Ursprungligen postat av TAMTAM
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses...
Collapse
X
-
-
Ht Båt med lucka
jag har en jofa winth 550ht 5,67 lång väger ca 600kg + motor. hade en 70hk 2 takt yamaha då gjorde den 29 knop bytte till en suzuki 60hk 4-takt då gjorde den 26knop men marchfarten e densamma ca 21-23knop. billig i drift och bra båt tycker jag.. kass då det går stora vågor med sitt platta skrov. funkar bra att sova i den med för 3 pers.. två sover man kanon.. Luckan fram e stor och bra men även en stor brist. då det går grov sjö kommer det in vatten därframme.. satans svårt få helt tätt..
Kommentera
-
har haft dyrare båtar stora fina !!! mesta dels uttern !! men köpte en båt för att ha till gäddfestivalen i år jag gav 14000kr å lagt ut ca 5000 kr till på lod extra fästen paneler osv . så still under 20 lappar
har vatt ute i ganska grov sjö 22 sekund meter med båten å den gick kanon fint trode aldrig detta om denna båt men skall mycket till innan jag säljer den kommer att invesera i en ny 4 taktare a 79.000 till den båten är en CRESCENT 495 HT tro det eller ej en 1979 års modell
sjö säker men ändå jätte smidig inne i grunda vass vikar osv
Kommentera
-
-
Ursprungligen postat av magforce68 Visa inläggHej!
Jag håller på att få spader på att leta båt, så nu ber jag om tips! Det jag är ute efter är en övernattningsbar allroundbåt med tonvikt på fiske (trolling, spinn, mete).
Viktiga parametrar:
* Inte längre än 6 meter och inte bredare än 2,4 (p.g.a. båtplatsens storlek). Övernattningsbar för en person (under tak eller kapell).
* Lätt att hantera på egen hand (det kommer sällan eller aldrig att vara fler än tre i båten)
* Lätt att gå i och lasta i från fören (alltså dörr eller ordentlig lucka från ev. kabin/HT).
* Anständiga fartresurser (i min värld är 20 knop gott och väl tillräckligt)
* God bränsleekonomi.
* Trailbar.
* Kommer att köras i insjö i första hand, men en säker och rejäl båt som klarar lite sjö är aldrig fel.
* Budget: gärna under 150´000:-.
Vad skulle du välja?
Allt du önskar har den
Lite länkar med bilder o info
Kommentera
-
Crescent Virgo och Örnvik Flamingo har seglat upp (!) som lite av favoriter. Ingen som nappat på tanken om öppen båt med sovplats under kapell? Det borde väl finnas någon som har ett soldäck som är två meter långt? Vore ju en toppenkombination tillsammans med ett ordentligt kapell - öppen båt med gott om däcksyta när det behövs, soldäcket som säng när det behövs!
Kommentera
-
Såg en Crescent Virgo på Vättern förra sommarn. Blev inte speciellt impad. Klena dimensioner och trång båt. Vet inte hur sjösäker den är men har inte hört nått optimistiskt på den punkten även om båttypen ser attraktiv ut.
Att sova på "soldäck" går nog men man måste i så fall hålla på med en jäkla massa rengörning från fiskblod, vatten och annat som hamnat där under dagens fiske. Inte så kul heller vid regnväder då hela däcket antagligen är plaskblött och sen skall kapellet upp och då är man ju oxå som vanligt.....astrött
Sen måste man stuva undan allt på morgonen och riva kapellet för fiske.......låter krångligt jämfört med en walk around båt där det bara är att lägga sig och sen stå upp och fiska vidare, hmmmmmmmMvh Flodström
Flyfishing for salmon
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Flodström Visa inläggSåg en Crescent Virgo på Vättern förra sommarn. Blev inte speciellt impad. Klena dimensioner och trång båt. Vet inte hur sjösäker den är men har inte hört nått optimistiskt på den punkten även om båttypen ser attraktiv ut.
Att sova på "soldäck" går nog men man måste i så fall hålla på med en jäkla massa rengörning från fiskblod, vatten och annat som hamnat där under dagens fiske. Inte så kul heller vid regnväder då hela däcket antagligen är plaskblött och sen skall kapellet upp och då är man ju oxå som vanligt.....astrött
Sen måste man stuva undan allt på morgonen och riva kapellet för fiske.......låter krångligt jämfört med en walk around båt där det bara är att lägga sig och sen stå upp och fiska vidare, hmmmmmmm
Virgon skulle lätt bli mitt första val då den erbjuder både riktigt vindskydd samt möjlighet till uppvärmning plus att den är körbar utan enormt stora motorer.
Utan tvekan en riktigt bra båt men tyvärr kostsam i inköp ville bara påpeka!I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 808 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka