Askeladden 445 Hunter, Örnvik 485 clx - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Askeladden 445 Hunter, Örnvik 485 clx

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Askeladden 445 Hunter, Örnvik 485 clx

Tja!
    Ni får väl säga till om ni tröttnar på mina båtköparfunderingar.
    Någon som har några åsikter om dessa.

Fredrik

Skulle nog ta örnviken,, Jag o polaren kör med en örnvik 481gts med 70hk yamaha o det är vi nöjda med, den är stadig även när vi båda två är uppe o far på tofftarna när det jerkas,, o vi väger 115+kg var,, kanske därför den är stadig bild i albumet

Kommentera

Av dessa så väljer jag Askeladden mest pga av den bättre motorn samt att det jag sett av den modellen känns bra.

Kommentera

Av dessa så väljer jag Askeladden mest pga av den bättre motorn samt att det jag sett av den modellen känns bra.
        Är Yamaha så mycket bättre än Mariner samma årsmodell (nästan) och storlek att man hellre tar 40cm kortare båt och missar trollingmotorfästet.

Jag lutade åt örnvikarn men huntern är mer båt för pengarna.

Fredrik

Kommentera

Jag har en äldre Örnvik 485 som har samma skrov som den du tittar på. En mycket stadig och pålitlig båt som inte bangar för ruskväder. Inredning på "din" båt vet jag inget om, det får man bilda sig en egen uppfattning om vid provkörning.
          Skrovet kom 1983 och klassas av vissa som en klassiker av en världskänd finsk konstruktör.
          " En styrpulpetklassiker såg också dagens ljus i början av 80-talet. Det var Örnvik 485, ritad av John HV Lindblom och producerad till bara för ett par år sedan om än med förändrad inredning." samt "I samband med förvärvet köptes även formset till den av mig konstruerade Örnvik 481. Detta var en av de mest sålda båtarna på Örnvik. Denna modell såldes även som Örnvik 481 under Utterns regi. Denna båt förändrades sedermera till att heta Örnvik 485. Skrovet modifierades, klövs och förkortades enligt mina instruktioner. Båten heter idag bl a Örnvik 441 och inte minst den mycket välkända modellen Uttern 4602. Denna baskonstruktion 481 är en av mina mest framgångsrika och har producerats i alla möjliga varianter i tusentals exemplar och också tyvärr kopierats av mindre seriösa producenter. Denna Örnvik 481 inte enbart konstruerades av mig, utan jag byggde med egna händer i Västervik både pluggar och formar som jag sedan sålde till Bröderna Börjesson.
          "citat ;http://www.pslsystem.com/ornvik/main.htm

Om jag ska komma med någonting negativt så skulle det vara att den är något tungdriven, troligen pga ett ganska vasst skrov. Vid grov sjö kan den vara lite "stänkig", men det får man väl räkna med på en båt med så låga fribord.
          Jag är mycket nöjd med min skuta och nu när jag skulle vilja byta till mig något nyare är jag rädd att jag blir besviken om jag väljer en nyare båt i samma storlek.

//Stefan
          Senast ändrad av Rudan; 2008-09-18, 15:27.
          Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Ursprungligen postat av fhogberg Visa inlägg
            Är Yamaha så mycket bättre än Mariner samma årsmodell (nästan) och storlek att man hellre tar 40cm kortare båt och missar trollingmotorfästet.

Jag lutade åt örnvikarn men huntern är mer båt för pengarna.

Fredrik
            Jo det tycker iaf jag, har bara goda erfarenheter av Yamaha och enbart dåliga erfarenheter av Mariner så för mig var valet enkelt.

De 40 cm har ingen större betydelse utan ska Du märka skillnad så får Du jämföra med en båt på +5 m men 4,45 eller 4,85 skulle inte jag bekymra mig om iaf.

Motorfästet köper och monterar Du enkelt själv så inget som jag heller skulle ta hänsyn till, de primära sakerna vid båtköp är skicket på båt poch motor samt att det är en bra motor, ska Du prioritera ner något så är det finish på skrovet, aldrig motorn!!

My 2 Cent

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
            18 svar
            5 821 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Lärka