Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej TamTam; En Flipper 640 var min drömbåt många år efter att Tomas Storm, Lillen Larsson och jag tävlat i laxtrolling i busväder från Tomas Flipper 640 Fisherman i Vänern och runt Klints Bankar öster om Gotland för cirka 20 år sedan. Den båten gick grymt bra i grov sjö jämfört med andra dåtidens båtar.
    Go for the Big Salmons!
    Old Firehand
    www.trumman.com
    Haha Firehand som sagt du borde skriva dina memoarer!
    "tales from LEF"
    Kommer ihåg artiklar från förr göstrolling på norra Björken gädda vid Mörkö topomarkörer man läste som besatt! mvh
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Fina pulkor, kan även lägga till Smuggler 21 ht på listan över grymt bra gående båtar, dessutom snyggaste HT båten

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
      Fjordling 17 !
      Ingen båt i storleksklassen har bättre sjöegenskaper
      Har dock ingen lucka i fören men däremot rejäla skarndäck
      Djup v-botten ( kursstabil vid trolling )
      Dom längsgående sätena i aktern är jätte bra att stå och jerka på , även fördäck och akterdäck funkar bra.
      Övernattningsbar för 2 pers under tak i den utfällbara soffan i fören och stuvfack under
      Båtvikt 400 kg + motor

http://www.blocket.se/vi/17409416.htm?ca=11_s
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Skulle du ha pengarna titta på Crescent Virgo med halv WA dvs styrhytten med dörr till akterdäck medger ingen passage på högersidan riktigt fina men ganska ovanliga tror jag dyra också.
        Med fin fyrtaktare ibak blir den svårslagen definitivt.
        Känns dock överkurs för insjö (om det inte är V-sjöarna då!) lycka till
        Gillar Crescent alltid bra svensk kvalitet.

Kommentera

Hmm... Crescent har väl släppt en del ganska dåligt byggda polskbyggda båtar.

590 Crown ser fin ut, Flipper 575 är billigare och mer eller mindre samma sak. Virgo ser nästan perfekt ut.

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
          Skulle du ha pengarna titta på Crescent Virgo med halv WA dvs styrhytten med dörr till akterdäck medger ingen passage på högersidan riktigt fina men ganska ovanliga tror jag dyra också.
          Med fin fyrtaktare ibak blir den svårslagen definitivt.
          Känns dock överkurs för insjö (om det inte är V-sjöarna då!) lycka till
          Gillar Crescent alltid bra svensk kvalitet.
          http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Fiskfaste Visa inlägg
            Uttern 6000/Hyttbåt 6mx2,35m, pris mellan c:a 70.000-150.000:- beroende på skick men framförallt vilken motor som följer med , maxfart c:a 25kn.marschfart 18kn. med 60-70hk. Stor taklucka där det går lasta i det mesta från fören. 2,5 personer kan natta över och värme fixas genom att tända spritköket , en låga om man endast behöver värma stela/våta fingrar och bägge lågorna om man vill ha mer värme för att få bort imma/isiga rutor när det är minusgrader. Bra andrahandsvärde om man ev. skall sälja.
            Se foto blocket: http://www.blocket.se/vi/16540934.htm?ca=17_s
            (Ej min båt dock)
            Helt rätt enligt min åsikt gillar dessa också dessvärre halvplan och lite roddbåtsstuk men klart användbar skulle tro man får mycket för pengarna här, beror på var och hur man ska använda den.
            Helt klart ger den utrymme för turer under längre tid till rimlig kostnad kräver inga jättemotorer kanske lite långsam men iaf Uttern är bra grejor!

Kommentera

såg att det bla tipsades om Fjordling 17, och jag har en sån som jag i huvudsak jerkar ifrån, och Fjordling 17 är erkänt den bästa HT bbåten någonsin byggd, och den har som ovan skrivet ett bra akterdäck för att vara en HT, men inredningen är vväl inte direkt vänlig för fiske om jag ska vara ärlig.
              den är däremot en otroligt båt med fantastiska sjöegenskaper, men det roligaste med den är att den tål i princip hur mycket motor som helst, en stolle hade 600 hk. på en
              har "bara" 120 hk. men det går fort ut till fisket
              men en mer fiskevänlig båt ska införskaffas under vintern så jag har samma dilemma som trådskaparen: vad fan ska man köpa?
              fortsätt komma med tips

Kommentera

Steg ett på din lista vad ska båten användas till? ska du ligga ute under nätter? vill du ha vindskydd? ska den vara hyfsat lätt trailerbar? rimlig bränsleförbrukning osv osv när man fastslagit sina önskemål börjar urvalet kan du dessutom modifiera vad som inte passar är detta ett plus finns ingen som är perfekt direkt. lycka till och kom ihåg vad som är viktigt för just dej.

Kommentera

Old Firehand: Jag har alltid tilltalats av Ryds Camping - förutom det där med lucka från fören... Det är faktiskt det jag tycker är sämst med Westkappen - att det inte går att gå igenom båten. Att balansera på skarndäck med alla fiskepryttlar känns som att utmana ödet varje gång man skall ut...

Kommentera

Tamtam: du är klok som en bok. Det är just när man skall ha allt på en gång som det blir så knöligt (eller dyrt ) att välja. Det jag har tänkt mig är att övernattningsbiten inte är så prioriterad - jag skulle kunna tänka mig en öppen båt där det går att sträcka ut sig under kapell. De få gånger det blir övernattning kommer jag att vara själv. Det märkliga (?) är att jag inte hittat någon båt där det verkar görbart? Alltså kunna lägga ut en madrass under kapell och sova där.

Kommentera

Ursprungligen postat av joj Visa inlägg
                      Hmm... Crescent har väl släppt en del ganska dåligt byggda polskbyggda båtar.

590 Crown ser fin ut, Flipper 575 är billigare och mer eller mindre samma sak. Virgo ser nästan perfekt ut.
                      Hej Johan Celesten och flippern är som natt och dag har varit spekulant på bägge Celesten vinner med hästlängder riktigt fin var den.....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                      18 svar
                      5 818 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Lärka
                      av Lärka