Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
    Denna med ett snabbt byte till en Yamaha 100-115 ny 4taktare blir nog inte bättre men kostsamt!

Idiotmaskin som sitter på dessvärre
    Bättre att hänga på en liten 9,9 segelbordare bredvid den stora Yamman så åker man mjukare och bättre, mycket lättare att köra mjukt om man har stor motor och kan köra
    http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ht Båt med lucka

jag har en jofa winth 550ht 5,67 lång väger ca 600kg + motor. hade en 70hk 2 takt yamaha då gjorde den 29 knop bytte till en suzuki 60hk 4-takt då gjorde den 26knop men marchfarten e densamma ca 21-23knop. billig i drift och bra båt tycker jag.. kass då det går stora vågor med sitt platta skrov. funkar bra att sova i den med för 3 pers.. två sover man kanon.. Luckan fram e stor och bra men även en stor brist. då det går grov sjö kommer det in vatten därframme.. satans svårt få helt tätt..
      Bifogade filer

Kommentera

har haft dyrare båtar stora fina !!! mesta dels uttern !! men köpte en båt för att ha till gäddfestivalen i år jag gav 14000kr å lagt ut ca 5000 kr till på lod extra fästen paneler osv . så still under 20 lappar
        har vatt ute i ganska grov sjö 22 sekund meter med båten å den gick kanon fint trode aldrig detta om denna båt men skall mycket till innan jag säljer den kommer att invesera i en ny 4 taktare a 79.000 till den båten är en CRESCENT 495 HT tro det eller ej en 1979 års modell
        sjö säker men ändå jätte smidig inne i grunda vass vikar osv

Kommentera

http://www.teamstyvalinan.blogspot.com/ Här finns nåt!
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av magforce68 Visa inlägg
            Hej!
            Jag håller på att få spader på att leta båt, så nu ber jag om tips! Det jag är ute efter är en övernattningsbar allroundbåt med tonvikt på fiske (trolling, spinn, mete).
            Viktiga parametrar:
            * Inte längre än 6 meter och inte bredare än 2,4 (p.g.a. båtplatsens storlek). Övernattningsbar för en person (under tak eller kapell).
            * Lätt att hantera på egen hand (det kommer sällan eller aldrig att vara fler än tre i båten)
            * Lätt att gå i och lasta i från fören (alltså dörr eller ordentlig lucka från ev. kabin/HT).
            * Anständiga fartresurser (i min värld är 20 knop gott och väl tillräckligt)
            * God bränsleekonomi.
            * Trailbar.
            * Kommer att köras i insjö i första hand, men en säker och rejäl båt som klarar lite sjö är aldrig fel.
            * Budget: gärna under 150´000:-.
            Vad skulle du välja?
            Jag har en Örnvik 530 Flamingo är jätte nöjd med den.

Allt du önskar har den

Lite länkar med bilder o info

Bifogade filer

Kommentera

Som sagt - kul att det blev fart på tråden! Däremot vet jag inte om det har blivit lättare att välja nu... ;-)))

Kommentera

Crescent Virgo och Örnvik Flamingo har seglat upp (!) som lite av favoriter. Ingen som nappat på tanken om öppen båt med sovplats under kapell? Det borde väl finnas någon som har ett soldäck som är två meter långt? Vore ju en toppenkombination tillsammans med ett ordentligt kapell - öppen båt med gott om däcksyta när det behövs, soldäcket som säng när det behövs!

Kommentera

Såg en Crescent Virgo på Vättern förra sommarn. Blev inte speciellt impad. Klena dimensioner och trång båt. Vet inte hur sjösäker den är men har inte hört nått optimistiskt på den punkten även om båttypen ser attraktiv ut.

Att sova på "soldäck" går nog men man måste i så fall hålla på med en jäkla massa rengörning från fiskblod, vatten och annat som hamnat där under dagens fiske. Inte så kul heller vid regnväder då hela däcket antagligen är plaskblött och sen skall kapellet upp och då är man ju oxå som vanligt.....astrött

Sen måste man stuva undan allt på morgonen och riva kapellet för fiske.......låter krångligt jämfört med en walk around båt där det bara är att lägga sig och sen stå upp och fiska vidare, hmmmmmmm
                  Mvh Flodström
                  Flyfishing for salmon

Kommentera

Flodström: good point! Det skall vara bekvämt som du säger. Att fiskblod inte är något problem för mig eftersom jag i princip aldrig får någon fisk, men regna kan det ju göra på mig oxå...

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodström Visa inlägg
                      Såg en Crescent Virgo på Vättern förra sommarn. Blev inte speciellt impad. Klena dimensioner och trång båt. Vet inte hur sjösäker den är men har inte hört nått optimistiskt på den punkten även om båttypen ser attraktiv ut.

Att sova på "soldäck" går nog men man måste i så fall hålla på med en jäkla massa rengörning från fiskblod, vatten och annat som hamnat där under dagens fiske. Inte så kul heller vid regnväder då hela däcket antagligen är plaskblött och sen skall kapellet upp och då är man ju oxå som vanligt.....astrött

Sen måste man stuva undan allt på morgonen och riva kapellet för fiske.......låter krångligt jämfört med en walk around båt där det bara är att lägga sig och sen stå upp och fiska vidare, hmmmmmmm
                      Till skillnad mot Beason och andra liknande "pansarskepp" är det faktiskt möjligt att förflytta både Virgon och 600 Bigfish på land också till rimlig kostnad, bägge erbjuder också övernattning som funkar även om ingen av dem är mina favoriter vad gäller den saken då jag föredrar full HT på trollingbåt va fan ska man på fördäck att göra? allt ska skötas från sittbrunn/akterdäck.
                      Virgon skulle lätt bli mitt första val då den erbjuder både riktigt vindskydd samt möjlighet till uppvärmning plus att den är körbar utan enormt stora motorer.
                      Utan tvekan en riktigt bra båt men tyvärr kostsam i inköp ville bara påpeka!
                      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 808 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka