Nej nu vill vi ha lite ny info tycker jag
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Den perfekta HT/Cabinbåten efterlyses...
Collapse
X
-
Än så länge har jag inte så mycket mer info om båten - jag har knappt varit hemma när det har varit dagsljus sedan jag landade i Härryda...
Planen närmast är att lämna in den för en ordentlig service på motorn. Det känns skönt att veta att alt är genomgånget innan man ger sig ut. Nästa station är kapellmakaren för att åtgärda ett fel jag visste om på kapellet.
Sedan kan man konstatera att tester på båten inte överdriver - det är dålig framåtsikt från förarplatsen. Planen är att sätta ett höj- och sänkbart stativ på stolen så att jag kan sitta ordentligt högt och köra samt bygga upp ståplatsen så att jag ser även när jag står upp och kör (samt slipper dingla med benen när jag sitter...). Jag är inne på att bygga någon sorts förvaringslåda som tål att stå på. Det blir lite mätning och planering i helgen.
Kommentera
-
Jag kan också rapporter om äventyret att få hem båten...
Jag hade ju c:a 35 mil att köra. Väderleksprognoserna för lördagen var väl inte de bästa, med varning för snöstorm bara några mil öster om min färdväg. Jag insåg snabbt att sommardäck var en mindra bra idé, så det var bara att lägga sig och skifta på Jeepen. För att köra lagligt och säkert var jag ju tvungen att fixa dubbäck till trailern också. Efter att ha kikat lite på Blocket kunde jag konstatera att risken att få fälgar som inte passade gjorde att nya däck var det enda alternativet. Vips 2400:- fattigare...
Nåja, efter en fin bilfärd i strålande solsken kom jag till slut fram till säljaren och kunde kontatera att båten var i det skick han sagt, så det var inget att diskutera. På med hans båtvagn på Jeepen, min 80-trailer på hans Volvo och ner till rampen. I med båten, skifta släp, upp med båten på Fogelstasläpet. Grymt smidigt med självjusterande vagga bak!
Precis efter det att jag hade åkt ringde säljaren och sade att jag inte hade något ljus på släpet. Ajdå, glöm att sätta i kontakten tänkte jag. Stannade till, satte i kontakten och - fortfarande inget ljus! Vid det här laget var det i princip mörkt ute. Bara att ta isär kontakten och kolla var felet låg. Då visade det sig att dragavlastningen på elkontakten inte var åtdragen, så när vi satt i och dragit ur kontakten med arbetshndskar på så hade varenda kabel lossnat... Inte en chans att fixa det i mörkret, så det var bara att köra på och hoppas att ingen skulle köra på mig bakifrån. Först efter 6-7- mil kom jag till ett ställe där jag kunde stå under ljus och sätta ihop kontakten igen. Puh... Nåja, nu var det fixat - bara att fortsätta hemåt!
Kommentera
-
Av denna upplevelse lär man sej att ALDRIG dra i kabeln när man kopplar ur kontakten drag avlastarna i de kontakterna är rena skämtet trailer kontakter kräver ständig skötsel och service om man kör mycket testa ett större buntband hårt åtdraget runt kabeln inne i kontakten mvh och lycka tillI hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!
Kommentera
-
Jepp, jag kan säga att jag är mycket väl uppfostrad vad gäller detta. Jag skulle ALDRIG dra i en kabel - i det här fallet räckte det att komma åt kabeln så lossnade rubbet. Jag får rysningar när jag ser folk lyfta transformatorer till sina mobiler m.m. i kabeln och sedan ser de ut som frågetecken när laddaren inte funkar... Jag har jobbat med live- och studioljud så jag vet vikten av att vara preussisk med sina kablar :-)
Kommentera
-
Ursprungligen postat av magforce68 Visa inläggJag kan också rapporter om äventyret att få hem båten...
Jag hade ju c:a 35 mil att köra. Väderleksprognoserna för lördagen var väl inte de bästa, med varning för snöstorm bara några mil öster om min färdväg. Jag insåg snabbt att sommardäck var en mindra bra idé, så det var bara att lägga sig och skifta på Jeepen. För att köra lagligt och säkert var jag ju tvungen att fixa dubbäck till trailern också. Efter att ha kikat lite på Blocket kunde jag konstatera att risken att få fälgar som inte passade gjorde att nya däck var det enda alternativet. Vips 2400:- fattigare...
Nåja, efter en fin bilfärd i strålande solsken kom jag till slut fram till säljaren och kunde kontatera att båten var i det skick han sagt, så det var inget att diskutera. På med hans båtvagn på Jeepen, min 80-trailer på hans Volvo och ner till rampen. I med båten, skifta släp, upp med båten på Fogelstasläpet. Grymt smidigt med självjusterande vagga bak!
Precis efter det att jag hade åkt ringde säljaren och sade att jag inte hade något ljus på släpet. Ajdå, glöm att sätta i kontakten tänkte jag. Stannade till, satte i kontakten och - fortfarande inget ljus! Vid det här laget var det i princip mörkt ute. Bara att ta isär kontakten och kolla var felet låg. Då visade det sig att dragavlastningen på elkontakten inte var åtdragen, så när vi satt i och dragit ur kontakten med arbetshndskar på så hade varenda kabel lossnat... Inte en chans att fixa det i mörkret, så det var bara att köra på och hoppas att ingen skulle köra på mig bakifrån. Först efter 6-7- mil kom jag till ett ställe där jag kunde stå under ljus och sätta ihop kontakten igen. Puh... Nåja, nu var det fixat - bara att fortsätta hemåt!
Kommentera
-
Mazda b2600. blev hyffsat färdig i somras. Lite rost i dörrarna kvar. Ska försöka hinna med att lacka fälgarna till dubbdäcken idag. MS däck på is var ingen höjdare insåg jag vid jakten förra helgen. Varken drev eller styrde. 4 hjulssläpp hela tiden. I Snö var det inga problem. Jag blir nog en av de sista att överge dubbdäck!!!!!!
Kommentera
-
Intryck av båten så här långt: Jag ser verkligen fram emot att få testa den i sjön! Utrymmet under HT är verkligen suveränt - det är det första båt jag känner att sovutrymmet inbjuder till övernattning och inte bara är en nödlösning. Elen kommer jag att behöva lägga en del tid på (som väntat). Som det är nu är det rätt mycket som inte funkar plus att jag vill få in ett rejält förbrukningsbatteri. Min gamla fotmanövrerade Minn Kota skall jag försöka montera på befintligt fäste på akterspegeln. Den är egentligen gjord för att monteras i fören, men någon form av beslag borde lösa detta.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Berget999Jag fick nyligen en vad jag skulle gissa på är en ryds eka. Den har tyvärr en skada i skrovet vilket...4 Foton2024-10-30, 00:03
-
av kaptenenHej har en grön båt som jag behöver hjälp att identifiera, hittar ingen märkning eller så på den. Den...2 Foton2024-07-24, 11:25
-
Svar till Visa upp era träskbåtarav MagUnderbara båtar!
Länge sedan jag var aktiv på FS men har precis smällt ihop en unik (egenritad)...3 Foton2024-07-15, 20:32
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
|
18 svar
5 818 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Lärka