Ryds vs Finnmaster.. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ryds vs Finnmaster..

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ryds vs Finnmaster..

Halloj fiskekamrater och båtfolk!

Är ny på forumet men har sneglat på inlägg en tid och tycket att det verkar finnas många kompetenta "förståsigpåare" har...
    Går i båtköpartankar, nyköp, och valet står mellan Ryds 485 DLI och Finnmaster 4900 CLX.
    Tankar, åsikter?

kan väl tillägga att båten mest kommer användas till fiske av olika slag, men även för fritidsbruk, bad mm...

Kommentera

Rydsen utan tvekan! En mkt bra båt! tror den e lite billigare än finmastern med!

Kommentera

Två fina båtar, men mitt val skulle bli rydsen på grund av att det är mittpulpet på den.
        Har en äldre 485 dl och är väldigt nöjd med den, det blir så bra med plats när man kan stå bakom soffan och fiska.
        Men tittar man på skroven så ser finnmastern ut att vara lite snabbare med samma storlek på motor.

Smaken är ju som bekant väldigt olika.
        Tror däremot inte att du blir besviken vilken du nu väljer.
        Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Tycker du ska välja rydsen eftersom att du har mer fiskeutrymmen o bättre rörlighet vi te.x håvning mm mm... sen kvittar det tycker jag om båten gör 27 eller 30 knop med en 50hk.
          Sen ska du tänka på att en båt som e snabbare i vattnet inte är lika stabil vid fiske!

Kommentera

Mittpulpet?

Jag har ännu inte sett en finnmaster 4900clx utan mittpulpet!?
            Så det argumentet för en ryds 485dl verkar lite underligt...
            Själv kör jag en finnmaster4900clx med 60hk yamaha, skulle nog inte välja en mindre motor..
            Inte för att jag bryr mig om toppfart, snarare när båten är lastad med folk och packning som man vill ha dom där extra 10.
            Det som avgjorde för min del var hur båten beter sig i sjön, då jag gärna kör lite utomskärs även när det blåser en del. Samt planeringen som jag uppfattar som perfekt för min del vad det gäller fisket, bra stuvutrymmen osv. mycket enkel att fiska från såväl på havet som i en liten vik med flugspöt. Håva kan man göra överallt runt båten då det är mittpulpet.
            Kolla runt litepå andra sigther så får du bilda dig en uppfattning om vad du får för pengarna, tex. www.marinan.com

Det finns massor av information att få fram vad det gäller köp av småbåtar.
            Lycka till!
            mvh.
            /qcn

Kommentera

qcn..
              Jo nog sitter din mittpulpet mitt i.. men längst bak, så du kan inte gå runt bakom förarplatsen. Som du kan göra på rydsen, det var något som jag tycker är väldigt smidigt vid fiske.
              Och jag har djuppriggar monterade på min, och då blir det lite smidigare när man kan stå upp och arbeta med dom.
              Det var ett + som jag tyckte när jag skulle köpa båt, hur UNDERLIGT det nu låter.
              Catch for the moment and Release for the future.[FONT=Impact][/FONT]

Kommentera

Personligen så anser jag att Ryds 485 DLI är ganska rang, om man som normalbyggd person dvs 100 kg+.
                Resonemanget att man får mycket plats med en mittpulpet är väl tyvärr heller inte bara svart eller vitt.
                Visst blir det en bra balans i båten vid färd men konsollen tar ju upp halva båtens durk och således försvinner det fina utrymmet i båten.
                Vill man ha en bra fiskebåt med gott om yta att röra sig på så skulle jag utan tvekan välja storebror 535S, alt. 485S(Rsi) med mittpulpet och för samt aktertoft med MASSOR med gott om utrymme vid fiske.

Men, smaken är som baken, och som sagts tidigare i tråden högre upp att för fiske utomskärs så kanske det inte är helt fel att ha ett "vassare" skrov.

Kommentera

Har haft min Finnmaster 4900 i drygt ett år nu.

En båt som passar mig bra då jag även använder den som utflyktsbåt med familjen.

Den är kanon när det går lite vågor. Inte alls så stötig. Den skär vågorna bra.
                  Jädra bra finish på båten.

Däremot går den lite tungt. Båten är utrustad med en 50 hk Yamaha.

Tvekade mellan denna och en Linder Arkip när jag skulla köpa båt. Jag ångrar inte ett ögonblick att jag valde Finnmastern.
                  Familjen är helnöjd! :-)

Om Ryds vet jag inget.

/Vänergädda
                  Ät inte gul snö!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av tpettersson, 2014-05-27, 12:35
                  18 svar