Bygga om båt med glasfiber - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bygga om båt med glasfiber

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bygga om båt med glasfiber

Tjena!

Ska bygga om båten lite nu över vintern. Har en vanlig plastjolle som är ganska gammal. Just nu så är sittplatserna i den av trä. Så jag tänkte ta bort träet och plasta där istället.
    Eventuellt bygga stypulpet om det finns pengar till det.

Har kollat runt lite på nätet och så för lite tips och trix runt ämnet.

Dock så har jag lite funderingar, hur långt räcker 10kg polyester? Hur mycket glasfibermatta behöver man till 10kg polyester? Efter man har plastat med polyester, kan man måla direkt utanpå plasten (efter den har torkat då)? Behöver man något mer än polyester, härdare och glasfiberarmering?

plast

hur långt grejorna räcker kan jag inte svara på men fråga dom där du inhandlar materialen. ska du plasta nya tofter måste du ha något att plasta in först. som tillexempel marin plyfa. styrpulpeter finns att köpa färdiga till rimliga pris.

Kommentera

Ca 1liter/m2 om mattan är 450grams per varv lite mindre på sista varvet om man lägger tre varv blött i blött.
      Du behöver också topcoat som är färgen och den går bra att måla på när plasten torkat bara att rugga upp ytan lite med ett grovt sandpapper. Men dår du håller till med plastningen ska det vara varmare än 18 grader och helst 21-22grader för att plasten ska härda bra.

Och innan du börjar att plasta så måste det slipas ordentligt och det är damming så en helmask med damm filter och heltäckande kläder är bra att ha.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av bidus Visa inlägg
        hur långt grejorna räcker kan jag inte svara på men fråga dom där du inhandlar materialen. ska du plasta nya tofter måste du ha något att plasta in först. som tillexempel marin plyfa. styrpulpeter finns att köpa färdiga till rimliga pris.
        Jag tänkte fleecetyg, spänna fast det direkt i båten och sedan plasta på det, funkar det tror du?

Kommentera

Ursprungligen postat av team char Visa inlägg
          Ca 1liter/m2 om mattan är 450grams per varv lite mindre på sista varvet om man lägger tre varv blött i blött.
          Du behöver också topcoat som är färgen och den går bra att måla på när plasten torkat bara att rugga upp ytan lite med ett grovt sandpapper. Men dår du håller till med plastningen ska det vara varmare än 18 grader och helst 21-22grader för att plasten ska härda bra.

Och innan du börjar att plasta så måste det slipas ordentligt och det är damming så en helmask med damm filter och heltäckande kläder är bra att ha.
          okej, tänkte göra det i garaget och där är det runt 20 grader.

Topcoat, vad är det? Lägger man det det utanpå den färdiga plastkonstruktionen?

Kommentera

Jag ska börja med samma project med min Uttern 560.
            Jag ska jobba med Divinycell. För sandwichkonstruktioner.
            Biltema är grymma, för de har allt.
            Gå med i Göteborgs Fiskevänner
            http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Ursprungligen postat av Gotefunk Visa inlägg
              Jag ska börja med samma project med min Uttern 560.
              Jag ska jobba med Divinycell. För sandwichkonstruktioner.
              Biltema är grymma, för de har allt.

Okej =) jotack, biltema har det mesta.

Har dom divinycell och bonocell där också? Jag har letat men inte hittat.

Kommentera

Har precis fått en ännu bättre ide. Ska ju plasta upp golven i båten så att säga. Just nu är golven V-formade. Så jag fick en snilleblixt att använda mig av fogskum och spruta upp ett lager, sedan skära och slipa det rakt. Och sedan plasta på det, går det? Eller måste man lägga på något speciellt medel ovanpå fogskummet?

Kommentera

Gå in på hemsidan och tryck på BÅT och sedan på ÖVRIGT
                  Gå med i Göteborgs Fiskevänner
                  http://www.fiskesnack.com/forum/group.php?groupid=13

Kommentera

Ursprungligen postat av Ztaphi Visa inlägg
                    okej, tänkte göra det i garaget och där är det runt 20 grader.

Topcoat, vad är det? Lägger man det det utanpå den färdiga plastkonstruktionen?
                    Topcoat är färgen och det är pigmenterad polyester med vaxlösning som gör så att den färdiga produkten inte är klibbig. Polyester kan bli klibbig när den lufttorkar om inte vaxlösning används i den.
                    Tror inte på din idé med fleecetyg
                    Och till golvet så funkar nog fogskummet men fogskummet har en tendens att suga åt sig vatten även dynacell och andra skummaterial har en tenden till att suga åt sig vatten. Jag skulle skära till en marinplywood som passar perfekt till golvet och sen plasta upp stöd under den och längst bak ha ett hål för att pumpa bort eventuellt vatten.

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                    18 svar
                    5 813 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Lärka