lägsta rekommenderade motorstyrka eller innebär det att man kommer att behöva köra på varvtal nära max för att båten skall gå bra?

Kommentera

Bensinförbrukningen är beroende av många faktorer. Ett av dem största är båtens lättdrivenhet och lätthet att komma över planingströskeln. Bortsett från båten så har motorn oxå stor betydelse. Vridmomentet, varvtal och verkningsgrad avgör här bensinförbrukningen. En gyllene regel säger att ju högre varvtal desto törstigare motor. En tillräckligt stor motor bör vara så stor att du bara undantagsfall måste ge gärnet, d.v.s. dra på full gas. I marshfart bör du ligga på ett så lågt varvtal som möjligt vilket utesluter mindre/svaga motorer. Vanligtvis har du lågast bensinförbrukning i marshfart med dem största motorerna som din båt är specad för (om max 90 hk, gå för 75-90 hk).
      Mvh Flodström
      Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av magforce68 Visa inlägg
        Peppe E: Tyvärr har jag 35 mil till Katrineholm... Dock reser jag en del i jobbet - hoppas jag får tillfälle att nappa på ditt gentila erbjudande!
        Jag har lurat lite på motorstyrka - hur skall jag resonera om jag prioriterar bränsleekonomi före fart (kom ihåg att min Westkapp gör 7 knop... Allt över 15 knop är snabbt i min värld.Å andra sidan så är allt över 20 liter bränsle per säsong törstigt ;-))? Skall man lägga sig på lägsta rekommenderade motorstyrka eller innebär det att man kommer att behöva köra på varvtal nära max för att båten skall gå bra?
        Okej du får väll hojta till i fall du kommer förbi.

Jag ha en Mercury 90 hp 2t (den gammla typen som drar mer soppa o skitar ner)
        När jag åker i 20-22 knop ligger den på 4000-4200 varv o drar ca 0,67 l sjömilen.
        (Max fart är 32 knop)
        Att den inte drar mer tror jag beror på att mororn inte behöver jobba så hårt + att den gammla typen av motor väger ca 50 kg mindre.
        Ju större motor man har desto mindre behöver den jobba.
        När jag kör trolling har jag en 5 hp Yamaha den drar ca 0,6 liter i timmen.
        Brukar tanka upp den med 10 liter o kan köra i lite mer än 16 timmar på det.

// Peppe

Kommentera

Något som har slagit mig är att det verkar förtvivlat ont om inombordare WA i 6-metersklassen? Vore inte det en bra variant med tanke på försäkring?

Kommentera

Här har vi några intressanta båtar tycker jag:
            Jofa Winth 555HT http://www.blocket.se/vi/18500698.htm?ca=7_s
            och
            Örnvik 550HT http://www.blocket.se/vi/18534940.htm?ca=7_s

Undrar om det är någon som har erfarenhet utav dessa? Tycker båda ser ganska bra ut, men svårt att döma efter en bild

Kommentera

Lustigt - jag satt precis och tittade på en Jofa Winth som finns ganska nära mig och som verkar rimlig i pris:

Jag är också nyfiken på mer info om Winth! Vad skall man betala? För- och nackdelar med båten?

Kommentera

Nu har jag kikat lite mer! Jofa Winth 555 HT och Jula Torö 500 HT är två båtar som verkar intressanta. Någon som har någon input om dessa båtar? För- och nackdelar, motorrekommendationer, sjöegenskaper, allt av intresse! Jag har kommit fram till att det får bli i det prissegmentet (50´000 +/- 10´000) jag köper båt den här gången

Kommentera

Trevligt Hoppas vi får svar på detta

Kommentera

Kan förresten glatt lägga till Hansvik 18ht... :-)

Kommentera

OK, nu har det kokat ner till två kandidater om det skall bli något båtköp nu i höst:
                      Jofa Winth 555 (90 hk) eller Hansvik 18 HT . Någon som har någon sista input/tips?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka