Rank båt - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rank båt

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rank båt

Har en x-ellent 435 och en 25 hk tohatsu.
    Problemet är när jag kör full gas att den blir svårhanterlig ,det drar ner ena sidan på båten och man tappar kontrollenden går max 45 km
    Båten är avsedd för max 20 hk,men det brukar ju inte var nåt problem ändå.
    Trollarn:

Hej!
    I mina öron låter det som om den är feltrimmad, prova att låsa motorn ett snäpp utåt.
    Nu kommer jag inte ihåg vad det heter men de små "vingarna" precis ovanför propellern hur sitter de i förhållande till båten?
    De ska ligga i samma höjd som den lägsta punkten på skrovet om jag inte missminner mig.
    Det finns många här som är diktiga så det kommer nog att fyllas på med fler svar.
    //C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Kavitations plattorna ska ligga med skrovets lägsta punkt. Ligger riggen för högt upp eller för långt ner blir det fel. Sen kan det vara fel läge ut eller in mot akterspegeln också. Trimma in riggsprinten längst in.
      Kolla det först innan du gör nåt annat. Förutsätter att du har ett planande skrov.
      Annars kan ett klinkat halvplanande skrov bromsa och ge det problen du beskriver. Men då kommerman inte upp i 45 km.
      Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Trimma ut motorn och kolla hur den ligger i höjd med botten, Min Flipper 620 gör samma sak om jag har max intrimmat men med hjälp av powertrimmet försvinner det
        http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Helt med dej Joj dessutom kolla trimfenan bakom/ovanför propellern kanske måste justeras alt bytas
          Ps du har inte monterat trimfenor/vingar på kaviationsplattan? sånt som finns som tillbehör är de för stora ger de båten otäcka egenskaper av ungefär den typen du beskriver speciellt om motorn är för mycket intrimmad anledningen till att den dyker åt ett visst håll är vridmomentet detta förstärks med fenorna.
          Dock är de rätt storlek/intrimmade kan de göra (vill inte säga riktigt) underverk.
          Senast ändrad av TAMTAM; 2008-08-25, 17:53.
          I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av trollar Visa inlägg
            Har en x-ellent 435 och en 25 hk tohatsu.
            Problemet är när jag kör full gas att den blir svårhanterlig ,det drar ner ena sidan på båten och man tappar kontrollenden går max 45 km
            Båten är avsedd för max 20 hk,men det brukar ju inte var nåt problem ändå.
            Trollarn:
            Hej Trollarn

Iom att problemet uppstår när du trycker på fullt är felet att din för doppar väl mycket och skrovet då tenderar "nypa" i sjön. Inga större bekymmer, kolla att kavitationsplattorna är i våg med skrovet alt max15mm ovanför och trimma sen ut riggen ett snäpp/läge (till att börja med). Noga med just mindre snabbare båtar är motorn sitter 100% mitt på och att lastvikten (medpassagerare, batteri, ankare osv) är någorlunda jämt fördelad. Tuta & kör!

Lycka till!

Kommentera

Rank

[
              Iom att problemet uppstår när du trycker på fullt är felet att din för doppar väl mycket och skrovet då tenderar "nypa" i sjön. Inga större bekymmer, kolla att kavitationsplattorna är i våg med skrovet alt max15mm ovanför och trimma sen ut riggen ett snäpp/läge (till att börja med). Noga med just mindre snabbare båtar är motorn sitter 100% mitt på och att lastvikten (medpassagerare, batteri, ankare osv) är någorlunda jämt fördelad. Tuta & kör!

Lycka till![/QUOTE]

Tack för tipset !! kavitationsplattorna ligger ca 3.5 cm under lägsta punkt på båten.
              Ska försöka fixa detta men man måste nog sätta in nåt mellan fästena annars blir det en springa .
              Det sitter ju powertrim på motorn så jag har testat olika lägen men verkar inte hjälpa.

Kommentera

rank

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
                Kavitations plattorna ska ligga med skrovets lägsta punkt. Ligger riggen för högt upp eller för långt ner blir det fel. Sen kan det vara fel läge ut eller in mot akterspegeln också. Trimma in riggsprinten längst in.
                Kolla det först innan du gör nåt annat. Förutsätter att du har ett planande skrov.
                Annars kan ett klinkat halvplanande skrov bromsa och ge det problen du beskriver. Men då kommerman inte upp i 45 km.
                Har mätt upp och kavitationsplattan ligger ca 3.5 cm under båtens lägsta punkt,har även testat motorn i olika lägen utåt för det är powertrim på motorn..
                Ska höja motorn och se vad som händer.
                Man måste nog lägga nåt emellan när man höjer motorn.

Kommentera

Nu vet jag inte riktigt hur det ser ut på din snurra, men varför skall du lägga något emellan menar du?
                  Motorn fäst antar jag med 4 bult i akterspegeln, och behöver således inte hänga på densamma.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar
                  5 813 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Lärka
                  av Lärka