Behöver Monteringstips Buster M - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Behöver Monteringstips Buster M

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Behöver Monteringstips Buster M

Hej,
    är på gång och ska skaffa 2 djupriggar som jag vill sätta på min buster M. Dock så är ja fundersam över monteringen. Det finns ett ställe där ja tror de skulle passa, som ni ser markerat på bilden, dock så är där några frågetecken.

Största är kanske hur man fäster den, då där är flytelement på sidorna där bak så man kommer inte till undertill? Där verkar vara extraförstärkt då där sitter en extra plåt ovanpå, någon som vet vad det skulle vara till för annars?

Andra saken är att det lutar, inte så mycket men det lutar. Gör detta något på linpåspolningen eller något annat?

Tar mer än tacksamt imot bilder på all monterad trollingutrustning så man får ett hum över hur de ska se ut.

Kunde också vara spännande om någon hade försökt sig på en trollingmast på båten, även om det blir ett senare projekt för mig.

Mvh Hans.

Skaffa Busters org riggfästen som monteras på räcket i aktern/sidan så att det sitter både längs långsidan och längs aktern, det är en bättre och enklare lösning på Ditt problem.

Kommentera

problemet är att de inte känns som där är plats att montera dom på relinräckena då kom kommer ivägen för sittplatsen. Över lag så hade det blivit mycket mer plats om man hade kunnat flytta bak djupriggarna...

Kommentera

Helt med Piggen de markerade platserna för montering ser obekväma ut du måste sträcka dej långt bak ut.
        Vore jag som du skulle jag köpa riggarna ifråga ta mått på snurrplattan sen gå till den lokala smidesfirman med en mall och be dem knäcka till en plåt för att flytta ut riggarna strax utanför räcket skulle tro alu 6 mm räcker profilen sedd från sidan överst skulle vara plan sen en 90 grad bock sedan runt 50mm ner sedan en bock vinkelrätt mot skrovsidan för att avsluta med 90 grad bock för fläns att popnita med grova nit i skrovsida.
        Troligen blir du skräckslagen av hålen du måste göra i båten
        Annat alt är att använda en alubalk tvärs båten precis bakom räcket försedd med snabbkopplingar för snabbt borttagande på denna sitter snurrplattorna i vardera änden hade så på en tidigare båt i 20år funkade skitbra när jag inte behövde riggarna syntes nästan ingenting, balken var bara på vid trolling.
        Kolla bilden de stora handtagsskruvarna M10 2st lossades sen var allting borta.
        Smidesfirman är din bästa vän de fixar allt om du vet vad du vill ha. lycka till
        Bifogade filer
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Kolla bland bilderna här på Arjeplogtrolling sida

Finns några Bustrar där dom flesta har monterat dom längre fram efter relingen med ett stöd mot relings listen ungefär som på den här idealen
          Bifogade filer

http://teamchar.blogspot.com/

Kommentera

tips

kanske ngn ide härifrån kan hjälpa till??

perx
            Ursprungligen postat av Enigma Visa inlägg
            Hej,
            är på gång och ska skaffa 2 djupriggar som jag vill sätta på min buster M. Dock så är ja fundersam över monteringen. Det finns ett ställe där ja tror de skulle passa, som ni ser markerat på bilden, dock så är där några frågetecken.

Största är kanske hur man fäster den, då där är flytelement på sidorna där bak så man kommer inte till undertill? Där verkar vara extraförstärkt då där sitter en extra plåt ovanpå, någon som vet vad det skulle vara till för annars?

Andra saken är att det lutar, inte så mycket men det lutar. Gör detta något på linpåspolningen eller något annat?

Tar mer än tacksamt imot bilder på all monterad trollingutrustning så man får ett hum över hur de ska se ut.

Kunde också vara spännande om någon hade försökt sig på en trollingmast på båten, även om det blir ett senare projekt för mig.

Mvh Hans.

Http://pekkman.blogspot.com

Kommentera

hej, tackar för svaret. Än så länge verkar Tamtams lösning me stången bäst då ja inte kommer använda dom jättemkt och inte vill ha dom på när ja inte använder dom så klart... Iaf så funderar ja på om man inte kan smälla på ett par spöhållare på samma stång eller blir påfrästningen för stor då?

Kommentera

Tittar du noga på bilden ser du att balken och bultarna ligger på änden på grova rundstänger av alu om jag minns rätt dia 50-60 mm dessa var frästa längst ner i vinkel mot däcksytan de skulle bultas emot borrades och gängades underifrån för 3st M8 bult som höll rundstångs bitarna, ovanifrån användes en M10 handtagsbult dock bör man låta en mekanisk firma sätta in en helicoil rostfri insatsgänga på den sidan aluminium gängor slits ut för snabbt om den ska lossas och monteras med jämna mellan rum.
                Kunde monterat 2 riggar till om jag velat gick att lyfta hela båten i den balken då.
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                18 svar
                5 813 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Lärka
                av Lärka